کد خبر : 14666 / /
/

حقوق کارگران/افزایش حقوق کارگران

خبرهای خوش درباره افزایش حقوق کارگران در راه است/حقوق ۶ میلیون تومانی برای کارگران در سال آینده

یکی از محتمل‌ترین سناریو‌ها برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده، قرار دادن میزان هزینه سبد معیشت خانوار به عنوان حداقل حقوق است. یعنی حقوق کارگران برای سال آینده شش میلیون تومان می‌شود.

خبرهای خوش درباره افزایش حقوق کارگران در راه است/حقوق ۶ میلیون تومانی برای کارگران در سال آینده

به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان حقوق کارگران بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال ۱۴۰۰ میزان حقوق کارگران چه می شود.اما تا قبل از اینکه تصمیم میزان حقوق کارگران به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌هادرباره حقوق کارگران اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مبلغ مشخص شده برای حقوق کارگران ۱۴۰۰ را برای شما عنوان کنیم که به تصویب نمایندگان مجلس و دولت رسیده است.

جلسات شورای عالی کار برای تعیین حقوق کارگران در سومین شنبه هر ماه برگزار می‌شود. در جلسه روز گذشته این شورا، اعضا روی رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۴ تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.

هنوز هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و اجاره بها هنوز اعلام نشده است، اما براساس آمارها هزینه تامین مسکن در سبد هزینه خانوار از ۳۰ به ۴۲ درصد رسیده که این رقم برای تهرانی‌ها بیش از ۶۰ درصد است.

از آنجایی که مبنا افزایش حقوق کارگران کل کشور است، با فرض هزینه ۴۲ درصدی مسکن در سبد هزینه خانوار، رقم آن حدود ۲٫۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار تومان برای تامین هزینه مواد غذایی و خوراکی است که ۵۸ درصد از سبد هزینه را تشکل می‌دهد. ۴۲ درصد این سبد برای تامین مسکن است که مبلغ آن حدود ۲٫۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

براساس ارقام محاسبه شده، بت هزینه سبد معیشت کارگران حدود پنج میلیون تومان، جزئیات آن به شرح زیر است:

  • کل هزینه سبد معیشت خانوار کارگری: حدود ۶ میلیون تومان(رقم دقیق ۵٫۷ میلیون تومان)
  • هزینه تامین مواد غذایی و خوراکی: ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان (معادل ۵۸ درصد سبد هزینه)
  • هزینه تامین مسکن: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (معادل ۴۲ درصد سبد هزینه)

حقوق کارگران

حداقل حقوق چقدر است؟

دو فاکتور اصلی برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران، هزینه سبد معیشت خانوار و نرخ تورم سالانه است.

یکی از محتمل‌ترین سناریو‌ها برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده، مبنا قرار دادن نرخ تورم است. براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی ماه به رقم ۴۲٫۲ درصد رسیده است. با افزایش ۴۲ درصدی (همسان با تورم) حقوق کارگران از ۳٫۵ میلیون تومان به حدود پنج میلیون تومان در سال آینده می‌رسد.

دیگر سناریو محتمل برای افزایش حقوق کارگران، مبنا قرار دادن سبد هزینه معیشت خانوار است. براساس محاسبات انجام شده به احتمال زیاد رقم این سبد هزینه حدود شش میلیون تومان است.

اگر قرار باید حقوق کارگران از ۳٫۵ میلیون تومان به حدود شش میلیون تومان سبد هزینه معیشت خانوار برسد، میزان افزایش حقوق ۷۱ درصد برآورد می‌شود./تجارت نیوز

حقوق کارگران

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارگران

رحمت الله پورموسی ، با قدردانی از وزارت کار در راه اندازی جلسات ماهانه شورای عالی کار اظهار کرد: وزارت کار در دور جدید پس از انتصاب معاون روابط کار، برگزاری جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهانه را در دستور کار قرار داد و از این بابت قدردانی می‌کنیم چون سابقه نداشته که این موقع سال جلسه دستمزد شورای عالی کار را داشته باشیم و در سالهای قبل هم اگر بوده به شکل نمایشی و بی نتیجه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که برگزاری این جلسات در جهت مثبت شدن وضعیت معیشتی کارگران ادامه پیدا کند و به جای تصمیم گیری ‌های مصلحتی از قانون تمکین و وفق ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است، ‌ اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کار نشان داده که تابع قانون است و قانون را اجرا می‌کند و این مساله موجب دلگرمی جامعه کارگری و بازنشستگان شده که دربحث دستمزد کارگری به ماده ۴۱ قانون کار و در خصوص بازنشستگان، به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل شود.

پورموسی با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، گفت: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته ها از کارگران هم سخت تر است. یک کارگر شاید اضافه کار داشته باشد و با بن خواربار و حق مسکن و حق اولاد حقوقش به ۵ میلیون تومان برسد ولی بازنشستگان اضافه کار ندارند و مبلغ جزئی حق مسکن می ‌گیرند.

عیدی و پاداش آخر سالشان هم مثل کارمندان دولت پرداخت می‌شود در حالی که ما بارها دنبال این بودیم که عیدی بازنشستگان هم مثل کارگران پرداخت شود و امیدواریم این مجلس انقلابی در این زمینه به کمک بیاید.

به گفته این فعال حوزه کار، هزینه‌های درمان بازنشستگان به خصوص کسانی که بالای ۶۰ سال دارند به مراتب بیشتر شده و اگر چه با اقدامات جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته تلاش شده تا هزینه های درمان پوشش داده شود ولی هنوز جوابگو نیست.

پورموسی در پایان با بیان اینکه اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور در زمان آغاز فعالیت دولت دو مساله را در دستور کار جدی قرار داد، یکی مهار کرونا که تا حد بسیار زیادی موفق بودند و از ایشان به جهت توجه به امر واکسیناسیون تشکر می‌کنیم و دوم بحث معیشت و لزوم بهبود وضع معیشتی مردم به ویژه اقشار ضعیف و کارگران بود. ما انتظار داریم که دولت در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان داشته باشد و در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید و معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد./ایسنا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.