کد خبر : 15172 / /
/

خبر جدید از مذاکرات وین/پیشنهاد برجامی وزیر خارجه ایران به کنگره آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران نمی تواند تضمین های شفاهی عدم خروج از برجام را بپذیرد.

خبر جدید از مذاکرات وین/پیشنهاد برجامی وزیر خارجه ایران به کنگره آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران نمی تواند تضمین های شفاهی عدم خروج از برجام را بپذیرد. 

به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز  که امروز منتشر شد، گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.

وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

وزیر امور خارجه به فایننشیال تایمز گفت که به مذاکره کنندگان ایرانی اعلام کرده به طرف های غربی پیشنهاد کنند تا "دستکم مجالس یا سران مجالسشان، از جمله کنگره آمریکا، در قالب بیانیه ای سیاسی تعهد خود به توافق (هسته ای) و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند."

امیرعبداللهیان افزود: تعهدات ایران به روشنی فرمول ریاضی است. کاملاً روشن است که قرار است چه کاری انجام دهیم و این تدابیر چگونه از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی خواهند شد. بنابراین طرف دیگر نمی تواند هیچ نگرانی داشته باشد، اما ما همچنان درخصوص موضوع ضمانت ها (ضرورت ضمانت آمریکا برای عدم خروج از برجام) نگرانیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما در این دوره با مشکلاتی مواجهیم چرا که طرف دیگر فاقد یک ابتکار عمل جدی است.

وی با تاکید بر اینکه تهران خواهان برداشته شدن کامل تحریم هاست افزود که چالش اینجاست دولت بایدن تنها خواهان برداشتن تحریم های اقتصادی ای است که به وسیله دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا اعمال شده است.

وزیر امور خارجه گفت: یکی از چالش هایی که روی میز مذاکرات در وین باقی مانده آن است که ترامپ به صورت یکجانبه و ناعادلانه تحریم هایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران تحت اتهاماتی مانند برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه ای یا حقوق بشر اعمال کرد که پذیرفتنی نیست.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.