کد خبر : 15946 / /
/

خبر خوشحال کننده/آب، برق و گاز این افراد رایگان شد؟

نمایندگان مجلس امروز در جریان جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده، رای به افزایش تعرفه آب، برق و گاز برای مشترکان پرمصرف دادند.

خبر خوشحال کننده/آب، برق و گاز این افراد رایگان شد؟

مجلس امروز در جریان جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف را تعیین کرد.

در ادامه بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ ، بند الحاقی ۳ به تبصره ۱۵، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف شدند که تعرفه مشترکان کم‌مصرف رایگان و تعرفه مشترکان پرمصرف گران‌تر حساب شود.

همچنین در این جلسه تصویب شد قبض آب، برق و گاز مشترکان کم مصرف خانواده‌های محروم که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند، صفر و رایگان شود.

هنوز مشخص نیست قرار است چه میزان افزایش تعرفه برای مشترکان پرمصرف آب، گاز و برق در نظر گرفته شود اما آن طور که خانه‌ ملت می‌گوید، این تعرفه باید به گونه‌ای باشد که بار مالی رایگان شدن قبض مشترکان کم مصرف، جبران شود.

‎به گزارش خانه ملت، قرار است آیین‌نامه این بند به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو تهیه شود. این آیین‌نامه، یک‌ماه پس از ابلاغ قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

سرنوشت آب چه شد؟

پیش از این و در اواخر آذر ماه که دولت بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کرد هم اتفاقی جدید برای تعرفه آب افتاد. بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، قرار است در سال ۱۴۰۱، آب‌بها، به ازای مصرف هر مترمکعب بیش از استاندارهای از پیش تعیین‌شده، ۱۵ درصد افزایش یابد.

ماجرا از آن جایی شروع شد که مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران، تابستان امسال و در اوج بحبوحه کمبود آب و خشکسالی، اعلام کرد یک خانه اعیانی در مناطق شمالی شهر تهران، بیش از یک محله آب مصرف می‌کند. او گفته بود که این آب صرف آبیاری حیاط و پر کردن استخرهای این خانه‌‌های شمالی در تهران می‌شود. ساکنان این خانه‌ها چندین برابر بیش از بقیه شهروندان آب مصرف می‌کنند و در بیش‌ترین حالت، تنها ۲۰۰ هزار تومان پول قبض آب می‌دهند.

پس از این ماجرا و در جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، علیرضا سلیمی، نماینده شهرستان دلیجان و محلات نسبت به بند الف تبصره رای مثبت داد.  او در توضیح این رای گفت: بحث افزایش تعرفه برای عموم مردم نیست و مربوط به زندگی های لاکچری است. ما برای حامل‌های انرژی یارانه می‌دهیم، چرا برخی ویژه باید از این یارانه بیشتر از دیگران استفاده کنند؟

او در نهایت پبیشنهاد داد افزایش تعرفه آب، برق و گاز به صورت پلکانی باشد. شخصی که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه داشته باشد.

در همین جلسه پیشنهاد سلیمی به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن موافقت کردند و بند الف تبصره ۶ اصلاح و تصویب شد.

حالا هنوز اخبار تکمیلی از جزئیات تعرفه آب، گاز و برق در سال ۱۴۰۱ منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد دولت به دنبال حذف سوبسید حامل‌های انرژی و آب است./تجارت‌نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.