کد خبر : 12932 / /
/

حقوق کارگران/افزایش حقوق کارگران

فوری؛افزایش حقوق کارگران معلوم شد/حداقل حقوق کارگران چقدر شد؟

این هفته کمیته دستمزدِ ذیل شورای‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد.

فوری؛افزایش حقوق کارگران معلوم شد/حداقل حقوق کارگران چقدر شد؟

به ماه‌های آخر سال نزدیک می‌شویم و باز هم گمانه‌زنی‌ها درباره میزان حقوق کارگران بالا گرفته است و همه به دنبال این هستند که بدانند در سال ۱۴۰۰ میزان حقوق کارگران چه می شود.اما تا قبل از اینکه تصمیم میزان حقوق کارگران به صورت عمومی اعلام شود، حدس و گمانه‌هایی در میان مردم و رسانه‌هادرباره حقوق کارگران اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا مبلغ مشخص شده برای حقوق کارگران ۱۴۰۰ را برای شما عنوان کنیم که به تصویب نمایندگان مجلس و دولت رسیده است.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) فارغ از بحث برگزاری جلسات کمیته دستمزد، در ارتباط با پژوهش‌ها در ارتباط با مزد منطقه‌ای و مزد صنفی می‌گوید: برای اینکه بدانیم مزد منطقه‌ای و صنفی در ایران قابل اعمال است یا نه، سال گذشته به موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی ماموریت داده شد در این رابطه تحقیق کند.

او ادامه داد: مزد منطقه‌ای و مزد صنفی نمی‌تواند حداقل مزد را زیر سوال ببرد؛ اگر قرار باشد روزی مزد منطقه‌ای یا صنفی در ایران پیاده‌سازی یا اجرا شود، باید برای بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار باشد؛ حداقل مزد به هیچ وجه نباید زیر سوال برود.

به گفته این کارشناسِ مزد، هر نوع پژوهشی در ارتباط با مزد منطقه‌ای، باید حول بند دوم ماده ۴۱ قانون کار صورت بگیرد؛ ببینند هزینه‌های سبد معیشت در استان‌های مختلف چقدر است.

توفیقی تاکید می‌کند: اطمینان دارم همین امروز در هیچ نقطه‌ای از کشور، سبد معیشت بسیار حداقلی کمتر از شش یا هفت میلیون تومان نیست و از آنجا که دستمزد فقط چهار میلیون تومان است، همین امروز پنجاه درصد عقب‌افتادگی داریم؛ بنابراین باید سبد معیشت استان‌های مختلف محاسبه شود و مزد منطقه‌ای و مزد صنفی براساس نرخ سبد معیشت هر صنف یا هر منطقه، در دستور کار قرار بگیرد؛ هر نوع نقشه راهی به جز این، انحراف از قانون کار و ضربه زدن به حقوق مزدی کارگران است./ایلنا

حقوق کارگران

معافیت مالیاتی در حقوق سال ۱۴۰۰

در لایحه بودجه در مورد معافیت مالیاتی نیز مواردی عنوان شده است که بر طبق آن معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده است و افراد با حقوق بالای ۴ میلیون به صورت پلکانی مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد برای کارگران و کارمندان زیر ۴ میلیون دریافتی صورت نمی‌پذیرد.

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر آمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند. مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

  • تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۰
  • نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه %۲۰
  • نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات %۲۵

در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

حقوق کارگران

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان

رحمت الله پورموسی ، با قدردانی از وزارت کار در راه اندازی جلسات ماهانه شورای عالی کار اظهار کرد: وزارت کار در دور جدید پس از انتصاب معاون روابط کار، برگزاری جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهانه را در دستور کار قرار داد و از این بابت قدردانی می‌کنیم چون سابقه نداشته که این موقع سال جلسه دستمزد شورای عالی کار را داشته باشیم و در سالهای قبل هم اگر بوده به شکل نمایشی و بی نتیجه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که برگزاری این جلسات در جهت مثبت شدن وضعیت معیشتی کارگران ادامه پیدا کند و به جای تصمیم گیری ‌های مصلحتی از قانون تمکین و وفق ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است، ‌ اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کار نشان داده که تابع قانون است و قانون را اجرا می‌کند و این مساله موجب دلگرمی جامعه کارگری و بازنشستگان شده که دربحث دستمزد کارگری به ماده ۴۱ قانون کار و در خصوص بازنشستگان، به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل شود.

پورموسی با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، گفت: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته ها از کارگران هم سخت تر است. یک کارگر شاید اضافه کار داشته باشد و با بن خواربار و حق مسکن و حق اولاد حقوقش به ۵ میلیون تومان برسد ولی بازنشستگان اضافه کار ندارند و مبلغ جزئی حق مسکن می ‌گیرند.

عیدی و پاداش آخر سالشان هم مثل کارمندان دولت پرداخت می‌شود در حالی که ما بارها دنبال این بودیم که عیدی بازنشستگان هم مثل کارگران پرداخت شود و امیدواریم این مجلس انقلابی در این زمینه به کمک بیاید.

به گفته این فعال حوزه کار، هزینه‌های درمان بازنشستگان به خصوص کسانی که بالای ۶۰ سال دارند به مراتب بیشتر شده و اگر چه با اقدامات جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته تلاش شده تا هزینه های درمان پوشش داده شود ولی هنوز جوابگو نیست.

پورموسی در پایان با بیان اینکه اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور در زمان آغاز فعالیت دولت دو مساله را در دستور کار جدی قرار داد، یکی مهار کرونا که تا حد بسیار زیادی موفق بودند و از ایشان به جهت توجه به امر واکسیناسیون تشکر می‌کنیم و دوم بحث معیشت و لزوم بهبود وضع معیشتی مردم به ویژه اقشار ضعیف و کارگران بود. ما انتظار داریم که دولت در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان داشته باشد و در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید و معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.