کد خبر : 15569 / /
/

افراد بدون خودرو چگونه سهمیه خود را بفروشند؟

طرح بنزین برای همه که به صورت آزمایشی در کیش به اجرا گذاشته شده؛ ماهانه ۳۰ هزار تومان برای هر فرد به عنوان سهمیه بنزین در نظر گرفته است.

افراد بدون خودرو چگونه سهمیه خود را بفروشند؟

کیش 60 هزار ساکن دارد که تمامی آنها امروز از سهمیه بنزین برخوردار هستند. به اضافه افرادی که تا کنون از سهمیه بنزین برخوردار بوده اند، افراد فاقد خودرو نیز ماهانه 20 لیتر بنزین به ارزش 30 هزار تومان به عنوان سهمیه دریافت خواهند کرد.

افراد فاقد خودرو چگونه می توانند سهمیه ها را بفروشند

حسین شمسیان راد سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: امکان فروش سهمیه بنزین برای همه افراد تحت پوشش طرح وجود دارد فارغ از اینکه خودرو داشته یا نداشته باشند.

سهمیه بنزین 20 لیتری در تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار اعمال شده و کیشوندان می‌توانند با شماره گیری کد #39*4* از میزان سهمیه خانوار خود مطلع شوند و برای رفع مشکلات احتمالی با تلفن گویا با شماره ۰۷۶۴۴۱۴ تماس بگیرند.

اما برای فروش این سهمیه افراد می توانند به این طریق عمل کنند. در ابتدا فرد باید وارد سامانه www.benzineman.irشود. در صفحه اول سامانه دو گزینه وجود دارد. یک گزینه مربوط به دریافت اپلیکیشن بنزین من و دیگری خرید و فروش و انتقال سهمیه بنزین است. افراد از هر دو طریق می توانند برای واگذاری سهمیه خود به فرد دیگر اقدام کنند.

 

در سامانه با استفاده از گزینه های مورد اشاره سهمیه بنزین به هر کد ملی دیگر قابل انتقال است. یعنی افراد با وارد کردن کد ملی افراد می توانند مشخص کنند که سهمیه بنزینشان به چه کسی واگذار شود.

در صورتی که افراد فاقد خودرو به هر دلیلی از سهمیه بنزین استفاده نکنند؛ هزینه آن به صورت خودکار به یکی از حساب های بانکی آنها واریز می شود.

شمسیان راد افزود: در حال حاضر حدود ۵۴ درصد از مردم هیچ نوع کارت سوختی ندارند و عملا بخش زیادی از مردم از یارانه اختصاص یافته به بنزین بی بهره هستند؛ ولی با اجرای این طرح خانواده‌های فاقد خودرو نیز از یارانه بنزین برخوردار خواهند شد و این به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است.

او همچنین در خصوص نحوه استفاده از سهمیه برای دارندگان خودرو نیز گفت: برای دریافت سوخت، پس از کشیدن کارت بانکی در محل جایگاه با وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی صاحب کارت، میزان سهمیه یارانه‌ای و آزادِ اختصاص یافته، مشخص می‌شود که پس از آن، شخص سوخت گیری می‌کند و کارت بانکی را مجدد می‌کشد؛ پس از وارد کردن رمز کارت، پرداخت انجام می‌شود.

سهمیه 60 لیتر خودروها باقی می ماند

بر اساس طرح بنزین برای همه، در صورتی که سرپرست خانواده دارای خودرو باشد، سهمیه ۶۰ لیتر بنزین کشوری به آن تعلق گرفته؛ ولی از سهمیه کل خانوار کم خواهد شد؛ به عنوان مثال، یک خانواده ۵ نفره، ۶۰ لیتر سهمیه را در کارت بنزین و ۴۰ لیتر را در کارت بانکی دریافت خواهند کرد؛ خودرو‌های عمومی، تاکسی‌ها، اسنپ و خودرو‌هایی که خدمات عمومی می‌دهند و هم چنین ناوگان گازوئیل سوز از این طرح مستثنی شده اند.

طرح بنزین برای همه ابتدا در جزیره کیش و سپس قشم به صورت آزمایشی اجرا می شود تا بعد از رفع ایرادات، به صورت سراسری به اجرا گذاشته شود.

علی ملکی رییس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین نیز گفت: در اجرای آزمایشی این طرح یارانه سوخت بنزین به حساب ۶۰ هزار کیشوند واریز شده که این میزان بنزین شامل حدود ۳۸ هزار خانوار یک نفر تا ۱۱ نفر است.

در جزیره کیش حدود ۱۰ نازل به سیستم مجهز شده است و مردم می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود سهمیه‌های جدید اختصاص یافته را دریافت کنند.

از اول اسفند حدود یک هزار نفر در طرح جدید سوخت گیری کردند و حدود ۲۳ هزار لیتر بنزین مصرف شده است.

رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت از جزئیات بی اطلاع است

با وجود آنکه در روزهای گذشته 10 نازل در کیشمجهز به سیستم شده اند اما هیچ هماهنگی با انجمن جایگاه داران در این خصوص انجام نشده است.

همایون صالحی رییس کانون انجمن های صنفی جایگاه داران سوخت کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تاکید کرد: تا کنون هیچ جلسه ای در خصوص اجرای این طرح با انجمن جایگاه های کشور برگزار نشده است و ما از جرئیات اجرای آن بی اطلاع هستیم.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر سامانه فعلی سوخت که برای 24 میلیون خودرو مورد استفاده قرار می گیرد با مشکلات زیادی برخوردار است و در معرض هک و فرسودگی های بسیاری قرار گرفته است. حال اگر تعداد مشترکان این سامانه از 24 میلیون به 84 میلیون افزایش یابد؛ احتمال تشدید مشکلات آن نیز وجود دارد.

صالحی متذکر شد: اینکه تا چه اندازه زیرساخت ها برای سامانه مهیا شده اطلاعی ندارم اما حتما برای اجرای این طرح در گستره 84 میلیون نفری لازم است سامانه تقویت شده و برای پاسخگویی به 84 میلیون مشترک آمادگی پیدا کند.

30 آذر ماه با انتشار نامه محرمانه معاون اقتصادی رییس جمهور مبنی بر اجرای آزمایشی طرح «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها» در دو جزیره کیش و قشم خبر تغییر سهمیه بنزین رسانه ای شد.

جواد اوجی وزیر نفت، اعلام کرد این طرح آزمایشی با هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است و پس از کارشناسی شدن و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رییس جمهور، در کل کشور قابل اجرا خواهد بود.

اجرای طرح در قشم از سه هفته آینده

از ابتدای اسفند ماه طرح بنزین برای همه با تخصیص 20 لیتر بنزین به افراد در کیش به اجرا گذاشته شد. برای اجرای طرح آزمایشی باز توزیع یارانه بنزین در کیش به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سه جایگاه سوخت در نظر گرفته شده و نتیجه آن تا پایان اسفند مشخص می‌شود.

نتایج اجرای طرح به ستاد اقتصادی هیئت دولت ارایه خواهد شد و درباره توسعه اجرای این طرح به جزیره قشم یا سایر نقاط کشور از سوی هیئت دولت تصمیم گیری می شود. اما با توجه به فاصله زمانی دو تا سه هفته اجرای آزمایشی این طرح در قشم، احتمالا نتیجه اجرای آن در این جزیره نیز، تا پایان فروردین سال آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» این طرح یکی از پیشنهادات عدالت‌گرایانه به منظور بهره مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل های انرژی و تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) بود. این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوب شد و برای روشن شدن ابعاد طرح، به صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا شود

اقتصادآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.