کد خبر : 21750 / /
/

آبله میمون چیست و چه علائمی دارد ؟

آبله میمون چیست و چه علائمی دارد ؟

 

این روزها همه مردم سوال آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ را از یکدیگر می پرسند. آبله میمونی به عنوان یک بیماری عجیب و کمیاب به شمار می رود که بر اثر عفونت با ویروس آبله میمونی به وجود می آید. ویروس آبله میمونی جزء ویروس های ویروس واریولا (عامل آبله)، ویروس واکسینیا (به کار رفته در واکسن آبله) و ویروس آبله گاوی محسوب می شود. سال 1958 اولین باری بود که آبله میمونی کشف شد. درست در سالی که بیماری شبه آبله در میان میمون های نگه داشته شده برای تحقیق شیوع پیدا کرد. همین موضوع باعث شد تا نام این ویروس آبله میمونی گذاشته شود.

در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو به ثبت رساندن نخستین مورد انسانی آبله میمونی صورت گرفت. برخی از موارد این ویروس در بیرون از آفریقا اتفاق افتاده است و علت آن هم سفرهای بین المللی یا واردات حیوانات در کشورهایی از قبیل ایالات متحده، اسرائیل، سنگاپور و بریتانیا می باشد. با وجود اینکه مخزن طبیعی این ویروس هنوز شناخته نشده است اما امکان دارد جوندگان آفریقایی و میمون‌ ها ویروس را منتقل کرده و افراد به آن آلوده شوند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری در ادامه مطلب آبله میمون چیست و چه علائمی دارد مطالب بیشتری را ارائه خواهیم داد.

آبله میمون و علائم آن

در پاسخ به سوال آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ باید گفته شود که در انسان نشانه های آبله میمون به علائم آبله شباهت دارد ولی کمتر و خفیف تر می باشد. آغاز آبله میمون با تب، سردرد، و همچنین دردهای عضلانی و خستگی همراه است. اصلی ترین تفاوت میان نشانه های آبله و آبله میمون در این می باشد که آبله میمون منجر می گردد تا گره‌های لنفاوی (لنفادنوپاتی) دچار تورم شوند ولی آبله به این شکل نمی باشد. دوره ای که فرد به عفونت آلوده شده تا بروز نشانه های آن برای آبله میمون به طور معمول 7 الی 14 روز می باشد. با این حال احتمال بودن این دوره بین 5 الی 21 روز هم وجود دارد.

به طور کلی در پاسخ به آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ می توان گفت که تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمر درد، متورم شدن گره های لنفاوی، لرز و خستگی جزء علائم این ویروس محسوب می شوند. یک الی سه روز بعد از بروز یافتن تب و در بعضی مواقع ممکن است طولانی تر نیز شود بیمار به بثورات پوستی مبتلا می گردد. بثورات پوستی بیشتر از صورت آغاز می شود و بعد به بخش های دیگر بدن پخش خواهد شد.

شیوه های انتقال آبله میمون

در بخش قبلی توضیح دادیم که آبله میمون چیست و چه علائمی دارد اکنون بهتر است که در مورد روش های انتقال این ویروس نیز آگاهی های لازم را داشته باشید. آبله میمون در زمان تماس پیدا کردن با انسان، حیوان و یا موادی که به ویروس آلوده هستند منتقل می شود. این ویروس قادر است به واسطه پوستی که صدمه دیده است و حتی پوستی که آسیب آن غیر قابل دیدن میباشد، دستگاه تنفسی یعنی چشم، بینی و دهان به بدن انتقال یابد. منتقل شدن این بیماری از حیوان به انسان امکان دارد توسط گاز گرفتن، زخمی کردن، فرآوری گوشت، تماس داشتن با خون و ترشحات حیوانات و یا تماس داشتن با مواد دفعی حیوانات به صورت غیر مستقیم اتفاق بیفتد.

برخی از افراد این تصویر را دارند که قطره های تنفسی بزرگ به طور عمده باعث می شوند تا این ویروس از یک شخص به شخصی دیگر رخ دهد. قطره های تنفسی به طور عمده توانایی حرکت کردن بیشتر از چند متر را ندارند. به همین جهت برای اینکه ویروس آبله میمون از طریق تماس چهره به چهره منتقل شود یک مدت زمان طولانی مورد نیاز خواهد بود. تماس داشتن با ترشحات یا مواد دفعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مثال به وسیله لباس‌ها یا ملحفه‌های آلوده منجر به انتقال این نوع بیماری می گردد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی میزبان اصلی بیماری آبله میمون می باشد. با وجود اینکه تصور می شود که امکان دارد جوندگان آفریقایی آبله میمون را منتقل کرده باشند.

15

مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمون

یک سری اقدامات وجود دارد که از طریق آنها می توان از مبتلا شدن به ویروس آبله میمون پیشگیری کرد. در این بخش مطالب آبله میمون چیست و چه علائمی دارد این اقدامات را بیان خواهیم کرد. یکی از مهمترین اقدامات این است که از تماس داشتن با حیواناتی که احتمال حامل ویروس بودن آنها وجود دارد مانند حیوانات مشکوک به بیماری خودداری کنید. همچنین از تماس داشتن با موادی که با حیوان بیمار در تماس بوده اجتناب نمایید. بیماران آلوده را از افراد قرار گرفته در معرض خطر عفونت متمایز کنید. بعد از اینکه با اشخاص یا حیوانات آلوده تماس داشتید می بایست دست های خود را به خوبی با آب و صابون و همچنین با استفاده از ضدعفونی کننده های دست که بر پایه الکل هستند بشویید. هنگامی که از بیماران مراقبت می کنید حتما وسایل حفاظت فردی از قبیل ماسک، دستکش و غیره را مورد استفاده قرار دهید. در متلب آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ باید این نکته را ذکر کنیم واکسن JYNNEOS که به عنوان یک واکسن ویروس زنده ضعیف به شمار می آید توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، را برای پیشگیری کردن از ابتلا به آبله میمون مورد تایید قرار گرفته است.

روش درمان آبله میمون

آبله میمون از جمله ویروس هایی می باشد که از حیوانات به انسان انتقال می یابد. همانطور که قبلا اشاره کردیم علایم این بیماری به نشانه های مشاهده شده در بیماران آبله شباهت بسیار زیادی دارد. نوع آفریقای غربی و نوع آفریقای مرکزی جزء گروه های ویروس آبله میمون محسوب می شوند. این ویروس به طور معمول خود محدود شونده می باشد ولی امکان دارد در بعضی اشخاص مثل کودکان، زنان باردار یا افراد دارای سیستم ایمنی آسیب دیده شدت پیدا کند.

اکنون که می دانید آبله میمون چیست و چه علائمی دارد ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چگونه می توان آبله میمون را درمان کرد؟ لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ روشی موجود نیست تا از طریق آن عفونت ویروس آبله میمون به طور قطعی درمان شود. در صورتی که نیاز باشد به منظور کنترل کردن شیوع این بیماری می توان واکسن آبله و برخی داروهای ضد ویروسی را مورد استفاده قرار داد. 

تاثیر واکسن آبله و آبله میمون

در این بخش مطالب آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟ بهتر است که به تاثیر واکسن آبله و آبله میمون نیز اشاره کنیم. با توجه به اینکه ویروس آبله میمون با ویروسی که آبله ایجاد می کند دارای یک رابطه نزدیک می باشد به همین جهت واکسن آبله توانایی محافظت کردن از افراد در مقابل ابتلا به آبله میمونی را نیز دارد. اطلاعات فعلی نشان دهنده این هستند که واکسن آبله دست کم تا ۸۵ درصد از مبتلا شدن به آبله میمونی پیشگیری می کند. دانشمندان معتقدند که افراد با واکسیناسیون حتی بعد از اینکه در معرض آبله میمونی قرار گرفتند ممکن است از ابتلا به این بیماری در امان باشند. واکسیناسیون همچنین می تواند شدت آبله را تا حد زیادی کاهش دهد. در حال حاضر که آبله ریشه کن شده است واکسن آبله در برنامه واکسیناسیون کشوری موجود نبوده و مردم به آن دسترسی ندارند.

 

منبع : whcl.ir

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.