کد خبر : 16722 / /
/

واریز یارانه بنزین برای این پروازها/کدام هواپیماها مشمول یارانه بنزینی می شوند؟

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران از اختصاص بنزین ارزان برای هواپیمهاای حامل محصولات کشاورزی صادراتی خبر داد.

واریز یارانه بنزین برای این پروازها/کدام هواپیماها مشمول یارانه بنزینی می شوند؟

 ارسلان قاسمی در مورد لزوم حمایت از صادرات کشاورزی گفت:‌ در قانون بودجه 1400 و لایحه سال آینده آمده است:‌ 200 میلیارد تومان هر سال برای تأمین سوخت هواپیماهای باری که محصولات کشاورزی را به مقصد کشورهای همسایه انجام می‌شود هر لیتر بنزین این هواپیماها 600 تومان در نظر گرفته می‌شود، در حالی که بنزین سایر هواپیماها لیتری 6 هزار تومان است.

قاسمی این را هم گفت:‌البته این ارقام در قانون بودجه آورده است تا یک هفته قبل عملیاتی نشده بود و قرار شده است از 20 فروردین سال 1401 دو پرواز باربری برای حمل میوه‌های صادراتی ایران به مقصد قطر و سه پرواز به صورت منظم به مقصد روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود.

وی افزود: 50 درصد محصولات صادرشده به مقصد روسیه میوه و تره‌بار و کالای کشاورزی فسادپذیر است و لازم است برای بازاررسانی سریع‌تر به این بازارها از هواپیمای باربری استفاده شود.

وی این را هم گفت:‌ در حال حاضر برای بازار روسیه گل شاخه بریده رز مصرف بالایی دارد که این محصولات هر روز با هواپیما از آمریکای لاتین تأمین می‌شود و اگر ما بتوانیم با یک برنامه‌ریزی و حمایت درست و حسابی گل بازار روسیه را تأمین کنیم، هم پرورش گل ما رونق می‌گیرد و هم گل باکیفیت به کشور همسایه صادر می‌کنیم.

وی اختصاص پروازهای باربری برای صادرات محصولات کشاورزی را اقدام مهمی برای توسعه صادرات کشاورزی عنوان کرد.

قاسمی همچنین در مورد اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبل از رأی اعتماد مجلس در اتاق تعاون قول داد که در صورتی که وزیر شود به طور مرتب هر سه ماه یکبار با تعاون‌گران اتاق تعاون جلسه بگذارد، گفت:‌ آقای عبدالملکی بعد از اینکه وزیر شد را هنوز ندیده‌ایم، اما سه بار معاون امور تعاون ایشان به اتاق تعاون آمده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران همچنین در مورد اینکه مهمترین مشکل کشاورزی در سال‌ آینده چه خواهد بود گفت: ظرف حدود 50 سال گذشته مشکل کشاورزی ما کمبود بارندگی یعنی محدودیت آب،‌ بازار، مشکل توزیع و سرمایه در گردش کشاورزی و صادرات کالای کشاورزی است و این یک ایرادی در سیاست‌گذاری ما به چشم می‌خورد.

وی این را هم گفت‌:‌ 95 درصد تولیدات کشاورزی در بخش غیردولتی و عمدتا توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود، اما 100 درصد تصمیمات در بخش دولتی صورت می‌گیرد.

به گفته قاسمی در همه جای دنیا سیاست‌ها و برنامه‌ها توسط دولت اعلام می‌شود که با مشورت بخش‌های مختلف از جمله تعاون و اتحادیه‌های کشاورزی تصمیم‌گیری می‌شود، زیرا همه این برنامه‌ها در نهایت توسط بخش غیردولتی باید اجرا شود و نظارت و راهنمایی از سوی دولت باید باشد.

منبع: فارس

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.