کد خبر : 2971 / /
/

خبرمهم

کاندیداهای انتخابات 1400 اعلام شدند

یک روز مانده به شروع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، هنوز جریان های سیاسی در معرفی نامزدهای نهایی خود بلاتکلیف هستند.​

کاندیداهای انتخابات 1400 اعلام شدند

روز ۲۸ خرداد انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. ثبت نام از نامزدهای این انتخابات هم از فردا تا ۲۵ اردیبهشت انجام خواهد شد، اما تعجب این جاست که فضای انتخابات هنوز غبارآلود و مبهم است. هرچند تاکنون افراد مختلفی برای حضور در این انتخابات وکاندیداتوری اعلام آمادگی کرده اند اما نامزدهای اصلی جریان اصلاح طلب و اصولگرا مانندابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، ظریف، جلیلی و... و. به طور رسمی درباره ورود به گود رقابت ها موضع گیری نداشته اند.

چشم های اصولگرایان به رئیسی در انتخابات 1400

انتخابات 1400

می‌آید؟ نمی‌آید! پرسش درباره احتمال کاندیداتوری یا ثبت‌نام نکردن سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه همچنان ادامه دارد. در شرایطی که کمتر از ۲۴ ساعت دیگر فرایند ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد اما رئیسی هنوز به طور رسمی حضور خود را در انتخابات اعلام نکرده است. هرچند روز گذشته اخبار غیر رسمی و شنیده شده در فضای مجازی حاکی از این بود که آیت ا… رئیسی روز عید فطر یا حداکثر روز جمعه تصمیم نهایی خود را برای حضور اعلام خواهد کرد. در میان کاندیداهای اصولگرایان، رئیسی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در صورت کاندیداتوری او برخی چهره‌ها که سال‌هاست خود را آماده حضور در این عرصه‌ کرده‌اند، احتمالاً وارد صحنه انتخابات نخواهند شد، البته با بی‌میلی و شاید ناراحتی؛ در نتیجه ممکن است اجماعی نسبی روی او پدید آید. اجماعی میان شورای وحدت که طی‌ هفته‌های اخیر تقریباً هفته‌ای نبوده که سخنگوی آن مصاحبه‌ای با این محتوا که «رئیسی کاندیدای قطعی شورای وحدت است» نداشته باشد و شورای ائتلاف که اعضای آن تلاش دارند با صبر بیشتری فضا را بررسی کنند و تاکنون از اعلام اسامی خودداری می‌کردند، اما سخنگوی آن تحت تاثیر مصاحبه‌های پرشمار سخنگوی شورای وحدت، طی روزهای اخیر در فاصله کمتر از یک هفته مانده به ثبت‌نام کاندیداها از رئیسی در کنار قالیباف به عنوان گزینه‌های این شورا نام برد تا از همتای خود در تشکیلات موازی اصولگرایان عقب نماند. با این حال فارس نوشت: به تازگی در جلسه‌ای که رئیسی و قالیباف حضور داشته‌اند، قالیباف گفته است: با آمدن رئیسی، رقابت با او را خلاف مصالح انقلاب می‌دانم و به رغم فشارها وظیفه‌ای برای کاندیداتوری احساس نمی‌کنم. دیگر نامزدها هم حتی اگر خود را اصلح می‌دانند، باید از رقابت کناره‌گیری کنند و همه به آیت‌ا... رئیسی کمک کنیم تا جریان انقلاب با یک نامزد واحد وارد رقابت شود.

محمد جواد ظریف وزیرخارجه دولت روحانی این روزها سخت تحت فشار است و حتی دیروز هم در مجلس حاضر شد و درباره ماجرای آن فایل صوتی به نمایندگان ملت توضیح داد. انتقادهای گسترده به وی، مسیر ظریف در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را ناهموارتر از قبل و شاید حتی غیر ممکن کرده است. از سوی دیگر مذاکرات در وین جاری است و به رغم «سازنده» خواندن آن هنوز به نتیجه مشخص و امیدوارکننده‌ای نرسیده است. در این اوضاع و احوال و روزهای سختی که ظریف می‌گذراند، اصلاح‌طلبان همچنان به او فشار می‌آورند تا این جریان سیاسی را در انتخابات نمایندگی کند! و در اولین گام انتخاباتی خود در جبهه اصلاحات ایران بیشترین رای یا پیشنهاد را به ظریف داده‌اند اما حالا که کار به مرحله استماع برنامه‌ها رسیده است، خبری از ظریف نیست. آن طورکه روزنامه «اعتماد» امروز (دیروز) نوشته: «بر این اساس می‌توان گفت که تاکنون «جبهه اصلاحات ایران» در جریان برنامه‌های ۱۱ نفر از چهره‌هایی که چندی پیش نام‌شان در فهرست ۱۴ کاندیدای پیشنهادی این جریان سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شد، قرار گرفته و تنها مانده سه کاندیدای دیگری که نام‌شان در جمع پنج گزینه صدر فهرست اولیه قرار داشت؛ محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف!» به این ترتیب نمی‌توان ارائه نکردن برنامه از سوی ظریف را به معنی «نه» قطعی او به کاندیداتوری دانست و همچنان امیدی باقی است. این امیدواری اما خیلی قابل اعتنا نیست چنان چه اعتماد می‌نویسد: «بنابر پیگیری‌های «اعتماد» اگرچه رایزنی‌هایی برای دعوت از او مطابق برنامه انجام شده اما ظریف نپذیرفته و بار دیگر و با صراحتی بیشتر، از تمایل نداشتن به کاندی/tags/کاندیداتوریداتوری گفته است.» همزمان جواد امام نیز درباره دعوت از ظریف برای حضور در جلسات «جبهه اصلاحات ایران» توضیح می دهد و می‌گوید: «آقای ظریف هنوز در جلسات حاضر نشده اما در هر حال ما از تمام افرادی که نام‌شان در فهرست ۱۴ نفره بود، دعوت می‌کنیم که برنامه‌های‌شان را برای حضور در انتخابات ارائه کنند.» او با اشاره به اینکه هماهنگی‌ها زیر نظر دبیر «جبهه اصلاحات ایران» دنبال می‌شود گفته: «این که هر یک از کاندیداها دقیقاً چه زمانی حاضر می‌شوند، موضوع دیگری است اما به‌ هر حال آقای ظریف اگر اصل موضوع شرکت در انتخابات را بپذیرند، بقیه بحث‌ها فرع موضوع قرار می‌گیرد.» هرچند تسنیم عصر روزگذشته به نقل از سخنان ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش داد که ظریف در این جلسه گفته است: به هیچ وجه نامزد انتخابات نمی‌شوم.

به هر حال، مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از فردا آغاز و ظرف یک هفته آینده تمام خواهد شد اما وضعیت اصلاح‌طلبان اصلاً خوب نیست. وضعیت مصطفی تاجزاده نیز بعد از مصوبه اخیر شورای نگهبان و اشاره به ضرورت نداشتن سابقه کیفری و پرونده مربوط به سال ۸۸ معلوم است. ناگفته نماند که محمدرضا عارف نیز هنوز برنامه خود را ارائه نکرده است، با این حال از آن جایی که با ۲۰ پیشنهاد در فهرست ۱۴ نفره قرار گرفت، بعید نیست که به مرحله بعدی نیز برسد. تا این جای کار جدی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان اسحاق جهانگیری است. او یکی از سه نفر در صدر فهرست ۱۴ نفره بود و به گزارش «تسنیم» «در هفته‌های گذشته فعالیت‌های پیش از انتخابات خود را در نهاد ریاست‌جمهوری و به‌خصوص در معاونت هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول شروع کرده است که ریاست آن به‌عهده مهدی علیخانی است.»

لاریجانی در میان آمدن یا نیامدن برای انتخابات 1400

انتخابات 1400

یک روز مانده به ثبت نام، گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری علی لاریجانی نیز قوت گرفته و شواهد بیشتری از تمایل او برای ورود به رقابت‌ها مشاهده می‌شود. در روزهای اخیر زمزمه‌های بسیاری درباره تصمیم لاریجانی به کاندیداتوری شنیده می‌شود، هر چند پیشتر اعلام شده بود که آمدن رئیسی بر تصمیم لاریجانی هم موثر خواهد بود. حالا دیگر مسئله فقط فعالیت تیم هواداران و حامیان او در فضای مجازی یا اخبار جسته گریخته از فعال شدن ستادهای انتخاباتی او نیست. اظهار نظر برخی از سیاسیون و چهره‌های نزدیک به لاریجانی نیز موید این ادعاست که او همین روزها مقصود خود را عیان می کند و به طور رسمی وارد میدان می‌شود. شاهد آنکه بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس دهم و از چهره های نزدیک به علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، درباره احتمال کاندیداتوری رئیس سابق مجلس می‌گوید: «من اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان ندارم و درباره کاندیداتوری باید شخصاً از خود ایشان بپرسید اما من جای دیگری هم گفتم که آقای لاریجانی یک کاندیدای بالقوه است و کسی نمی تواند این موضوع را انکار کند. البته حضور یا عدم حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بستگی به خود ایشان و وضعیت موجود دارد.» نعمتی اظهار کرد: «البته چندین باری که با آقای لاریجانی درباره انتخابات صحبت کردیم، ایشان احتمال حضورش در انتخابات را نه رد کرد و نه تایید. آخرین بار شاید ۱۰ روز پیش بود که با ایشان صحبت کردم ولی جواب درستی به ما ندادند.»در این میان برخی کارشناسان معتقدند ممکن است لاریجانی گزینه جدی و نهایی اصلاح طلبان برای قرار گرفتن در مقابل رئیسی باشد. ایده ای که به نظر می رسد کارگزاران سازندگی بی تمایل به آن نیست.

در این میان البته چهره هایی همچون پزشکیان، رستم قاسمی، دهقان، سعید محمد، صادق خرازی، نیکزاد، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، آخوندی، کواکبیان، علی مطهری و… نیز برای حضور اعلام آمادگی کرده اند و برخی چهره ها مانند جلیلی هم مطرح هستند حتی بر اساس شنیده ها ستادهای انتخاباتی محسن رضایی نیز فعال شده است. اما پرواضح است که حضور بزرگان در عرصه انتخابات می تواند روی تصمیم خیلی از این چهره ها تاثیر گذار باشد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.