کد خبر : 17259 / /
/

حقوق بازنشستگان/حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/حقوق بازنشستگان کشوری

خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/حساب بازنشستگان پر از پول می‌شود

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر کار خواستار افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس نرخ تورم شد.

خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/حساب بازنشستگان پر از پول می‌شود

حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد. حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. حقوق بازنشستگان بارها مورد بررسی قرار گرفته است مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

اندیشه معاصر/متن نامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر عبدالملکی

باسلام و احترام،

همانگونه که مستحضرید، ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آن سازمان را مکلف نموده حداقل سالی یکبار نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با توجه به افزایش هزینه زندگی اقدام نماید.

عدم افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس نرخ واقعی تورم در سالهای گذشته و همچنین اعمال افزایش حقوق به روش های دیگر، منجر به فاصله حقوق و مزایای بازنشستگان از نرخ واقعی تورم جامعه و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره معیشت این عزیزان شده است.

براساس اعلام مراجع رسمی، در سالهای اخیر نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بود در حالی که حقوق بازنشستگان هیچگاه با چنین رشدی مواجه نبوده و در بهترین حالت تقریباً نصف نرخ تورم  اعلام شده افزایش داشته است.

اگر افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران هر ساله براساس نص صریح ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی براساس هزینه زندگی و به نسبت تورم اعلامی بانک مرکزی اعمال شود، بسیاری از دغدغه های خانواده بزرگ تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، مرتفع می شود. لذا مستدعی دستور فرمایید تدبیر و اقدام لازم در این خصوص بعمل آید.

همچنین ضرورت دارد با توجه به عدم رضایت و گلایه‌های فراوان بازنشستگان نسبت به نحوه اجرای ماده ۶۹ آئین نامه استخدامی کارکنان سازمان تامین اجتماعی، در راستای جلوگیری از تبعیض و حمایت بیشتر از بازنشستگان، این ماده برای بازنشستگان غیرهمکار نیز اعمال شود و به این مطالبه به حق این عزیزان رسیدگی شود.

مزید امتنان است اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات انجام شده مطلع نمایند.

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می نماید.»

حقوق بازنشستگان

نحوه دریافت مالیات از حقوق

در سال جاری نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به اسثتنای عیدی پایان سال به این ترتیب است که نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱۸۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان ۱۵ درصد، نسبت به مازاد ۳۰۰ میلیون تا ۴۲۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون به بالا ۳۰ درصد مشمول دریافت مالیات خواهند شد.

حقوق پارسال  بازنشستگان چطور بود؟

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال گذشته ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ تعیین شد، مشروط به اینکه میزان افزایش حقوق هیچ فردی نباید کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

همچنین حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان سه میلیون و ۵۰۰ هزار تعیین شد و معافیت مالیاتی سالانه ۴۸ میلیون تومان بود که برای هر ماه به چهار میلیون تومان می رسید./ایسنا

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان چقدر باید افزایش یابد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با تأکید بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید متأثر از نحوه محاسبه و افزایش حقوق شاغلین باشد، گفت: حقوق بازنشستگان باید به استناد ماده ۴۱قانون کار و بند ۲ آن، ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی که از مصوبه‌ی شورایعالی کا تبعیت می‌کند و همچنین ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی که به بحث هزینه‌های خانوار اشاره می‌کند، تعیین شود.

وی ادامه داد: براین اساس به حقوق حداقل‌بگیرانِ سازمان تامین اجتماعی باید ۵۷.۴ درصد و به حقوق متوسط بگیران نیز ۳۸درصد به علاوه‌ی ۳۸درصد افزایش مزد پایه به علاوه‌ی ۵۱۵هزار تومان اضافه شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: غیر از این هرآنچه اتفاق بیفتد قطعا مورد اعتراض بازنشستگان قرار خواهد گرفت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

افزایش ۲۵درصدِ معوقه‌ی متناسب‌سازیِ سال ۱۴۰۰ به حقوق بازنشستگان

وی افزود: به غیر از درخواست ما برای اجرای ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی، پرداخت ۲۵درصد معوقه‌ی مربوط به متناسب‌سازیِ سال ۱۴۰۰ نیز از مطالباتِ جدیِ بازنشستگان است. نحوه‌ی محاسبه‌ی این ۲۵درصد نیز باید براساس حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ باشد؛ یعنی ۲۵درصد حداقل حقوق سال ۱۴۰۰هم باید محاسبه شود و به حقوق همه‌ی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تعمیم داده شود.

صادقی تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند کف بگیر حق دریافت این ۲۵درصد را ندارد درست نیست و همه‌ی سطوح تأمین اجتماعی باید از این ۲۵درصدِ معوقه‌ی متناسب‌سازیِ ۱۴۰۰ بر مبنای محاسباتِ کف حقوق ۱۴۰۰ بهره‌مند شوند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با بیان اینکه افزودنِ این ۲۵درصد به حقوق بازنشستگانِ فشاری بر سازمان تأمین اجتماعی وارد نمی‌کند، گفت: ۵درصد ۲میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان که پایه حقوق سال گذشته است، تقریبا ششصد هزار تومان می‌شود که این رقم به اضافه‌ی مزدِ مصوب شورایعالی کار باید بدون استثناء به حقوق بازنشستگان اضافه شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.