کد خبر : 23677 / /
/

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

 

 

اعتماد به نفس بهترین راه موفقیت است و یکی از راه های موفقیت در زندگی است به همین دلیل بیشتر افراد تلاش می کنند تا آن را در خود تقویت کنند. برای افزایش اعتماد به نفس راهکارهای زیادی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

 احساسات خود را بشناسید:

یکی از دلایل نداشتن اعتماد به نفس وقتی شناخت خوبی از احساسات و توانایی های خود داشته باشید قطعا اعتماد به نفس بیشتری هم در مقابل دیگران دارید. اگر شناخت کافی از احساسات مثبت و منفی خود داشته باشیم و بتوانیم به بهترین شکل آنها را کنترل کنیم می توانیم در هر موقعیت و شرایطی احساست مربوط به آن را نشان دهیم. پیدا کردن اعتماد به نفس درون خود تنها راهی است که به شما کمک می کند تا آن را تقویت کنید.

 احساسات خود را کنترل کنید:

بعد از اینکه شناخت کافی از احساسات خود بدست آورید حالا نوبت آن است که احساسات را به بهترین شکل کنترل کنید. مثلا وقتی عصبانی هستید آن را کنترل کرده و با یک نفس عمیق سعی کنید ناراحتی خود را کم کرده و واکنشی نسبت به آن نشان ندهید.

 اهداف خود را تعریف کنید:

وقتی اهداف خود را تعریف کنید می توانید برای رسیدن به آنها بهتر و راحت تر در مقابل دیگران قرار بگیرید. با شناخت هدف خود از ابراز احساس‌تان می توانید ارتباط مؤثری را با دیگران برقرار کنید. وقتی رفتاری اشتباه از جانب دوست خود مشاهده می کنبد به او تذکر می دهید تا رفتار خود را مجدد تکرار نکند

 یادتان نرود که هر نکته مکانی دارد:

مطرح کردن هر موضوعی در مقابل دیگران درست و منطقی نیست و بهتر است برای بیان هر موضوعی ابتدا موقعیت را به درستی بسنجید. برای اینکه حرف شما خریدار داشته باشد باید در مکان و حتی زمان مناسب آن را بازگو کنید. بهتر است قبل از حرف زدن فکر کرده و موقعیت شناس باشید.

صحبت کردن را با خود تمرین کنید:

بهتر است قبل از صحبت در جمع و در مقابل دیگران ابتدا آن را در خلوت و با صدای بلند بیا کنید تا اعتماد به نفس لازم را بدست آورید‌. این برنامه ریزی غیر مستقیم نه تنها به رفع ایرادات شما کمک می کند بلکه باعث می شود تا ترس و نگرانی از این بابت نداشته باشید و چون استرس شما کممسخره شود کنترل بهترین روی صحبت های خود خواهید داشت.

به زبان بدن توجه کنید:

ارتباطات غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات صورت در نشان دادن اعتماد به نفس خیلی مهم هستند. وقتی تماس چشمی با دیگران برقرار می کنید می توانید آرامشی که درون خود دارید را به دیگران هم منتقل کنید. با این کار دیگران به شما اعتماد خواهند کرد و بدین ترتیب شما اعتماد به نفس لازم را بدست خواهید آورد. ایستادن جلوی آینه به این تمرین کمک زیادی خواهد کرد و باعث می شود تا شما بتوانید با زبان بدن هم با دیگران صحبت کنید.

شنونده‌ی خوبی باشید:

افراد با اعتماد به نفس بالا، شنونده‌های خوبی هستند یکی از دلایلی که نشان دهند افزایش اعتماد به نفس در مردان و زنان است شنونده بودن است. افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند با آرامش به صحبت های دیگران گوش کرده و بهترین واکنش را نشان می دهند. شنونده خوب بودن باعث می شود تا شما بتوانید ارتباط سالم تری را با دیگران برقرار کنید. 

 صفر و یکی نگاه نکنیم:

این دیدگاه باعث می شود تا شما همیشه اضطراب و استرس داشته باشید. در این شرایط باید انعطاف پذیر باشید و بتوانید در هر شرایطی واکنش مخصوص به آن را نشان دهید. دیدگاه صفر و یکی شما را محدود می کند که حذف آن می توانید اعتماد ب نفس بیشتری در مقابل دیگران داشته باشید.

 به جای «اما» از «و» استفاده کنید:

برقراری ارتباط خوب با دیگران و محبوبیت میان آنها باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود و این انرژی مثبت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید در مقابل دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید از به کار بردن کلمه‌ی «اما» بپرهیزید و به جای آن از «و» استفاده کنید.

15

نتیجه عدم اعتماد به نفس در مقابل دیگران

نداشتن اعتماد به نفس پیامدهای زیادی به همراه دارد و باعث می شود تا شما نتوانید ارتباط مؤثری با دیگران داشته باشید.

ممکن است موقعیت‌های شغلی زیادی را از دست بدهیم:

بدون اعتماد به نفس قطعا اطلاعی از فرصت های شغلی پولساز نخواهیم داشت چون گوشه گیر هستیم و وارد اجتماعی نمی شویم. گاهی خود را در حد و اندازه این کار نمی داند و به دلیل عدم اعتماد به نفس از شغل های خوب دوری می کند.

درگیر تعارفات ناخواسته می‌شویم:

کمبود اعتماد به نفس باعث کم رویی و خجالت طرف مقابل شده و او را درگیر تعارف های ناخواسته خواهد کرد.

از مشکلات فرار می‌کنیم:

کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود به جای حل مسائل و مشکلات به فکر پاک کردن صورت مسئله باشیم. بدین ترتیب شما درهای زیادی را روی خود خواهید بست.

از نظر روانی، خوشحال و شاد نیستیم:

وقتی اعتماد به نفس نداشته باشیم، اسیر خواسته‌های دیگران شویم. این افراد همیشه درگیر افکار منفی هستند بدین ترتیب نارضایتی آنها از زندگی زیاد خواهد بود.احساسات ناگفته خود باعث اندوه بیشتر ما می شوند.

باعث بروز سوءتفاهمات می‌شود:

وقتی اعتماد به نفس در مقابل دیگران وجود نداشته باشد شما نمی توانید احساسات خود را به راحتی ابراز کنید بدین ترتیب سوتفاهم پیش می آید.

16

دلیل اهمیت اعتماد به نفس در مقابل دیگران

اعتماد به نفس در مقابل دیگران اهمیت زیادی دارد و زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتماد به نفس بالا باعث می شود تا شما با خود صادق باشید و بتوانید بهترین عکس العمل را از خود نشان دهید. با وجود اعتماد به نفس شما می توانید مشکلات و موانع پیش روی خود را به بهترین شکل ارزیابی و بررسی کنید و راه حل های خوبی برای برطرف کردن مشکلات پیدا کنید. با این وجود می توانید در ارتباط با دیگران به موفقیت‌های بهتری به دست آورید. به اهمیت این احساس ارزشمند درونی پی خواهید برد. در واقع هنگامی که شما به خود اعتماد کافی داشته باشید، می‌توانید اعتماد دیگران را نیز به خود جلب کنید. وقتی در مقابل دیگران اعتماد با نفس داشته باشید بهتر می توانید با آنها صحبت کرده و منظور خود را برسانید. با این کار راه موفقیت برای شما باز خواهد شد.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.