کد خبر : 27021 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر خوش درباره حقوق بازنشستگان | نوبت تسویه 5 ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان سر رسید! + جزئیات

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرد که معوقات بازنشستگان و افزایش مسکن کارگری را پیگیریم.

خبر خوش درباره حقوق بازنشستگان | نوبت تسویه 5 ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان سر رسید! + جزئیات

حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد.طبق احکام صادر شده، حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

حقوق بازنشستگان

علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس) با اشاره به بحث تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری آن (شستا) از پیگیری مجلس در این زمینه خبر داد. 

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از شستا و تامین اجتماعی خبر داد: هنوز اعضای کمیته‌های فنی تحقیق مشخص نشده و فرآیند تفحص از این دو نهاد آغاز نیز آغاز نشده اما فعلا رئیس و جانشین و دبیران کمیته تحقیق تفحص مشخص شدند که قبلا اسامی آن‌ها اطلاع رسانی شده است. 

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص ابتدا از خود سازمان تامین اجتماعی شروع می‌شود، توضیح داد: مردم اطمینان داشته باشند این تحقیقات دقیق و بدون اغماض شروع می‌شود و خود صندوق تامین اجتماعی و مصارف آن نیز در مجموعه کمیته تفحص بررسی خواهد شد. سپس به سراغ خود مدیریت مجموعه شستا و حتی شرکت‌های زیرمجموعه آن خواهیم رفت و حسابرسی در مورد آنها نیز انجام و هر تخلفی نیز در صورت وجود اعلام خواهد شد. 

وی در پایان افزود: ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی تا فردا حقوق شهریور ماه خود را به صورت کامل دریافت خواهند کرد. پرداخت مابه التفاوت از مهر آغاز می‌شود. کارمندان بازنشسته نیز از دیروز در حال دریافت حقوق بازنشستگی هستند.

واریز حقوق شهریور ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق با مصوبه جدید افزایش مستمری‌ها، فردا خاتمه می‌یابد. از حالا به بعد نوبت تسویه ۵ ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان است.

به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیر حداقلی بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

سازمان تامین اجتماعی ۳٫۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکارند.

هرچند دولت هنوز نحوه پرداخت این بدهی را اعلام نکرده است اما براساس تجربه گذشته و نیز طبق وعده میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این بدهی از ماه بعد به تدریج تسویه شود.

به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند.

این اتفاق به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر به موازات پرداخت‌های تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری از روز گذشته شروع به واریز مستمری بازنشستگان خود کرد.

بنابر اعلام صندوق بازنشستگی پرداخت حقوق کارمندان بازنشسته از روز گذشته آغاز شده و تا پایان امروز تمام ۱٫۶ میلیون مستمری بگیر مطالبات معوقه خود را دریافت خواهند کرد.

در عین حال موضوع افزایش حقوق کارمندان بازنشسته همچنان در حد تصمیم دولت و مجلس برای گنجاندن منابع مالی در لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح است و هنوز هیچ قطعیتی در بین نیست.

حقوق بازنشستگان

آخرین خبر از متناسب سازی حقوق بازنشستگان

با وجود متفاوت بودن وضعیت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با صندوق بازنشستگی کشوری، هر دو گروه بابت اجرای همسان سازی یا به بیان دیگر متناسب سازی مستمری‌های خود از دولت طلبکارند.

هرچند جنس مطالبات مربوط به متناسب‌سازی این دو گروه با هم متفاوت است اما در مجموع به نظر می‌رسد که دولت هنوز برنامه مشخصی برای تسویه این بدهی ندارد و قصد دارد تا با هر یک از دو گروه در زمان دیگری (به احتمال زیاد سال ۱۴۰۲) تسویه حساب خواهد کرد.

نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی:

بازنشستگانِ (مستمری‌بگیران) تامین اجتماعی، از طریق سامانه تامین اجتماعی و با استفاده از کدملی می‌توانند فیش حقوقی خودشان را دریافت کنند.

برای مشاهده فیش حقوقی، داشتن نام کاربری و گذر واژه فعال در سامانه تامین اجتماعی الزامی است. پس ابتدا حساب کاربری خود را بسازید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی خود باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱: برای این کار ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir شوید.

پس از ورود به سایت تامین اجتماعی، از قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۲: با کلیک بر روی گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران، وارد صفحه «خدمات غیرحضوری مرتبط با مستمری بگیران» شوید.

در این صفحه با کلیک بر روی بخش فیش حقوقی مستمری بگیران، «مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران» را انتخاب کنید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۳: با انتخاب مشاهده فیش حقوقی، وارد صفحه‌ای می‌شوید که این پیغام برایتان می‌آید: نام کاربری و گذر واژه خود را وارد کنید.

گزینه تایید را انتخاب کنید تا وارد صفحه ورود به سامانه شوید.

۴: در این صفحه نام کاربری (کد ملی) و گذرواژه ، خودتان را وارد کنید.

۵: در صورتی که نام کاربری و رمز عبور صحیح باشد وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای شما ثبت شده است.

در ادامه از بخش جستجو، فیلدهای مربوط به «سال، ماه و نوع پرداخت» را باید مشخص کنید.

دقت داشته باشید که فیلد مربوط به شماره مستمری به صورت خودکار در این بخش درج خواهد شد.

فیلد مربوط به نوع پرداخت را نیز، «پرداخت ماهانه» قرار دهید.

۶: با انتخاب گزینه جستجو، فیش حقوقی‌تان نمایش داده می‌شود.

25 درصد از معوقات حقوق بازنشستگان چه زمان واریز میشود؟

در نامه‌ی بازنشستگان خطاب به میرهاشم موسوی، مطالبات به ترتیب زیر آمده است:

«تسریع در پرداخت مانده  ۲۵ درصد همسان‌سازی ۱۴۰۰ وتاثیر دادن آن در احکام و همچنین تخصیص بودجه برای همسان‌سازی سال جدید.

جرای الزام درمان مستقیم و رایگان  بر اساس ماده ۵۴ تامین اجتماعی و با عنایت  به کسر دو درصد ماده۸۹ و همچنین اعلام نارضایتی از بیمه‌های تکمیلی مخصوصا خدمات ناچیز و ضعیف آتیه سازان حافظ که بازنشستگان  خواستار  لغو قرارداد با این شرکت هستند.

در نظر گرفتن امتیازات ماده ۶۹ آیین نامه داخلی سازمان برای بازنشستگان غیر همکار.

 پرداخت حق اولاد و عائله مندی به زنان سرپرست خانواده بازمانده و بازنشسته.

عیدی پایان سال بازنشستگان همتراز و مطابق با کارگران شاغل  پرداخت شود.

اعتراض نسبت به اقدام دولت نسبت برای واگذاری سهام بانک رفاه (سرمایه کارگران و بازنشستگان) و فروش مال غیر.»

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است»، گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان‌سازی و ۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است

وی افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چرا که نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق‌های آن‌ها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب‌سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فومول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.