کد خبر : 14678 / /
/

یارانه معیشتی| یارانه نقدی در دولت رئیسی| یارانه ها در دولت جدید چه می شود؟

خبرخوش یارانه ای دولت برای مردم/ جزئیات ثبت‌ نام یارانه جدید برای سرپرستان خانوار

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس مصوبات جلسات این کمیسیون را تشریح کرد

یارانه جدید برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه جدید در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه جدید در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه جدید ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه جدید را اینجا بخوانید.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس در تشریح نشست این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه، با افزایش منابع درآمدی سهم سلامت وزارت بهداشت موافقت کرد؛ بر این اساس در اجرای بند یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از یک درصد ارزش افزوده سهم سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داده می‌شود و اعتبار ۲۱۶,۶۲۲ میلیارد ریالی این حوزه به مبلغ ۳۷۳,۵۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. وی تصریح کرد: همچنین اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در سال آینده ملزم کردند تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف یک ماه بعد از ابلاغ قانون ضمن تکمیل زیرساخت‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱، خدمات الکترونیک را در سراسر کشور اجرایی کند

زارع تصریح کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ 200 میلیارد تومان از محل منابع صندوق ملی مسکن برای سامانه ملی املاک و مسکن کشور، سامانه ثبت‌نام و پالایش متقاضیان و سامانه کنترل طرح‌های برنامه تولید مسکن و جهش تولید اختصاص یافت. همچنین از محل تنخواه‌گردان، 550 میلیارد تومان در اختیار جمعیت هلال‌احمر و 187 میلیارد تومان هم در اختیار وزارت بهداشت و درمان برای اعتبارات هزینه‌ای قرار داده شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس ضمن تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون، ثبت‌نام سرپرست خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده را نیز در بودجه سال آینده امکان‌پذیر کردند، گفت: این افراد می‌توانند به سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند تا بعد از بررسی مجدد، یارانه آنها برقرار شود

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه مصوبات خود، بانک مرکزی را مکلف به پرداخت مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی از طریق شرکت‌های تابعه وزارت نیرو با تضمین این وزارتخانه کرد. همچنین در راستای حمایت از صندوق بیمه کشاورزان و اجرای مواد 32 و 33 برنامه ششم توسعه مبلغ 6 هزار میلیارد تومان جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی یا اسناد خزانه اسلامی یک‌ساله با تضمین دولت اختصاص یافت. زارع تاکید کرد: با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مالیات هر واحد مسکن مهر 300 هزار تومان تعیین شد که منابع درآمدی حاصل از این مالیات برای آماده‌سازی زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هزینه خواهد شد. هزار میلیارد تومان نیز از سرجمع 10 هزار میلیارد تومان اموال منقول و غیرمنقول و زمین‌های مازاد وزارت راه و شهرسازی برای احداث راه‌های عشایری اختصاص پیدا کرد. همچنین 2 درصد از حقوق مالکانه سهم معادن استان‌ها نیز برای بهسازی جاده‌های مربوط به همان منطقه و استان در سال آینده اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبرها درباره عدم افزایش میزان مبلغ یارانه 45 هزار تومانی در سال آینده صحیح است، گفت: دولت در لایحه بودجه سال 1401 حذف ارز ترجیحی را پیش‌بینی کرده بود تا از محل منابع درآمدی آن مبلغ یارانه‌ها را افزایش دهد. کمیسیون تلفیق بودجه ضمن مخالفت با حذف ارز ترجیحی به دلیل بروز مشکلاتی برای تامین معیشت مردم، 9 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در سال آینده در نظر گرفت. وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق همچنین از محل یارانه پیش‌بینی شده در تبصره 14 حدود 3 میلیارد دلار نیز برای خرید گندم با نرخ 9500 تومان در نظر گرفت، بر این اساس یارانه‌ها با همان مبلغ قبلی باقی خواهد ماند.  

زارع درباره ارسال نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس نیز اظهار کرد: هفته گذشته رئیس‌جمهور با هدف تقویت سازمان بورس و اوراق بهادار و کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت گازی پتروشیمی‌ها نامه‌ای با مضمون اصلاحی این موارد در لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارسال کرد./ وطن امروز

یارانه جدید

کارت یارانه جدید چیست؟

کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری مانده و هنوز هیچ نهادی جزئیات پرداخت کارت یارانه را اعلام نکرده است. جدیدترین خبر، مربوط به معاون وزیر اقتصاد است که گفته با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ جدید آماده می‌شود.

اما آنگونه که هادی سبحانیان خبر داده کارت یارانه‌ای جدید، از سال آینده به صورت اعتباری و یارانه‌ای شارژ می‌شود و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد. بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت، اولا کارت یارانه جدید از سال آینده قابل استفاده است.

دوما بخشی کل اعتباری که در این کارت شارژ می‌شود به صورت نقدی قابل برداشت نیست. بلکه قرار است بخشی در قالب یارانه نقدی باشد و بخشی در قالب اعتباری که می‌توان احتمالا با آن کالا خرید.

سومین نکته هم این است که کارت یارانه جدید به همه مردم تعلق نمی‌گیرد و جامعه هدف مشخصی دارد.

یارانه جدید

مبلغ کارت اعتباری جدید چقدر است؟

مبلغ کارت اعتباری جدید مشخص نیست. اما پیش از این مساله افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان مطرح شده بود.

بعد از آن هم معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به خانوارهای چهار نفره خبر داد. خبری که می‌گفت احتمالا مجموع یارانه هر فرد در سال آینده حدود ۲۰۰ هزار تومان است که نیمی از آن نقدی است و نیمی دیگر در قالب کالاست.

با این تفاسیر می‌توان گفت دولت سال آینده شیوه پرداخت یارانه را تغییر می‌دهد. کل یارانه‌ها -از یارانه نقدی و معیشتی گرفته تا یارانه کالای اساسی- همه را یکپارچه می‌کند. نیمی را در قالب یارانه نقدی ماهانه به مردم پرداخت می‌کند و نیمی در قالب اعتبار برای خرید کالاست.

جامعه هدف کارت یارانه جدید هم هنوز مشخص نیست. اما بر اساس آنچه تا پیش از این گفته شده، قرار است سال آینده یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی سه دهک بالای جامعه حذف شود و هفت دهک دیگر مشمول یارانه جدید شوند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.