کد خبر : 22988 / /
/

وام ودیعه مسکن | افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن

خبر فوری | شرایط دریافت آسان و فوری وام ودیعه مسکن برای افراد فراهم شد + جزئیات

بانک‌ها به پرداخت وام ودیعه مسکن موظف هستند و در صورت پرداخت نکردن این تسهیلات جریمه می‌شوند.

خبر فوری | شرایط دریافت آسان و فوری وام ودیعه مسکن برای افراد فراهم شد + جزئیات

وام ودیعه مسکن وامی است که برای تامین تمام یا قسمتی از هزینه ودیعه واحد مسکونی مورد نیاز افراد پرداخت می‌شود و در طول دوره اجاره واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وام ودیعه مسکن در جهت کمک به مستاجران کم درآمد از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می شود. وام ودیعه مسکن تا سقف 70 میلیون تومان به متقاضیان برای اجاره و پول پیش مسکن پرداخت می شود. حال برای کنترل بازار اجاره مسکن سقف وام ودیعه مسکن را دولت افزایش می دهد. در ادامه به آخرین خبر از وام ودیعه مسکن می پردازیم.

وام ودیعه مسکن

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: ثبت نام وام ودیعه مسکن متقاضیان صاحب فرزند سوم فاقد مسکن نیاز به ثبت نام در هیچ سامانه‌ای ندارد و به صورت حضوری و در ۶ بانک انجام می‌شود.

به گزارش خبر آزاد، مهدی صحابی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی برای افرادی که صاحب فرزند سوم شده‌اند، گفت: این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و مختص خانواده‌هایی است که فرزند سوم آن‌ها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده‌اند و البته فاقد مسکن هستند.

به گفته وی این بخشنامه را بانک مرکزی فقط به ۶ بانک مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک ابلاغ کرده است.

صحابی با بیان اینکه متقاضیان ابتدای امر باید به شعبه بانک مراجعه کنند، گفت: بانک استعلام اولیه را از سامانه سمات بانک مرکزی می‌گیرد، چون طبق نص صریح قانون این تسهیلات باید به خانواده‌های فاقد مسکن پرداخت شود.

وی ادامه داد، گفت: قرار است ظرف یکی دو هفته آینده امکان استعلام از سامانه وزارت راه و شهرسازی برای مشخص شدن مالکیت متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی که از سال ۱۳۹۹ صاحب فرزند سوم شده‌اند فراهم شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: درحال حاضر تنها امکانی که برای سیستم بانکی فراهم شده استعلام از طریق سامانه سمات بانک مرکزی است تا مشخص شود که متقاضی تسهیلات جعاله یا ودیعه مسکن فعال نداشته باشد.

وی بابیان اینکه این استعلام کامل نیست و نشان نمی‌دهد فرد مالک مسکن است یا خیر، گفت: اگر نص صریح قانون بخواهد اجرا شود و خانواده فاقد مسکن باشد باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی این استعلام صورت بگیرد.

وی افزود: با همکاران وزارت راه و شهرسازی جلساتی برگزار شده است و ظرف یکی دوهفته آینده این امکان فراهم خواهد شد که شعبات این ۶ بانک عامل بتوانند ارتباط با سامانه وزارت راه و شهرسازی داشته باشند تا آنجا مالکیت متقاضیان بطور کامل بررسی شود.

وام ودیعه مسکن

تا کنون ۳ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفته اند

این در حالی است که به گفته یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی تا کنون تنها به ۳ هزار نفر وام ودیعه پرداخت شده است.

پیش از این پیش بینی حاکی از اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به ۷۰۰ هزار نفر تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

نرخ سود ۱۳ درصد وام ودیعه منتفی شد 

همچنین این تسهیلات که بر اساس اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی قرار بود با نرخ سود یارانه‌ای ۱۳ درصد (۵ درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار) پرداخت شود، با مخالفت برخی نهادهای تصمیم گیر در حوزه اقتصاد کلان کشور، با همان نرخ سود ۱۸ درصد به مستأجران متقاضی پرداخت می‌شود.

بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها نیز حاکی است در حال حاضر قراردادهای وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد با مستأجر به امضا می‌رسد.

مبلغ اقساط: ماهی ۲.۵ میلیون تومان

رقم اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن برای تهرانی‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان است. این تسهیلات برای کلان شهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سهمیه هر بانک نیز بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین شده ولی برخی بانک‌ها خصوصاً دولتی‌ها علی رغم تعیین سقف‌های چند هزار میلیارد تومانی، از پذیرش مستأجر جدید خودداری می‌کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.