کد خبر : 28182 / /
/

سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

چرا ارزش سهام عدالت نصف اما سودش ۲.۵ برابر می شود؟ | به سهام عدالت باید با دید صندوق سرمایه گذاری نگاه کرد + جزئیات

مسئولان در حالی از پرداخت سود مناسب به سهامداران عدالت درآینده نزدیک خبرمی دهند که طبق گفته کارشناسان؛ بهره مندی این قشر از سود مطلوب به دلیل وجود پرتفوی قوی شرکتهای سهام عدالت، طبیعی به نظر می رسد.

چرا ارزش سهام عدالت نصف اما سودش ۲.۵ برابر می شود؟ | به سهام عدالت باید با دید صندوق سرمایه گذاری نگاه کرد + جزئیات

جاماندگان دریافت سهام عدالت منتظر اعلام خبر رسمی از سوی دولت و مجلس هستند تا بتوانند برگه های سهام عدالت خود را دریافت کنند.برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید وام سهام عدالت به سهامداران بدون ضمانت اختصاص می‌یابد آخرین اخبار سهام عدالت را با هم در سایت خبر آزاد می خوانیم.

سهام عدالت

سهامداران عدالت سالانه سود می گیرند. آن هم سودی که در مقابل کارایی بسیار بالا و رونق شرکتهای پر بازده و معتبر زیرمجموعه سهام عدالت، ناچیزاست. البته کسب سود سهام در بازار معمولا بستگی به میزان رقم سرمایه گذاری سرمایه گذار دارد در چنین شرایطی به نظر می رسد سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی آن هم با گذشت ۱۶ سال، هر چند آورده چندانی برای مشمولان سهام عدالت نمی تواند داشته باشد اما در صورت مدیریت درست می شود روی آن در آینده حساب باز کرد.

سودی که این روزها به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افزایش سطح عمومی قیمت ها در کنار هزینه های بالای زندگی خیلی تاثیری بر بهبود زندگی و معیشت مشمولان ندارد ولی سهام داران عدالت به امید تحرک بخشی و رونق بازار سرمایه در آینده همچنین سبد سهام قابل توجه سهام عدالت به این نوع سهام دل بسته اند.

نابسامانی و ضعف مدیریت در سهام عدالت به همراه آشفتگی و بی رمقی بازار سرمایه دست به دست هم داده تا ارزش این نوع سهام که سال ۹۹ فراتر از ۲۰ میلیون تومان بود اکنون به نصف تقلیل یابد. شرکت‌هایی که زیرمجموعه سهام عدالت هستند شرکت‌های سودده بوده که با توجه به جایگاه این شرکت ها در بازار سرمایه، سهامداران عدالت نیز باید سودی مناسب دریافت کنند

سهام عدالت

چرا ارزش سهام عدالت نصف شد!؟

جدای از این موضوع کارشناسان می گویند؛ نابسامانی و ضعف مدیریت در سهام عدالت به همراه آشفتگی و بی رمقی بازار سرمایه دست به دست هم داده تا ارزش این نوع سهام که سال ۹۹ فراتر از ۲۰ میلیون تومان بود اکنون به نصف تقلیل یابد. کارشناسان معتقدند: شرکت‌هایی که زیرمجموعه سهام عدالت هستند شرکت‌های سودده و نامداری بوده که با توجه به جایگاه این شرکت ها در بازار سرمایه، سهامداران عدالت نیز باید سودی مناسب و قابل توجه را دریافت کنند نه این که سالانه مبلغ ناچیزی به حساب آنها واریز شود.

در چنین شرایطی اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرده است؛ امسال سود مردم از محل مالکیت سهام عدالت در حوزه شرکت‌های بورسی و غیربورسی، دو و نیم برابر افزایش می‌یابد.

به گفته پورابراهیمی سود سهام شرکت‌های بورسی در سالجاری افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از ۲۹ هزارمیلیارد تومان به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر این رقم با سود شرکت های غیربورسی جمع زده شود، سود سهامداران عدالت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که در یک بازه زمانی به حساب آنها واریز می شود.

اگر مدیریت سهام عدالت به درستی اعمال می شد مشمولان این طرح بی تردید می توانستند نهایت استفاده لازم را از چنین سهامی ببرند، کاهش ارزش سهام عدالت که با بی تدبیری دولت گذشته از سال ۹۹ کلید خورد در حالی بود که ارزش این نوع سهام در آن زمان به اوج خود رسیده بود اما بی تدبیری ها و تصمیمات غلط موجب شد تا ارزش سهام عدالت افت کند

سهام عدالت

ضعف مدیریت، سهام عدالت را کم ارزش کرد

در این باره اسماعیل غلامی، کارشناس بازارسرمایه و معاون سابق سازمان خصوصی سازی طی گفتگو یی با «بازار» گفت: سود سهام عدالت به دلیل وجود شرکت های بزرگ و معتبری چون پالایشگاهها، شرکتهای بزرگ فولادی، مس، هلیدینگ خلیج فارس، کشت و صنعت و ... باید طوری باشد که دل سهامداران را خوش کند چرا که این شرکت ها جزو بهترین شرکت های بورسی در بازار سرمایه بوده و از جایگاه و پرتفوی بسیار قوی، برخوردارند.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت سهام عدالت به درستی اعمال می شد مشمولان این طرح بی تردید می توانستند نهایت استفاده لازم را از چنین سهامی ببرند، افزود: کاهش ارزش سهام عدالت با بی تدبیری دولت گذشته متاسفانه از سال ۹۹ کلید خورد چرا که در این سال ارزش این نوع سهام به اوج خود رسیده بود در چنین شرایطی تصمیم گیری و سیاست های غلطی چون آزادسازی با روش مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت موجب شد تا خیلی ها چون به پول نیاز داشتند سهام ارزشمند خود را با قیمت ناچیز بفروشند و پول آن را خرد خرد دریافت کنند، اقدامی که به زیان سهامداران عدالت تمام شد.

دولت زمینه ترقی سهام عدالت را با تجمیع شرکت های تعاونی شهرستانی و ادغام آن در شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی فراهم نکرد. مزیت تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استانی این بود که این شرکت ها (۳۱ شرکت سهام عدالت) به راحتی می توانستند با پرتفوی قوی وارد بورس شوند و سهامداران آن از مزایای بازارسرمایه به نحو شایسته برخوردار شوند

ضرورت حذف شرکت های تعاونی سرمایه گذاری سهام عدلت و تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استانی

غلامی ادامه داد: در این سال با سقوط بورس و افت شدید شاخص ها سهام عدالت نیز ارزش خود را از دست داد. از طرفی چون خیلی از دارندگان سهام عدالت در آزاد سازی این نوع سهام روش دوم را انتخاب کرده بودند، دولت زمینه ترقی آن را با تجمیع شرکت های تعاونی شهرستانی و ادغام آن در شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی فراهم نکرد. مزیت تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استانی این بود که این شرکت ها (۳۱ شرکت سهام عدالت) به راحتی می توانستند با پرتفوی قوی وارد بورس شوند و سهامداران آن از مزایای بازارسرمایه به نحو شایسته برخوردار شوند.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی اظهارداشت: اقدام دولت به آزادسازی سهام عدالت موجب شد تا سهام عدالت کم ارزش شود، بنابراین اگر سیاسی کاری در این بخش نبود حداقل باید اعلام می کردند سهامداران عدالت می توانند ۱۰ درصد سهام عدالت خود را بفروشند تا وضعیت سهام عدالت به چنین روزی مبتلا نشود.

وی به سهامداران عدالت توصیه کرد؛ درصورتی آزادسازی سهام عدالت بهتر است سهام خود را نفروشند و آن را به عنوان یک سرمایه گذاری خرد در نظر گیرند. اکنون که ارزش سهام عدالت برای هر شخص حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است فروش آن با توجه به کم ارزش شدن پول، نمی تواند اتفاق خاصی را در زندگی فروشنده ایجاد کند.

شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت دارای بازدهی بهتر و قابل توجه ای نسبت به سایر شرکت های حاضر در بورس یا شاخص کل برای سهامداران هستند، کلیت سود در بازار سرمایه طی یکسال ۲ و نیم برابر نشده است اما سبد سهام عدالت به دلیل وجود شرکت های بزرگی چون پتروشیمی ها، صنایع فولادی، نیروگاهها و... طی این مدت سود مطلوبی ایجاد کرده اند

سودآوری سهام عدالت ارتباطی با فراز و نشیب بازار سرمایه ندارد

احسان همتی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چگونه سود سهام عدالت ۲ و نیم برابر شده است در حالی که بازار سرمایه طی یکسال اخیر رونق آن چنان مطلوبی نداشته است که سهامداران آن نیز با چنین سودی مواجه شوند، گفت: واقعیت این است که قضیه سهام عدالت و سودآوری آن ارتباطی با افت و خیز بازار سرمایه ندارد، بدین معنا که سود ساخته شده برای سهامداران آن از طریق بازدهی مناسب شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت که داری سبد سهام خوبی هستند تعیین می شود.

وی با بیان اینکه شرکت های زیرمجموعه سهام عدالت دارای بازدهی بهتر و قابل توجه ای نسبت به سایر شرکت های حاضر در بورس یا شاخص کل برای سهامداران هستند، اظهارداشت: کلیت سود در بازار سرمایه طی یکسال ۲ ونیم برابر نشده است اما سبد سهام عدالت به دلیل وجود شرکت های بزرگی چون پتروشیمی ها، صنایع فولادی، نیروگاهها و... طی این مدت سود مطلوبی ایجاد کرده اند. بنابراین طبیعی است که این شرکت ها تقسیم سود بهتر و بالاتری را داشته باشند زیرا سبد سهام چنین شرکت هایی مطلوب و قابل اتکاست.

با توجه به اینکه پرتفوی سهام عدالت قوی است و دارای بازدهی مطلوبی در بازار می باشد، به نظر می رسد که آن را حفظ کنند و به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری به آن نگاه کنند زیرا پرتفوی سهام عدالت در بین سایر شرکتها شاخص می باشد

به سهام عدالت با دید صندوق سرمایه گذاری نگاه کنید

همتی در ادامه به سهامداران عدالت توصیه کرد: با توجه به اینکه پرتفوی سهام عدالت قوی است و دارای بازدهی مطلوبی در بازار می باشد، به نظر می رسد که آن را حفظ کنند و به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری به آن نگاه کنند زیرا پرتفوی سهام عدالت در بین سایر شرکتها شاخص می باشد.

بنا به این گزارش، طبق گفته مسئولان پرداخت سود سهام عدالت در مرحله جدید بیشتر از سود سهامی است که قبلا به حساب سهامداران آن واریز می شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.