کد خبر : 5277 / /
/

وضعیت بورس در دولت رئیسی

کاظمی عضو شورای عالی بورس ادامه سیاست‌های انقباظی را برای اقتصاد نامناسب می‌داند و می‌گوید: دولت سیزدهم به دنبال سیاست‌های انبساطی خواهد بود.

وضعیت بورس در دولت رئیسی

ادامه حرکت شاخص کل بورس تهران در آینده به سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم به خصوص سیاست‌های پولی و ارزی، در کشور بر می‌گردد، که با توجه به گفته‌های رئیسی، تحلیل‌گران معتقدند که دولت سیزدهم بر خلاف دولت یازدهم به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند.

درحالی که برخی از اقتصاددانان می‌گویند که حداقل برای سال اول دولت باید سیاست‌های انقباضی را برای کنترل تورم انتخاب کند، اما وعده‌های آقای رئیسی نشان می‌دهد که او بیشتر به دنبال حرکت دادن نقدینگی به سمت تولید است.

زمانی که ساخت یک میلیون مسکن آغاز شود، قیمت مواد اولیه آن هم به خاطر افزایش تقاضا بالا می‌رود که تاثیرات این افزایش قیمت بر روی هر متراژ مسکن را بعد از چهار سال (پایان ساخت یک میلیون مسکن) را می‌توان دید

 

برای کنترل تورم، اولین رویکرد هر دولتی اعمال سیاست‌های پولی برای هدایت نقدینگی است، که در دولت یازدهم وزیر اقتصاد وقت با اجرای سیاست‌های انقباضی، نقدینگی را به سمت نظام پولی کشور هدایت کرد که طولانی شدن این سیاست سبب شد بعد از حدود ۳ سال به یکباره نقدینگی رها و باعث بروز تورم در کشور شود.

بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه متاثر از سیاست‌های پولی در کشور است که در صورت اعمال سیاست‌های انقباضی، به دلیل حرکت نقدینگی به سمت بازار بانکی، شاهد کند شدن روند معاملات در بورس هستیم، بنابراین هر نوع سیاستی پولی و ارزی در دولت بعدی حرکت بازار سرمایه در آینده مشخص می‌کند که با توجه به برخی از وعده‌های مثل ساخت یک میلیون مسکن، به نظر می‌رسد که دولت سید ابراهیم رئیسی سیاست‌های انبساطی را به جای سیاست‌های انقباضی اعمال کند که دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس هم با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد دولت بعدی به دنبال سیاست‌های انبساطی است، ادامه سیاست‌های انقباضی را برای اقتصاد کشور نامناسب می‌داند.

وی گفت: بر خلاف افرادی که معتقدند که نمی‌توان سیاست‌های انبساطی را در شرایط حال حاضر اجرا کرد، اما بنده بر خلاف آن‌ها معتقدم در شرایطی که سرمایه‌گذاری در کشور با مشکل روبه رو است نمی‌توان سیاست‌های انقباضی را اجرا کرد و به نظرم استراتژی و سیاست‌های آقای رئیسی، برای بازار بانکی انبساطی است.

این عضو شورای عالی بورس می‌گوید: اصولا بازار سرمایه از اعمال سیاست‌های انبساطی ارزی یا پولی سود می‌برد. نمی‌توان گفت که دولت دو سیاست را با هم پیش ببرد یا اینکه بگویم که سیاست انقباضی با یکسری دستکاری‌ها باعث رشد بازار سرمایه می‌شود.

کاظمی تصور سهامداران از سیاست‌های دولت سیزدهم را "انبساطی" می‌داند و معتقد است که معاملات سهامداران در بازار سرمایه در حال حاضر بر مبنای همین سیاست است.

او وضعیت بازار سرمایه را با توجه به افت‌ سهام شرکت‌های بورسی در سال گذشته مثبت ارزیابی کرد.

ساخت یک میلیون مسکن گرانی را در پی دارد

دولت سیزدهم ساخت یک میلیون مسکن را در نظر دارد که این وعده می‌تواند سهام نمادهای که با صنعت مسکن در ارتباط هستند را در دولت سیزدهم رشد دهد اما کاظمی ساخت یک میلیون مسکن که در دولت سیزدهم وعده داده شده را باعث ایجاد تبعات متعددی مثل تورم می‌داند.

او ضمن "جالب" دانستن سیاست ساخت یک میلیون مسکن در سال، تولید واحد مسکونی را باعث ایجاد تبعات اقتصادی می‌داند و می‌گوید: ساخت این تعداد مسکن نیاز به تامین منابع مالی دارد که بانک‌ها یکی از این منابع هستند که استقراض از آن‌ها جز تورم نتیجه‌ای ندارد.

کاظمی گفت: زمانی که ساخت یک میلیون مسکن آغاز شود، قیمت مواد اولیه آن هم به خاطر افزایش تقاضا بالا می‌رود که تاثیرات این افزایش قیمت بر روی هر متراژ مسکن را بعد از چهار سال (پایان ساخت یک میلیون مسکن) را می‌توان دید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.