کد خبر : 5726 / /
/

گونه جهش یافته کرونا دلتا چیست؟

گونه جهش یافته کرونا دلتا چیست؟

بیش از یک سال و نیم است که کرونا زندگی ما انسان‌ها را مختل کرده و هربار که فکر می‌کنیم داریم آن را شکست می‌دهیم، سروکله گونه جدیدش پیدا می‌شود. سویه‌هایی که سرعت شیوع بالاتری دارند، می‌توانند خطرناک‌تر باشند و در نهایت شاید واکسن‌ها را بی‌اثر کنند. یکی از آن‌ها، گونه دلتا کرونا است که می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم.

از زمانی که سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت به جای نام کشورها از الفبای یونانی برای نام گذاری گونه‌های کرونا استفاده کند، نام کرونا دلتا در صدر اخبار قرار گرفت. دلتا همان گونه‌ای است که ابتدا اواخر ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد و همین ماه، ۸۰ کشور در سراسر جهان از شناسایی آن خبر دادند. البته اخیرا گونه دلتا پلاس هم در هند شیوع پیدا کرده که شمار مبتلایان به آن هنوز کم است.

گونه دلتا کرونا با سرعت بالاتری شیوع پیدا می‌کند، اما هنوز نمی‌دانیم دقیقا چگونه این کار را انجام می‌هد. با این حال سرعت سرایتش بسیار بالاتر از گونه آلفا، یعنی سویه‌ای است که در بریتانیا پیدا شد. انتظار می‌رود دلتا در آینده نزدیک در تمام جهان به گونه غالب تبدیل شود، موضوعی که نگرانی دانشمندان و مقامات را در پی داشته است.

ویروس کرونا تا کنون جهش‌های بسیار متنوعی در جهان داشته که یکی از سهمگین‌ترین جهش ها، در هند بروز پیدا کرد و آمار فاجعه باری از ابتلا و بستری و مرگ و میر به جای گذاشت، اما اخیرا مسئولان بهداشتی هند از شناسایی یک گونه جدید ویروس کرونا موسوم به "دلتا پلاس" خبر دادند که حدود ۲۰ مورد آن در سه ایالت این کشور شناسایی شده و به علت قابل سرایت‌پذیری بیشتر، باعث نگرانی بسیاری از کشور‌های جهان شده است.

گونه هندی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا، پس از انگلیس و چند کشور اروپایی، ایتالیا را هم درگیر کرده است و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال تبدیل شدن به بیماری غالب ناشی از کووید۱۹ در بسیاری از کشور‌ها به ویژه قاره اروپاست. مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری (ECDC) نیز اعلام کرده است که تا پایان ماه آگوست، واریانت مسری‌تر هندی ویروس کرونا (دلتا) ۹۰ درصد از کل ویروس‌های کرونای در چرخش در اتحادیه اروپا را شامل خواهد شد.

روند کند واکسیناسیون با گسترش سویه جدید کووید۱۹ متخصصان بهداشت و درمان را نگران کرده است تا جایی‌که آنها تصور می‌کنند، کووید۱۹ به این سادگی قرار نیست دست از سر مردم جهان بردارد. این جهش تازه کرونا ویروس با نام B.1.617.2، اولین بار در هند پیدا شد و اکنون بنا به گفته سازمان جهانی بهداشت به بیش از 8۰ کشور دیگر هم سرایت کرده است. متاسفانه این جهش جدید کرونا، نه ‌تنها قدرت بیماری‌زایی و انتشار بالایی دارد، بلکه افراد مبتلا را شدیدتر بیمار می‌کند. این موضوع برای افرادی که هنوز واکسینه نشدند یا واکنش ایمنی ضعیف‌تری در برابر ویروس کرونا دارند بسیار نگران‌کننده است.

علایم ویروس کرونای دلتا

تب در این بیماری معمول است و مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این عالم‌گیری مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود. در بریتانیا در حال حاضر 90 درصد موارد ابتلا از نوع کرونای دلتاست و این بیماران علایمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند. جوان‌ترها هنگام ابتلا به کرونای دلتا ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند. افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و مشکلات گوارشی باشند.

کرونای دلتا

سرایت‌ پذیری کرونای دلتا

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ۴۳ درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه کرده‌اند. اما کرونای دلتا در این چند هفته اخیر موارد ابتلا در بریتانیا را افزایش داده تا جایی که مسئولان بهداشت بریتانیا را نگران کرده است. افزایش مبتلایان به کووید۱۹ در هند هم مشاهده شده است و کرونای دلتا در این کشور قربانی بسیاری داشته است. به همین دلیل کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که سرایت‌پذیری این نوع از کووید۱۹ بسیار بالاست. در واقع کرونای دلتا حدود۴۰درصد بیشتر از کرونای آلفا سرایت‌پذیر است.

شدت بیماری‌زایی کرونای دلتا

شواهد اولیه نشان داده است که کرونای دلتا خطر بستری شدن در بیمارستان را بیشتر از کرونای آلفا بالا می‌برد. همچنین بررسی سازمان بهداشت عمومی بریتانیا روی بیش از ۳۸هزار نفر مبتلا به کووید۱۹ نشان داد که کرونای دلتا، 61.2 درصد بیشتر از کرونای آلفا خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را بالا می‌برد. این وضعیت نشان می‌دهد کرونای دلتا می‌تواند شدت بیماری را در مقایسه با کرونای آلفا بسیار افزایش دهد. بررسی‌ها نشان داده است کرونای دلتا بیشتر افرادی را گرفتار و راهی بیمارستان کرده است که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. این نتیجه نشان می‌دهد که وقتی افراد در برابر کووید۱۹ کاملا واکسینه شوند، حتی کرونای دلتا نمی‌تواند آن ها را چنان بیمار کند که در بیمارستان بستری شوند.

این که با قطعیت بگوییم گونه دلتا مرگبارتر از گذشته است، کاری سختی خواهد بود اما یک چیزی مشخص است: زمانی که افراد بیشتری آلوده شوند، احتمال انتقال آن به افراد مسن و آسیب‌پذیرتر افزایش می‌یابد و همین موضوع می‌تواند میزان مرگ و میر را افزایش دهد. به گفته سازمان جهانی بهداشت این گونه به خاطر انتخاب آسیب ‌پذیرترین افراد می‌تواند مرگبارتر باشد. با افزایش ابتلای افراد آسیب‌پذیر و مسن، نرخ بستری شدن در بیمارستان بیشتر می‌شود که نتیجه‌اش، فشار مجدد به بخش درمان خواهد بود. با پر شدن بیمارستان‌ها، احتمالا مشکل کمبود تجهیزات در کشورهای مختلف رخ می‌دهد، در گذشته چنین اتفاقی در برخی کشورها مانند هند رخ داده است، بنابراین افراد بیشتری قربانی می‌شوند.

کرونای دلتا

واکسن‌های کووید۱۹ و کرونای دلتا

واکسن‌ها با توجه به این که روی چه ویروس‌هایی و چه واریانتی از ویروس‌ها تولید شده اند، عمل می‌کنند و خوشبختانه همه واکسن‌هایی که تا کنون تولید شده اند، تا حد بسیار زیادی می‌توانند پاسخگوی واریانت‌های جدید باشند، ولی درجه اثربخشی این واکسن‌ها ممکن است متفاوت باشد که آن هم به اندازه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم واکسن بی اثر است و یا تزریقش بی فایده است. شواهد دیگری نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید۱۹ می‌توانند از پس کرونای دلتا برآیند. در تحقیقی روی افرادی که دو دوز کامل واکسن فایزر- بیون‌تک دریافت کرده بودند، بدن آنها به اندازه کافی پادتن برای مقابله و خنثی‌سازی عملکرد انواع جهش‌های کرونا، از جمله دلتا را داشت. این موضوع نشان می‌دهد که واکسن‌های فعلی می‌توانند فرد را در برابر کرونای دلتا مقاوم کنند.

بررسی‌های دیگر روی اهمیت واکسیناسیون تاکید دارد، به‌ویژه اکنون که کرونای دلتا به‌ سرعت در حال گسترش است. محققان موسسه فرانسیس کریک در لندن گزارش داده‌اند که واکنش ایمنی بدن افراد پس از دریافت دوز اول فایزر- بیون‌تک نمی‌تواند به اندازه سویه اولیه کرونای جدید در برابر کرونای دلتا قوی باشد. بنابراین لازم است که واکسیناسیون افراد تکمیل شود و آن ها هر دو دوز واکسن را دریافت کنند تا در برابر کرونای دلتا مقاوم شوند.

وقتی افراد کاملا واکسینه شوند، در برابر کرونای دلتا ۸۸ درصد ایمن باقی می‌مانند که البته این ایمنی در برابر کرونای آلفا بیش از ۹۳درصد است. اما اگر افراد یک دوز واکسن دریافت کرده باشند، فقط ۳۳درصد در برابر کرونای دلتا و ۵۰درصد در برابر کرونای آلفا ایمن خواهند بود. افرادی که واکسیناسیون‌شان تکمیل نشده است و آن دسته از افرادی که نقص ایمنی دارند یا مسن هستند در معرض خطر ابتلا به کرونای دلتا قرار دارند. همچنین افراد بالای ۸۰ سال یا کسانی‌ که دچار سرکوب سیستم ایمنی بدن هستند، باید کاملا مراقب این نوع کرونا باشند، چراکه در صورت ابتلا، بیماری‌ آنها بسیار شدید خواهد بود یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

کرونای دلتا

یکی از روش‌‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق قطرات تنفسی است که افراد در هنگام صحبت، سرفه یا عطسه بیرون می‌دهند. این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود، یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالی که خود از آن خبر ندارند. این امر یکی از دلایل اهمیت فراوان فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطقی است که بیماری کرونا در آنجا شیوع گسترده دارد. اما در اماکن عمومی پرجمعیت، فاصله‌ گیری از دیگران همیشه ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از ماسک‌ در چنین محیط‌هایی برای محافظت از یکدیگر توصیه می‌شود. اما به یاد داشته باشید که ماسک به تنهایی از انتقال کرونا جلوگیری نمی‌کند. ما همه باید فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست‌ها را ادامه دهیم. با انجام این اقدامات می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

 نمونه گیری در منزل

این روزها، تست کرونا رایج ‌ترین تستی است که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و بیمارستان‌ها انجام می‌شود. در کنار ضرورتی که برای انجام این تست و اطلاع از وضعیت خود در هنگام بروز علائم بیماری دارید، به دلیل فشار روانی ناشی از همه ‌گیری کرونا، برخی از افراد نیز دچار استرس بیش از اندازه شده و تصور می‌کنند که به این بیماری مبتلا شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که توهم بیماری کرونا و مراجعه به مراکز درمانی و آزمایشگاهی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد را در معرض این ویروس قرار داده و آنان را بیمار می‌کند.

برای جلوگیری از وقوع این اتفاق ناخوشایند و حصول اطمینان از سلامت خود، بجای مراجعه‌ حضوری به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی یا بیمارستان‌ها، بهتر است است از خدمات نمونه‌گیری کرونا در منزل استفاده نمایید. برای دریافت خدمات مربوط به تست کرونا در منزل، تنها کافیست با ثبت درخواست خود در سایت آزمایشگاه مورد نظرتان و دریافت نوبت، منتظر مراجعه افراد نمونه‌گیر در منزل یا محل کار خود باشید. نمونه‌گیری کرونا در منزل می‌تواند شما را از مراجعه غیرحضوری به مراکز پرخطر بی‌نیاز کرده و سلامتی را برایتان به همراه بیاورد.

 

گروه پاتوبیولوژی رهسا؛ پیشرو در خدمات آزمایش در منزل

استفاده از خدمات آزمایش در منزل، به‌ خصوص در شرایط کنونی جامعه که ویروس کرونا سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند، بهترین گزینه‌ای است که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان می‌توانید انجام دهید. کاملا طبیعی است که برای برخورداری از این خدمات، به دنبال مرکزی مطمئن باشید که ضمن داشتن تجربه و تعهد لازم در این زمینه، خدمات مورد نیاز شما را نیز در سریع ‌ترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مناسب، در اختیارتان قرار دهد. گروه پاتوبیولوژی رهسا، با داشتن کادری مجرب و متعهد، خدمات مورد نیاز را در اختیار شما قرار داده و سلامتی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این مرکز با مجهز بودن به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و سیستم پاسخگویی اینترنتی، هر آنچه را که از یک مرکز آزمایشگاهی حرفه‌ای انتظار دارید، به شما عرضه می‌کند.

همان ‌طور که گفتیم، خدمات آزمایش در منزل یک سرویس نوظهور است که در سال‌های اخیر با استقبال گسترده‌ی بیماران مواجه شده و توانسته جایگاه خود را در حوزه‌ی خدمات آزمایشگاهی، به دست آورد. گروه پاتوبیولوژی رهسا به عنوان یکی از مراکز پیشرو در ارائه‌ی خدمات نمونه‌گیری در منزل، راحتی و آسایش را برای شما به همراه آورده و سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌هایتان می‌شوددر حال حاضرگروه رهسا شامل ۴ مرکز آزمایشگاهی می باشد و درآینده جهت آسایش مراجعین مراکز جدید تاسیس می گردد.

برای انجام آزمایش کرونا در منزل یا محل کار می توانید با شماره ۷۹۲۲۷ تماس بگیرید

مطالب بخش مقاله و انتشارات سایت گروه پاتوبیولوژی رهسا تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد

 با ما در مسیر سلامتی گام بردارید 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.