کد خبر : 5541 / /
/

اخبار بورس| وضعیت بورس امروز| پیش‌بینی بورس

رشد شاخص بورس ادامه دارد! + جدول و جزئیات بیشتر

شاخص کل بورس با رشد ۴۸۹ واحدی تا ساعت ۹:۴۰ امروز به عدد یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحد رسید.

رشد شاخص بورس ادامه دارد! + جدول و جزئیات بیشتر

شاخص کل بورس با رشد ۴۸۹ واحدی تا ساعت ۹:۴۰ امروز به عدد ۱ میلیون و ۴۰۸ هزار واحد رسید.

بورس

اولویت اقتصادی دولت سیزدهم

بانک مرکزی در هفته گذشته در گزارشی با عنوان تحولات پولی سه ماهه، نکات مهمی را درباره آخرین وضعیت اقتصاد کلان منتشر کرد. بر اساس این گزارش، رشد پایه پولی در فصل بهار با یک رکورد شکنی تاریخی به ۲/ ۹ درصد رسیده و سهم استقراض دولت در رشد این متغیر ۸/ ۱۳درصد بوده است. علاوه بر این، دولت نه‌تنها از سقف قانونی تنخواه بودجه در همان دو ماه اول استفاده کرده بلکه در ماه سوم، با مصوبه هیات‌وزیران، سقف مزبور از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش داده است.

همچنین‌ با پرداخت‌های دیگر مربوط به خرید تضمینی گندم، میزان استفاده دولت از پایه پولی برای تامین مصارف در سه ماه اول به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده که با عنایت به ضریب فزاینده بیش از ۷ واحدی، پتانسیل ایجاد نقدینگی بالایی در کوتاه‌مدت را دارد. این مسیر در حالی طی شده که معمولا فصل بهار به‌طور تاریخی برای دولت‌ها در ایران مقارن با کاهش نسبی شکاف منابع و مصارف بوده است.

به‌نظر می‌رسد افزایش قابل‌ملاحظه مخارج و عدم‌تامین متناسب درآمدهای جدید در بودجه سال‌۱۴۰۰ شرایط پیچیده‌ای را از منظر فشار به بانک مرکزی و پایه پولی ایجاد کرده است. دولت سیزدهم در شرایطی سکان اجرایی را در دست می‌گیرد که با گذشت نیمی از فصل تابستان، احتمالا گشایش مهمی در وضعیت مزبور ایجاد نشده و در صورت عدم‌توجه عاجل به این مساله، تداوم فشار فزاینده بر پایه پولی و رشد بیشتر نقدینگی و به‌تبع آن تورم محتمل خواهد بود. در این میان، فروش حجیم اوراق بدهی با نرخ‌های جذاب‌تر و سررسید کوتاه‌تر یا افزایش صادرات نفت دو راهکار نسبتا فوری در مقایسه با سایر راه‌حل‌های ساختاری هستند. 

جهش زیر‌پوستی هزینه شرکت‌ها

بورس در حالی که نگاه اکثر تحلیلگران بر ارزیابی فروش و درآمد شرکت‌های بورسی متمرکز است، مطالعه روند رشد هزینه‌ها در شرکت‌های بزرگ حکایت از جهش معنادار هزینه دستمزد و سربار در فصل بهار دارد. به‌عنوان نمونه، در صنعت فولاد، میانگین هزینه انرژی شرکت‌ها تقریبا ۵/ ۲برابر و هزینه‌های دستمزد در سرفصل‌های مختلف بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

روند مشابهی در اکثر شرکت‌های بزرگ و مورد توجه بازار قابل رصد است. این در حالی است که رونق قیمت جهانی کالا و افزایش نسبی نرخ دلار مانع از پدیدار شدن آثار رشد هزینه‌ بر سودآوری شرکت‌ها شده تا جایی‌که سود شرکت‌های کالامحور بورس تهران نسبت به بهار قبل حدود سه‌برابر شده است. با این وجود، ادامه شرایط کنونی احتمالا دلالت متفاوتی برای سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

در این راستا، توقف رشد نرخ ارز در سامانه نیما (نسبت به میانگین سال گذشته) از یک‌سو در کنار قطعی گسترده برق در ماه‌جاری به انضمام افزایش هزینه‌ها می‌تواند چشم‌انداز تداوم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و مهم را با چالش مواجه کند؛ وضعیتی که با توجه به رفتار بنیادی اخیر سرمایه‌گذاران در توجه به سهام بزرگ به‌طور بالقوه می‌تواند در روند کل بازار موثر باشد.

منبع:گسترش نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.