کد خبر : 13399 / /
/

حقوق کارگران/افزایش حقوق کارگران

خبر مهم درباره حقوق کارگران/افزایش حقوق کارگران چقدر شد؟

معاون روابط کار وزارت کار گفت: سال جاری تاکنون ۶ جلسه کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار شده است.

خبر مهم درباره حقوق کارگران/افزایش حقوق کارگران چقدر شد؟

به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان حقوق کارگران بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال ۱۴۰۰ میزان حقوق کارگران چه می شود.اما تا قبل از اینکه تصمیم میزان حقوق کارگران به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌هادرباره حقوق کارگران اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مبلغ مشخص شده برای حقوق کارگران ۱۴۰۰ را برای شما عنوان کنیم که به تصویب نمایندگان مجلس و دولت رسیده است.

علی‌حسین رعیتی‌فرد در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از جلسات کمیته دستمزد کارگران تشکیل شده است، اظهار داشت: کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار تاکنون ۶ جلسه تشکیل داده است، اما هنوز در مورد سبد معیشت خانوار کارگری تصمیم‌گیری نشده است.

وی افزود: احتمالاً در جلسه هفته آینده کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت سبد معیشت خانوار کارگری تعیین می‌شود.

به گفته رعیتی‌فرد، کمیته تخصصی تعیین دستمزد کارگران ذیل شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه جانبه کارگران، کارفرمایان و دولت در وزارت کار برگزار می‌شود.

حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده در شورای عالی کار بر اساس دو عامل تعیین سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم سال جاری تعیین می‌شود.

معاون روابط کار وزارت کار همچنین در مورد حل مشکل کارگاه‌هایی که به خاطر بدهی به دستگاه‌ها در معرض تعطیلی قرار دارند، گفت: کارگاه‌هایی که دارای مشکل هستند، باید به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مراجعه و مشکل خود را مطرح کنند که در مراکز استان‌ها با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با حضور نماینده وزارت کار تشکیل می‌شود.

وی افزود: صاحبان کارگاه‌هایی که دارای مشکلاتی هستند و به ستاد تسهیل تولید و رفع موانع مراجعه می‌کنند، بدهی‌های آن‌ها استمهال می‌وشد و یا بدهی به دستگاه‌هایی مانند اداره برق، آب، گاز و یا تأمین اجتماعی تقسیط می‌شود تا از تعطیل شدن کارگاه جلوگیری شده و این بدهی‌ها نیز به تدریج پرداخت شود.

به گفته رعیتی‌فرد، دبیرخانه ستاد تسهیل تولید و رفع موانع در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار دارد و وزارت کار هم به عنوان عضوی از این ستاد حضور دارد و کارگاه‌هایی که دارای مشکل هستند، با مراجعه به این ستاد بدهی آن‌ها تقسیط شده و از دستگاه‌ها مهلت گرفته می‌شود تا جلوی تعطیل شدن کارگاه‌های تولید گرفته شود./فارس

حقوق کارگران

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان

رحمت الله پورموسی ، با قدردانی از وزارت کار در راه اندازی جلسات ماهانه شورای عالی کار اظهار کرد: وزارت کار در دور جدید پس از انتصاب معاون روابط کار، برگزاری جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهانه را در دستور کار قرار داد و از این بابت قدردانی می‌کنیم چون سابقه نداشته که این موقع سال جلسه دستمزد شورای عالی کار را داشته باشیم و در سالهای قبل هم اگر بوده به شکل نمایشی و بی نتیجه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که برگزاری این جلسات در جهت مثبت شدن وضعیت معیشتی کارگران ادامه پیدا کند و به جای تصمیم گیری ‌های مصلحتی از قانون تمکین و وفق ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است، ‌ اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کار نشان داده که تابع قانون است و قانون را اجرا می‌کند و این مساله موجب دلگرمی جامعه کارگری و بازنشستگان شده که دربحث دستمزد کارگری به ماده ۴۱ قانون کار و در خصوص بازنشستگان، به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل شود.

پورموسی با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، گفت: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته ها از کارگران هم سخت تر است. یک کارگر شاید اضافه کار داشته باشد و با بن خواربار و حق مسکن و حق اولاد حقوقش به ۵ میلیون تومان برسد ولی بازنشستگان اضافه کار ندارند و مبلغ جزئی حق مسکن می ‌گیرند.

عیدی و پاداش آخر سالشان هم مثل کارمندان دولت پرداخت می‌شود در حالی که ما بارها دنبال این بودیم که عیدی بازنشستگان هم مثل کارگران پرداخت شود و امیدواریم این مجلس انقلابی در این زمینه به کمک بیاید.

به گفته این فعال حوزه کار، هزینه‌های درمان بازنشستگان به خصوص کسانی که بالای ۶۰ سال دارند به مراتب بیشتر شده و اگر چه با اقدامات جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته تلاش شده تا هزینه های درمان پوشش داده شود ولی هنوز جوابگو نیست.

پورموسی در پایان با بیان اینکه اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور در زمان آغاز فعالیت دولت دو مساله را در دستور کار جدی قرار داد، یکی مهار کرونا که تا حد بسیار زیادی موفق بودند و از ایشان به جهت توجه به امر واکسیناسیون تشکر می‌کنیم و دوم بحث معیشت و لزوم بهبود وضع معیشتی مردم به ویژه اقشار ضعیف و کارگران بود. ما انتظار داریم که دولت در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان داشته باشد و در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید و معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.