کد خبر : 14796 / /
/

سیب‌زمینی دوباره کمیاب شد

سیب‌زمینی دوباره کمیاب شد. این در حالی است که قرار بود دولت با توزیع گسترده این محصول قیمت آن را کاهش دهد. آخرین تدبیر دولت برای حل این مشکل واردات سیب‌زمینی از پاکستان است. اما چرا سیب‌زمینی گران و کمیاب شد؟

سیب‌زمینی دوباره کمیاب شد

به گزارش تجارت‌نیوز، رکورد قیمت سیب‌زمینی طی هفته‌های اخیر شکست. روز گذشته هر کیلو سیب‌زمینی در میادین اصلی میوه و تره‌بار به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسید. اتفاقی که باعث شد قیمت این محصول کشاورزی در خرده‌فروشی‌ها تا ۲۰ هزار تومان هم افزایش یابد.

سیب‌زمینی‌های ایران در عراق

علت افزایش قیمت سیب‌زمینی به‌رغم وعده دولت برای واردات ۱۰۰ هزار تن از این محصول چیست چیست؟ در این باره رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: حجم زیادی از این سیب‌زمینی‌های تولیدشده کشورهای اطراف به‌ویژه عراق صادر شد. زیرا در مقطعی سیب زمینی در این کشور همسایه گران شد. از این رو عراقی‌ها حجم قابل‌توجهی از این محصول را از ایران تهیه می‌کردند. دومین دلیل به موضوع سیل‌زدگی مناطق جنوبی بازمی‌گردد.

مصطفی دارایی‌نژاد در ادامه به تجارت‌نیوز توضیح داد: عامل سوم گرانی سیب‌زمینی این است که هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی وعده واردات سیب‌زمینی و توزیع آن را با قیمت ۱۰ هزار تومان داد، اما به دلیل بی‌کیفیت بودن این محصول غرفه‌داران از خرید این سیب‌زمینی‌ها سر باز زدند. همین مساله باعث افزایش تقاضای غرفه‌داران در میدان اصلی برای خرید این محصول شد.

قیمت سیب‌زمینی به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد

این مقام صنفی با اشاره به واردات سیب‌زمینی یادآور شد: قرار شد برای کاهش قیمت سیب‌زمینی دولت مجوز واردات ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی را به تجار بدهد، اما هنوز یک کیلو هم وارد نشده است.

مصطفی دارایی‌نژاد توضیح داد: چنانچه دولت مجوز واردات سیب‌زمینی از پاکستان را ندهد پیش‌بینی می‌شود قیمت سیب‌زمینی در آستانه شب عید به کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد. چرا که سیل اخیر باعث از بین رفتن تمام محصولات کشاورزان شد.

او ادامه داد: بخشی از سیب‌زمینی‌ها به دلیل سرما و بخش دیگری به دلیل سیل از بین رفتند. در واقع بخش زیادی از سیب‌زمینی‌ها از انبارهای اصفهان، کرمانشاه، همدان و اردبیل توزیع می‌شوند.

پاکستان و ترکیه جایگزین ایران شدند

دارایی‌نژاد گفت: البته اکنون محصولات جیرفت تولید شده و بزودی وارد بازار می‌شود. این در حالی است که سال گذشته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید شد و قیمت آن سه هزار تومان بود اما امسال حدود ۶۰ درصد سیب‌زمینی‌های ایران به عراق رفت.

او با اشاره به علت صادرات سیب زمینی ایران به عراق گفت: علاوه بر عراق بخشی از سیب‌زمینی‌ها به روسیه، عمان و قطر صادر شد. اخیرا ایران برای صادرات سیب‌زمینی تعرفه اعمال کرده است. همین مساله باعث شد که کشورهای اطراف بازار پاکستان و ترکیه را جایگرین ایران کنند.

براساس این گزارش، پیش‌تر برخی کشورها مانند آذربایجان و ترکمنستان سیب‌زمینی‌های ایران را به دلیل استفاده از برخی سم‌های چینی و ناشناخته برگشت زدند. گویا صادرات سیب‌زمینی در این مدت متوقف نشده و عراق مشتری پر و پا قرص سیب‌زمینی‌های ایران بوده است./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.