کد خبر : 46857 / /
/

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

به طور کلی فرآیند گالوانیزاسیون شامل انجام یک سری عملیات در جهت افزایش مقاومت آلیاژها و ورق های فولادی در برابر عواملی مانند رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و اکسیداسیون می باشد.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

 

این فرآیند سبب به وجود آمدن یک پوشش بر سطح و زیر ورق های فولادی شده که از جنس فلز روی می باشد؛ زیرا این فلز برای فولاد که نوعی کاتد است، نقش آند را عمل می کند و سبب حفاظت از آن در برابر عوامل ذکر شده می شود. با این وجود در دو روش فرآیند گالوانیزاسیون انجام می گیرد که شامل روش غوطه وری گرم (گالوانیزه گرم) و روش الکترولیز یا الکترو گالوانیزه (گالوانیزه سرد) می باشد.

شیوه غوطه وری گرم شامل انجام مراحل آماده سازی (چربی زدایی، شستشو و کروماته یا هوادهی) بر روی ورق های روغنی یا اسیدشویی و سپس غوطه ور شدن و عبور شیت ها از یک سری حوضچه مذاب حاوی فلز روی می باشد که دمای آن ها 450 درجه سانتی گراد است. در نهایت ورق ها برای تنظیم و کنترل پوشش روی در سطح و زیر آن ها از یک سری غلطک عبور کرده و در نهایت نیز سرد و خشک می شوند.

شیوه الکترولیز یا گالوانیزه سرد، بر خلاف روش قبلی نیازی به دمای بالا نداشته و پوشش روی تحت یک محلول الکترولیتی با استفاده از برس، غلطک یا اسپری بر روی فولاد اعمال می شود که ضخامت آن نسبت به روش غوطه وری بسیار کم است. اسپری ها یا رنگ هایی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند، حاوی فلز روی بوده و ترکیبات اتصالی شیمیایی آن ها سبب قرار گیری پوشش به شکل مکانیکی بر روی فلز پایه خواهند شد.

با این وجود جهت چسبندگی پوشش روی در هر دو فرآیند مراحل آماده سازی باید انجام شود. محصول نهایی هر فرآیند مقاومت بالایی در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی دارد، اما پوشش روی در روش غوطه وری به راحتی از بین نرفته و دوام بیشتری دارد؛ از این رو کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه معمولاً از روش گالوانیزه گرم استفاده می کنند.

کاربرد ورق گالوانیزه کارخانجات تولید کننده

2

بهتر است بدانید کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور شامل 6 مورد هستند. این موارد کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس قزوین، کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان، شرکت ورق خودرو شهرکرد، کارخانه فولاد تاراز و شرکت فولاد دشتستان هستند که ویژگی های ورق گالوانیزه در هر کدام متفاوت است. به سبب داشتن این ویژگی ها، این فلزات در صنایع زیر به کار برده می شوند:

  • کابینت‌ های آشپزخانه
  • کانال‌ های تهویه هوا و کانال‌ های خنک‌ کننده
  • مخازن ساکن یا متحرک مانند مخازن تانکرها
  • بدنه لوازم‌ خانگی و تجهیزات آشپزخانه مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی
  • صنایع برق و الکترونیک، انواع سیم‌کشی ‌ها و تابلوهای برق شهری یا صنعتی
  • صنعت ساختمان مانند سقف، دیوارهای جانبی، پارتیشن ‌ها، پانل‌ ها، ناودان ‌های کرکره‌ ای، نرده‌ ها، سقف ‌های کاذب، دیوارهای جدا کننده و درهای کرکره ‌ای
  • تجهیزات ترافیکی مانند گاردریل‌ها، تابلوها و علائم جاده ‌ای
  • قطعات خودرو مانند بدنه خودرو، اتوبوس و کامیون، کف کابین، فیلترهای هوا و روغن، مخازن سوخت و روغن و لوله‌های خروجی
  • سقف‌ و دیواره سالن ‌ها و سوله ‌های بزرگ
  • صنعت برق و الکترونیک

در بین این کاربردها باید گفت ورق گالوانیزه در صنعت برق و الکترونیک برای ساخت سینی های مختلف مشبک، توری، پانچ شده، لوله فولادی برق، نیروگاه های خورشیدی و بادی و دستگاه های سخت افزاری به کار می رود. در صنعت خودرو سازی نیز برای ساخت در و بدنه و شاسی خودرو و در صنعت ساختمان سازی برای موارد زیر از ورق گالوانیزه استفاده می شود:

  • سیستم‌های تهویه
  • انواع کولر آبی و گازی
  • شومینه
  • لوله بخاری
  • دودکش موتورخانه
  • فن ‌کوئل
  • سیستم شوتینگ زباله
  • سقف شیروانی ویلاها، پارکینگ ها و ...

بررسی مشخصات ورق گالوانیزه کارخانه هفت الماس

3

شرکت صنایع هفت الماس واقع در شهر قزوین در سال 1380 تأسیس شد و حدود دو سال بعد یعنی سال 1382 مورد بهره برداری قرار گرفت. ظرفیت تولید ورق گالوانیزه در مجموعه هفت الماس حدود 10 هزار تن در سال می باشد. این مجموعه مانند سایر کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه را به روش غوطه وری گرم تولید می کند و در نهایت محصولات خود را به سه شکل رول، شیت مسطح و شیت فرم دار تولید می کند.

کلاف گالوانیزه هفت الماس با وزن 5 تا 25 تن، ضخامت 2/0 تا 5/2 میلی متر و عرض 700 تا 1250 عرضه شده و ورق آن نیز دارای ضخامت 2/0 تا 8/1 میلی متر و عرض 700 تا 1250 میلی متر می باشد. طول ورق های گالوانیزه هفت الماس نیز بین 1 تا 12 متر می باشد. شیت های فرمینگ گالوانیزه هفت الماس نیز در عرض ورودی 700 تا 1250 میلی متر و عرض خروجی 772 تا 11850 و ضخامت 3/0 تا 5/1 میلی متر هستند.

به طور کلی تولیدات ورق های گالوانیزه هفت الماس حدود 15 درصد از نیاز داخلی بازار را تأمین می کنند. علاوه بر آن بخش مهمی از این تولیدات به بازار ها و کشورهای خارجی نیز صادر می شود. با این وجود می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس (https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87/3-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3 ) برای خریداران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا از نظر کیفیت نسبتاً مطلوب می باشد و در چهار نوع بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت عرضه می شوند. البته بهتر است بدانید یکی از مهم ترین عواملی که در تعیین قیمت این فلزات اثرگذار است، میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا می باشد. هر چه میزان تقاضا برای فلزات ارائه شده توسط کارخانه هفت الماس افزایش یابد، قیمت پایه آن ها بیشتر خواهد شد.

بررسی مشخصات ورق گالوانیزه دشتستان

یکی از کارخانجاتی که به تازگی فعالیت خود را در تولید ورق گالوانیزه آغاز کرده است، کارخانه فولاد دشتستان می باشد که در سال 1398 به صورت رسمی فعالیت خود را در تولید این فلزات آغاز کرد. ظرفیت تولید این فلزات در کارخانه دشتستان حدود 384 هزار تن به صورت سالیانه می باشد. ورق گالوانیزه این کارخانه نیز از روش غوطه وری تولید می شود، اما تفاوت آن با دیگر کارخانجات، در دستگاه ها و غلطک های به روز و تحت استاندارد اروپایی می باشد.

همچنین دیگر مزیت شرکت فولاد دشتستان شامل دارا بودن یک خط گالوانیزه است که قادر به تولید تین پلیت یا به اصطلاح همان ورق های نازک در ضخامت های 20% ، %22، %25 و % می باشد که قبلاً وارداتی بودند. همین موضوع سبب اهمیت قیمت ورق گالوانیزه دشتستان برای خریداران و تولید کنندگان سایر صنایعی مانند لوازم خانگی، خودروسازی، برق، ساخت و ساز و ... شده است. از سایر ویژگی های این فلزات نیز می توان به مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و حرارت، انعطاف پذیری، رنگ آمیزی و جوشکاری اشاره کرد.

در نهایت باید گفت کارخانه فولاد دشتستان در 70 کیلومتری غرب تهران واقع شده است، اما نسبت به تولیدات مورد نیاز، سهمیه مواد اولیه آن بسیار کم می باشد. میزان خرید مواد اولیه ورق سرد توسط این کارخانه تنها رقم 1000 تا 1200 تن است. این میزان از مواد اولیه برای تولید ورق گالوانیزه به‌هیچ‌ عنوان پاسخگوی نیاز داخلی این کارخانه و صنایع داخلی نیز نخواهد بود.

 

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
آخرین اخبار