کد خبر : 13534 / /
/

دیپلمات های ایرانی راهی عربستان شدند

با اعزام سه دیپلمات ایرانی، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی فعالیت مجدد خود در جده را از پس از ۶ سال وقفه از سرمی‌گیرد.

دیپلمات های ایرانی راهی عربستان شدند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دوم دی ماه ۱۴۰۰ در یک نشست خبری با "فواد حسین "وزیر خارجه عراق در تهران با اشاره به نقش بغداد در برگزاری چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان اعلام کرد: عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده  و ویزای این دیپلمات های دریافت شده است، او همچنین به تازگی در مصاحبه با الجزیره صدور روادید برای دیپلمات های ایرانی برای حضور در جده را  نشانه ای مثبت و خوب  عنوان کرد.

بر اساس این گزارش این سه دیپلمات طی روزهای اخیر راهی جده شده‌اند و قرار است بعد از ۶ سال نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی فعالیت خود را مجددا  در جده آغاز کند.

فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴  و در پی قطع روابط ایران و عربستان بعد از حمله عده‌ای  به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شد .

آخرین نماینده دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده،"مهدی حمزه ای" بود که بعد از این اتفاقات به همراه دیگر دیپلمات‌های ایرانی مستقر در جده راهی تهران شد .

در همان سال پس از این تحولات، اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان به منظور رسیدگی به موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران در جده تشکیل شد . این اجلاس در متن بیانیه پایانی خود "تجاوز به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را محکوم" و این اقدام را  نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و وین راجع به حفاظت از اماکن سیاسی و مغایر قوانین و حقوق بین‌الملل دانست.

همچنین در این بیانیه گفته شده که این حملات مغایر منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل متحد است که با هدف پیشبرد روابط دوستانه، احترام متقابل و همکاری بین کشورهای عضو ایجاد شده‌اند.

 در این اجلاس سید عباس عراقچی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس جده شرکت کرده بود، گفت که دولت ایران این حمله را محکوم کرده و تحقیقاتی را برای شناسایی و مجازات عاملان آن به جریان انداخته است.

انتقادات ایران از سازمان همکاری اسلامی در سال های اخیر

در طی سال های اخیر ،ایران  چندین بار از برخی موضع گیری ها و اقدامات  سازمان همکاری اسلامی انتقاد کرده است و این سازمان را متهم به عدم شفافیت و نادیده گرفتن  مواضع برخی از کشورها از جمله ایران کرده  و معتقد بوده  که  رویکردهای تبعیض آمیز و ضدایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در سالهای اخیر تحت دخالت و فشار عربستان سعودی باعث شده که این دبیرخانه از اهداف حرفه ای خود فاصله گرفته و رویکرد فشار علیه اعضا را دنبال کند.

 ایران ، این رویکرد را خسارت بار و برخلاف رویه‌ها و اصول حاکم بر سازمان های بین المللی دانسته و خواستار بی‌طرفی، شفافیت و احترام دبیرخانه این سازمان به اهداف اصلی و اولیه سازمان همکاری اسلامی در دفاع از حقوق مردم فلسطین و مخالفت و مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی شد.

 همچنین در این سال ها عربستان در چندین نوبت از صدور روادید برای هیات ها و دیپلمات های ایرانی برای شرکت در نشست های سازمان همکاری اسلامی در جده خودداری کرده است و این موضوع مورد اعتراض ایران قرار گرفته است .

منبع: ایسنا
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.