کد خبر : 16586 / /
/

شبکه سلر (CELR) چیست؟

پروژه­ی بعدی لیست بایننس ارز دیجیتال شبکه سلر بود؛ شبکه سلر، پروژه­ای جدید و هیجان­انگیز است که هدفش کمک به بلاک چین در دستیابی به «مقیاس ­پذیری هم­سطح اینترنت» از طریق استفاده از تکنیک­های آف­چین (برون­زنجیره­ای)، جهت دستیابی به امکان انجام میلیاردها تراکنش در ثانیه، در محیطی امن و مورد اعتماد است.

شرکت توسعه‌دهنده سلر که در آمریکا مستقر است جذب 34 میلیون دلار سرمایه را هدفگذاری کرده بود و توانست خیلی زود 30 میلیون دلار از آن را در طول مرحله فروش کشت ایده (Seed Sale) و فروش خصوصی جمع‌آوری کند.

ارز دیجیتال سلر (CELR) چیست؟

سلر، یک توکن ERC20 و  ساخته شده روی بلاک چین اتریوم است. CELR همچنین توکن بومی شبکه سلر است که در طول عرضه اولیه (ICO) آن به فروش رسید. گفتنی است مجموع تعداد توکن­های سلر (عرضه کل) 10 میلیارد است.

استفاده­ی اصلی توکن سلر به عنوان ارز بومی این شبکه است، اما می­تواند برای کاربردهای دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد، از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثبات لیکوئیدیتی (PoLC)
  • PoLC یک فرایند استخراج مجازی است که برای اکوسیستم آف­چین لیکوئیدیتی فراهم می­کند. کاربرانی که توکن­های سلر را برای مدتی قفل کنند، بعدا تعداد بیشتری از این ارز دیجیتال پاداش می­گیرند.
  • حراج پشتیبانی لیکوئیدیتی  (LiBA)
  • LiBA به خدمات­دهندگان آف­چین اجازه می­دهد که از طریق وام‌دهی جمعی (Crowdlending) درخواست نقدینگی کنند (در مورد نرخ بهره­ی وام مذاکره می­شود). برای وام­دهندگان، یک سیستم رتبه­دهی بر مبنای «نمره رضایت» وجود دارد. این نمره بر اساس نرخ بهره، مقدار لیکوئیدیتی تامین شده، و مقدار سلر استیک شده تعیین می­شود. به عنوان یک وام­دهنده، هر چه سلر بیشتری استیک کنید، اولویت بالاتری برای ارائه لیکوئیدتی به خدمات­دهندگان آف­چین دارید.
  • شبکه محافظ حالت (SGN)
  • SGN یک چین جانبی منحصربه‌فرد است که به هر کاربری اجازه می­دهد قبل از آفلاین شدن، حالت خود را ثبت کند تا برای مدت زمان مشخصی محافظت شود. کاربران برای این محافظت کارمزد پرداخت می­کنند. هولدرهای توکن سلر می­توانند توکن­های خود را برای دریافت کارمزد خدمات محافظتی، استیک کنند.

 

شبکه ارز دیجیتال سلر چگونه کار می‌کند؟

شبکه­ سلر در حال توسعه­ی یک راه­حل بهبود مقیاس پذیری آف‌چین برای بلاک چین‌هایی است که روی این شبکه اجرا می‌شوند. راهکارهای مقیاس پذیری آف­چین (یا لایه دوم) به صورت نظری بر راه­حل­های لایه اول برتری دارند، زیرا به شبکه اجازه می­دهند که تراکنش­های کوچکتر را خارج از بلاک چین پردازش کند و سپس  آنها را در یک تراکنش منفرد که به صورت آن­چین تایید می‌شوند، خلاصه کنند. آنها با این کار می­توانند مشکل به وجود آمدن گلوگاه تراکنش روی زنجیره­ی اصلی را برطرف کنند و در همین حال، ظرفیت سیستم به عنوان یک مجموعه کامل را افزایش دهند.

معماری شبکه سلر، سی­استک (Cstack) نامیده می­شود و از چهار لایه تشکیل شده است.

سی­روت (cRoute): این لایه، از مسیریابی متوازن توزیع شده (Distributed Balanced Routing) برای توزیع ترافیک تراکنش­های پرداخت، به شکلی غیر متمرکز و به شکل بدون نیاز به اعتماد (تراست‌فری) استفاده می­کند. سی­روت می­تواند به توان عملیاتی 15 برابر بیشتر از شبکه رایدن (Raiden) یا لایتنینگ دست یابد.

سی­اُس (cOS):  سی­اُس، چارچوب توسعه­ی اپلیکیشن­های غیر متمرکز به صورت آف­چین است. این ویژگی عملیات‌ها، ذخیره­سازی، مجادلات آف­چین و  ردیابی را مدیریت می­کند.

سی­چنل (cChannel):  این یک محیط ساید چین است که باید لیکوییدتی فراهم کند و به انتقال­های سریع کمک می‌کند. لایه‌ ای­چنل (eChannel) امکان اجرا شدن روی شبکه سلر را برای اپلیکیشن­های بازی، صرافی­ها، پلتفرم‌های بیمه و دیگر اپلیکیشن­های نیازمند توان عملیاتی بالا امکان­پذیر می­‌کند.

تیم اصلی توسعه‌دهنده سلر

تیم شبکه سلر شامل بنیانگذارانی بسیار باتجربه است که همگی با مدرک دکترا از دانشگاه­های برکلی، پرینستون، و ام­آی تی فارغ التحصیل شده­اند.

مو دانگم (Mo Dongm)، هم­بنیانگذار: قبل از تاسیس سلر، مهندس بنیانگذار و مدیر محصول شرکت وریفلو (Veriflow) بود که روی وریفیکیشن رسمی شبکه کار می­کرد. او در اعمال تئوری بازی­­های الگوریتمی روی طراحی پروتکل­ها تخصص دارد و دوره­های قرارداد هوشمند فول­استک را آموزش می­دهد.

جوندا لیو (Junda Liu)، یکی از هم­بنیانگذاران، با مدرک دکترا از دانشگاه برکلی فارغ التحصیل شده است. او قبل از تاسیس سلر، در سال 2011 در گوگل مشغول به فعالیت بود و در ایجاد زیر ساخت شبکه­سازی برای دیتاسنتر آن مشارکت داشت. او همچنین در سال 2014 عضو موسس شرکت خدمات موبایل پراجکت فای (Project Fi)، و اندروید تک لید (Android Tech Lead) برای خدمات حامل بود.

شیائوژو لی (Xiaozhou L) یکی دیگر از هم­بنیانگذاران پروژه سلر نتورک نیز دارای مدرک دکترا از دانشگاه پرینستون است. او آثاری درباره سیستم­های توزیع­شده، شبکه‌سازی، ذخیره­سازی و مدیریت داده منتشر کرده است. این آثار به اجزای کلیدی کتابخانه نرم­افزاری تنسور فلو (Google Tensorflow)، اینتل دی­پی­دی­کی (Intel DPDK)، و بِرفوت دیپ اینسایت (Barefoot Deep Insight) تبدیل شده­اند.

ژینگکای لیانگ (Qingkai Liang)، هم­بنیانگذار: ژینگکای مدرک دکترای خود را از دانشگاه ام­آی­تی دریافت کرد. او در طول حرفه آکادمیک خود، روی مشکلات مختلف یادگیری و کنترلی ظاهر شده در سیستم­های شبکه­ای تمرکز کرده و به طور انحصاری روی الگوریتم­های یادگیری آنلاین در شبکه­های تخاصمی فعالیت کرده است. کار او به شکل موفقی در شرکت­های Raytheon BBN Technologies و Bell Labs اجرا شده است.

نقشه­راه پروژه سلر نتورک و ارز دیجیتال CELR

شبکه سلر وایت ­پیپر خود را در ژوئن 2018 منتشر کرد و از آن پس، پیشرفت قابل توجهی در توسعه پروژه داشته­ است. بیشتر این پیشرفت را می­توان در گزارش «بایننس ریسرچ» مشاهده کرد که حاکی از رشد آنها در اکانت­های خصوصی گیت­هاب­ پروژه است.

عکس: فعالیت مخزن (ریپازیتوری) گیت­هاب خصوصی سلر. منبع: بایننس

همانطور که مخزن نرم ­افزاری سلر نشان می­دهد، آنها بیش از 1,000 کامیت برای اجرای نود کامل شبکه سلر، بیش از 1,000 کامیت برای اپلیکیشن اندروید و 239 کامیت برای اپ آی­او­اس داشته­اند.

مزایا و معایب شبکه سلر

همانند هر پروژه نرم افزاری و بلاک چین دیگر، شبکه و ارز دیجیتال سلر نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایا

موارد استفاده:  قابل­توجه­ترین پیشرفتی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، ظهور و پذیرش راه­حل­های آف­چین (شبکه لایتنینگ، رایدن، پلاسما، و غیره) بوده است. این راه حل­ها یکی از  اصلی­ترین نقاط ضعف تکنولوژی­های دفتر کل توزیع­شده، یعنی مشکل مقیاس ­پذیری، را حل کرده­اند. این واقعیت که در هر ثانیه تنها 4 تا 7 تراکنش بیت کوین قابل پردازش است، مانعی قابل توجه بر سر راه اتخاذ عمومی آن محسوب می‌شود. اگر سلر قادر به عملی کردن چشم­انداز خود باشد و بر موانع موجود غلبه کند، تاثیر قابل­توجهی روی ارزش درازمدت آن خواهد داشت.

شرکای استراتژیک: سلر در ایجاد شراکت­­های تحسین­برانگیز با برخی از مهمترین موسسات بازار کریپتو موفق بوده است. از جمله آن‌ها می‌توان به شراکت با Pantera، DHVC، FBG Capital، Fenbushi Capital، 500 Startups، NGC،  Waves و موارد زیاد دیگر اشاره کرد.

معایب

رقبای قوی: مقیاس ­پذیری موضوعی است که برای مدتی طولانی در صنعت کریپتو وجود دشته است بنابراین رقبایی بسیار جدی در بازار حاضر وجود دارد. البته، مشهورترین آنها، لایتنینگ نتورک (LN) است. شبکه لایتنینگ راه حل آف­چین را برای شبکه بیت کوین فراهم می­کند. این شبکه در حال حاضر 4 هزار نود کامل، 32.3 کانال، و ظرفیت روزانه­ای برابر 3.1 میلیون دلار دارد. یکپارچه سلر با راه­حل­های آف چین بازار و پذیرش آن در سطح وسیع کار آسانی نخواهد بود. 

تهیه شده در شت کوین نیوز(shit-coin.news)

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.