کد خبر : 13287 / /
/

اگر سرما بخوریم اُمیکرون نمی‌گیریم؟

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ابتلا به سرماخوردگی از شما در برابر اُمیکرون محافظت می‌کند. سلول‌های ایمنی که برای مبارزه با ویروس‌های کرونای سرماخوردگی فعال می‌شود، قدرت محافظت متقاطع در برابر ویروس سارس کوو ۲ را دارد.

اگر سرما بخوریم اُمیکرون نمی‌گیریم؟

به نقل از نیوز، محققان کالج امپریال لندن می‌گویند: این کشف طرحی برای نسل دوم واکسن جهانی ارائه می‌دهد که می‌تواند با سویه‌های فعلی و آینده کووید از جمله اُمیکرون مبارزه کند.

دانشمندان دریافتند ویروس‌های سرماخوردگی سلول‌های تی را تحریک می‌کنند و خطر عفونت را کاهش می‌دهند.

محققان ۵۲ نفر که در معرض ابتلا به کووید بودند را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت آزمایش نیمی از آنان مثبت شد. افرادی که سلول‌های تی بیشتری داشتند(سلول‌های ایمنی بدن که در مغز استخوان رشد و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند)، قبلا در معرض سایر ویروس‌های کرونا مانند سرماخوردگی قرار گرفته بودند.

 

محققان اظهار کردند: قرار گرفتن در معرض ویروس سارس کوو ۲ همیشه منجر به عفونت نمی‌شود و ما مشتاقیم دلیل آن را درک کنیم.

دکتر ریا کوندو، محقق این تحقیق، می‌گوید: طی این تحقیقات دریافتیم که سطوح بالای سلول‌های تی موجود در بدن که توسط بدن هنگام آلوده شدن به سایر ویروس‌های کرونای انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، می‌توانند از افراد در برابر عفونت کووید ۱۹ محافظت کنند.

 

سلول‌های تی و مقابله با کووید

شرکت‌کنندگان در این تحقیق با فرد مبتلا به کووید زندگی کردند. محققان چهار و هفت روز بعد از قرار گرفتن این افراد در معرض ویروس، آنان را مورد آزمایش قرار دادند تا تشخیص دهند که آیا دچار عفونت شده‌اند یا خیر. همچنین نمونه‌های خون برای اندازه‌گیری میزان سلول‌های تی موجود از قبل که پروتئین‌های کووید را نیز تشخیص می‌دهند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج نشان می‌دهد سلول‌های تی به‌ طور قابل‌ توجهی بین ۲۶ شرکت‌کننده که مبتلا به کووید ۱۹ نشده بودند در مقایسه با ۲۶ شرکت‌کننده که مبتلا به کووید ۱۹ بودند، بیشتر بود. نکته مهم این است که سلول‌های ایمنی به پروتئین‌های داخلی ویروس حمله می‌کنند. این یافته‌ها به هدف ساخت واکسن موثرتر که می‌تواند محافظت طولانی‌مدت در برابر این بیماری ایجاد کند کمک می‌کند.  

محققان توضیح می‌دهند پاسخ‌های سلول تی طولانی‌تر از آنتی‌بادی‌ها(در عرض چند ماه ضعیف می‌شوند) هستند و واکسن‌های فعلی فقط پروتئین اسپای روی سطح ویروس را از بین می‌برند.

 پروفسور آجیت لالوانی، محقق ارشد این تحقیق، گفت: نتایج این تحقیق واضح‌ترین شواهد را ارائه و نشان می‌دهد سلول‌های تی القا شده توسط ویروس‌های کرونای سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر عفونت سارس کو ۲ دارد. این سلول‌های تی با حمله به پروتئین‌های درون ویروس به‌ جای پروتئین اسپایک روی سطح آن محافظت ایجاد می‌کنند.

پروتئین اسپایک تحت فشار شدید ایمنی ناشی از آنتی‌بادی حاصل از واکسن است که تکامل جهش‌یافته‌های فرار از واکسن را هدایت می‌کند. در مقابل پروتئین‌های داخلی بسیار کمتر جهش می‌کنند؛ در نتیجه آن در برابر سویه‌های مختلف از جمله اُمیکرون محافظت ایجاد می‌کنند. بنابراین واکسن‌های جدیدی که شامل این پروتئین‌های داخلی و حفاظت‌شده شوند، پاسخ‌های محافظتی گسترده‌ای از سلول‌های تی دارند که در برابر انواع فعلی و آینده سارس کوو ۲ مقاوم هستند.

واکسن کووید هوشمندتر و بهتر

طراحی واکسن‌هایی که بتوانند سلول‌های تی را فعال و پروتئین‌هایی که باعث تکثیر ویروس می‌شوند را غیرفعال کنند، کووید را خیلی زودتر متوقف می‌کند. این رویکردی متفاوت برای علم واکسن‌سازی به‌شمار می‌آید که یک لایه حفاظتی اضافی نسبت به سایر واکسن‌ها ارائه دهد.

دکتر کوندو نتیجه‌گیری کرد: اگرچه این موارد کشفی مهم است، اما تنها یک نوع حفاظت است و تاکید می‌کنم هیچکس نباید به تنهایی به این موضوع تکیه کند. در عوض بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید این است که به طور کامل واکسینه شوید و دوز تقویت‌کننده دریافت کنید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.