کد خبر : 13204 / /
/

سیمان دوباره گران می‌شود؟

بازار سیمان در ثبات است اما دبیر انجمن سیمان می‌گوید وزارت صمت و وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی و با مکاتبه تصمیم گرفتند برق صنایع سیمانی را سهمیه‌بندی کنند. گاز صنایع سیمانی هم از قبل سهمیه‌بندی شده بود. اما آیا سهمیه‌بندی برق و گاز واحدهای سیمانی قیمت این کالا را دوباره افزایش می‌دهد؟

سیمان دوباره گران می‌شود؟

قیمت هر پاکت سیمان امروز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰زیر ۲۵ هزار تومان بود. به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان، بازار سیمان تنظیم شده و ثبات و تعادل در بازار به چشم می‌خورد. تعادلی که پس از یک دوره طولانی به دست آمد و نگرانی‌ها از بر هم خورد آن، افزایش یافته است.

قیمت سیمان در این دو سال، فراز و نشیب‌های زیادی داشت. ماجرا از آن جایی شروع شد که وزارت صمت در تیرماه سال ۹۹ مجوز ۲۰ درصد گرانی این کالا را صادر کرد. پس از آن، سیمان یک‌بار در مهر و یک‌بار دیگر در زمستان گران شد.

دلیل گرانی سیمان چه بود؟

داستان تکراری قطع برق و سهمیه‌بندی گاز صنایع فولادی و سیمان، اصلی‌ترین دلیل گرانی قیمت سیمان بود. تابستان امسال از طرفی به دلیل کمبود برق، برق این کارخانه‌ها سهمیه‌بندی شد. از یک طرف دیگر گاز واحدهای سیمانی و فولادی سهمیه‌بندی شد. وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مجبور بودند برای تامین برق بخش خانگی، برق و گاز صنایع را قطع و پس از آن سهمیه‌بندی کنند.

حالا هم با وجود این که سخنگوی صنعت برق، سهمیه‌بندی برق صنایع را تکذیب کرده اما دبیر انجمن صنعت سیمان به تجارت‌نیوز خبر از سهمیه‌بندی گاز واحدهای خود داد.

شیخان، دبیر انجمن سیمان گفته بود وزارت نیرو از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب برای صنعت سیمان محدودیت ایجاد کرده است. آن‌ها ۵۰ درصد برق تولیدکنندگان سیمان را تامین کرده‌اند. به گفته شیخان سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی بدون اطلاع قبلی انحام شده است.

سیمان دوباره گران می‌شود؟

 

نوبت‌بندی برق سیمان، منجر به افزایش قیمت سیمان می‌شود؛ چنان که شیخان قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر قطع برق در زمستان تداوم داشته باشد و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، قیمت سیمان در بازار دو برابر می‌شود.

امروز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در کارخانه ۲۵ هزار تومان است.

سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی در حالی رخ می‌دهد که پیش از این، سهمیه گاز این صنایع هم قطع شده بود؛ انجمن سیمان گزارش داده بود که هر ۱۵ روز یک‌بار مازوت در اختیار واحدهای سیمانی می‌گذارند و پس از تمام شدن ذخیره مازوت، دوباره آن را شارژ می‌کنند.

استفاده از مازوت به جای خوراک اصلی کارخانه هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سیمان است. با وجود این که دولت وعده داده بود مازوت را به دست صاحبان صنایع می‌رساند اما حالا کرایه حمل مازوت به دوش خود تولیدکنندگان افتاده است. به گفته فعالان حوزه سیمان، قیمت کرایه حمل مازوت از قیمت مازوت بیشتر است و هزینه‌های تولید را بسیار بالا می‌برد.

حالا با توجه به سهمیه‌بندی برق و گاز صنایع سیمانی، نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت سیمان به شدت افزایش یافته است./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.