کد خبر : 12047 / /
/

قطع سهمیه‌ بنزین به خودروها / هرفرد سهمیه بنزین می گیرد؟

برخی از رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا دولت قصد داشته باشد طرح جایگزینی سهمیه بنزین به هر فرد را جایگزین سهمیه‌ بنزین به خودروها کند.

قطع سهمیه‌ بنزین به خودروها / هرفرد سهمیه بنزین می گیرد؟

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس در همین باره می‌گوید: طرح وان از دستور کار خارج نشده اما طرح‌های دیگری هم ارائه شده که باید کاملا بررسی شوند. ما وضعیت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم و احتمالا برخی از موارد موجود در این طرح‌ها را در بودجه بگنجانیم.

به گفته دوانی یکی از مواردی که ممکن است در بودجه ۴۰۱۱ درباره قیمت بنزین و تغییر سهمیه آن بررسی شود، طرح وان است. اما ممکن است طرح‌های دیگری هم وجود داشته باشد. تاکید ما در مجلس بر این است که باید از حامل‌های انرژی درست مصرف کرد. حامل‌های انرژِی ثروت ملی ما هستند که باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشند و در عین حال هم، شرایط مردم را در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس می‌افزاید: دولت می‌خواهد این اختیار را به افراد دهد تا هر کس خودش انتخاب کند تمایل به مصرف بیشتر کدام حامل انرژی دارد. البته، بعد از مصرف یک حد معین از حامل‌های انرژی، مصرف‌کننده باید قیمت تمام‌شده تولید آن حامل انرژی را بپردازد. یعنی قیمت‌گذاری جدید می‌شود اما این مساله هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

او درباره طرح وان یادآوری می‌کند: در طرح وان بنا بود به هر فرد مقدار مشخصی انرژی اختصاص دهند تا آن فرد بر حسب نیاز خود آن را مصرف کند. ممکن است فردی نیاز به برق بیشتری داشته باشد و دیگری احتیاج بیشتری به گاز داشته باشد.

وضعیت قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۱

بنا بر بودجه سال جاری که همین مجلس تصویب کرده هم قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال جاری باید بدون تغییر ماند. البته مقامات درباره بودجه سال جدید هم پیش‌بینی افزایش قیمت نداشتند و تنها پیشنهاد داده‌اند که قیمت آب برخی از مشترکان پرمصرف ۴۰ درصد گران‌تر شود.

پیش از این هم، مجلس و دولت، با رد شایعه احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرده بودند به دنبال تک‌نرخی کردن بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی نیستند.

آبان ماه سال ۹۸، اعضای کمیسیون انرژی اعلام کردند یارانه بنزین تنها به افرادی که خودروی شخصی دارند تعلق می‌گیرد و بقیه مردم از آن بی‌نصیب هستند بنابراین این طرح عادلانه نیست. پس از آن اتفاقات زیادی برای این طرح در مجلس افتاد. برخی نمایندگان گفتند سهمیه انرژی هر کس باید روی کارت ملی آن فرد شارژ شود و برخی دیگر می‌گفتند طرح وان از پاییز سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود!

پیش از این، غلام‌رضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از بسته انرژی دولت صحبت کرده بود. عباسی درباره بسته انرژی دولت توضیح می‌دهد: بخش علمی و فنی باید طرح‌ها را بررسی کند و تبعات هر طرح را متوجه شود. مجلس و دولت باهم تعامل دارند./منبع: ایران جیب

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.