کد خبر : 45753 / /
/

نحوه فعالیت صرافی غیر متمرکز

نحوه فعالیت صرافی غیر متمرکز

 

 

در ابتدا می‌خواهیم بدانیم صرافی غیر متمرکز چیست؟ و بعد از آن به بررسی نحوه فعالت صرافی غیر متمرکز می پردازیم.

صرافی‌های غیر متمرکز به عنوان بسترهایی برای خرید و فروش و معامله ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. و از قراردادهای هوشمند بهره می‌برند و به وسیله تکنولوژی بلاک‌چین توسعه داده شده‌اند، بدون هیچ نفر یا نهاد مرکزی که بتواند آن را کنترل کند.

نحوه فعالیت صرافی غیر متمرکز

 برای استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز، کاربران ابتدا باید کیف پول رمز نگاری خود را به صرافی متصل کنند. پس از اتصال کیف پول، کاربران می‌توانند دفترچه سفارش را مشاهده کنند که در آن قیمت و درخواست‌های فعلی در صرافی ارائه شده است. برخلاف صرافی‌های متمرکز که سفارش‌ها توسط یک سرور مرکزی پردازش می‌شوند، صرافی‌های غیر متمرکز سفارش‌ها را از چندین منبع جمع‌آوری می‌کنند و آنها را در یک دفتر کل نمایش می‌دهند. هنگامی که کاربر می‌خواهد معامله‌ای انجام دهد، با ایجاد یک تراکنش با پارامترهای تعریف شده مانند جفت معاملات، قیمت و مقدار، سفارشی را به شبکه بلاک‌چین ارسال می‌کند سپس قرارداد هوشمند سفارش را تایید می‌کند و در صورت رعایت پارامترهای مشخص شده، معامله را اجرا می‌کند.

 پس از انجام معامله، قرارداد هوشمند فرآیند تسویه حساب را آغاز می‌کند. تسویه، فرآیند انتقال ارز دیجیتال بین طرفین درگیر معامله است. قرارداد هوشمند، ارزهای رمز نگاری شده توسط خریداران و فروشندگان را در حین اجرای معامله به امان می‌گذارد و پس از اتمام موفقیت آمیز معامله، آن‌ها را آزاد می‌کند. این تراکنش توسط بلاک‌چین تایید می‌شود و به طور تغییر ناپذیر در دفتر کل ثبت می‌شود و کاملا شفاف و ضد دستکاری است. سپس قرارداد هوشمند دفترچه سفارش را بروز می‌کند تا قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی جدید را منعکس کند.

ساختار معمولی یک صرافی غیر متمرکز

معماری معمولی یک صرافی غیر متمرکز از چندین مولفه تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند تا تجارت همتا به همتا ارزهای دیجیتال را به شیوه‌ای قابل اعتماد و شفاف امکان پذیر کند. در این قسمت ما سعی کردیم به معرفی اجزای کلیدی صرافی‌های غیر متمرکز بپردازیم.

ساختارهای صرافی‌های غیر متمرکز

1.شبکه بلاک‌چین

صرافی غیر متمرکز بر روی یک شبکه بلاک‌چین ساخته شده است که برای ایمن سازی و تایید کلیه تراکنش‌ها و عملیات اجرا شده بر روی پلتفرم استفاده می‌شود.

2.قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، برنامه‌های رایانه‌ای خود اجرا هستند که روی شبکه بلاک‌چین اجرا می‌شوند و فرآیند مبادله ارزهای دیجیتال بین کاربران را، خودکار می‌کنند.قراردادهای هوشمند، منطق، قوانین و مقررات تجاری را برای خرید، فروش و انتقال ارزهای ددیجیتال در صرافی غیر متمرکز تعریف می‌کنند.

3.دفترچه سفارش

دفترچه سفارش جایی است که خریداران و فروشندگان برای معامله، ارزهای دیجیتال سفارش می‌دهند در یک صرافی غیر متمرکز، دفترچه سفارش توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود که دائما قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی را در بستر به روز رسانی می‌کنند.

4.کیف پول

صرافی‌های غیر متمرکز از کیف پول‌های رمز نگاری شده برای مدیریت وجوه کاربران و امکان تبادل ارزهای دیجیتال بین کاربران استفاده می‌کنند. بر خلاف صرافی‌های متمرکز سنتی که در آن کاربران وجوه را یک حساب مدیریت شده توسط صرافی واریز می‌کنند، صرافی‌های غیر متمرکز این اجازه را می‌دهند تا مالکیت وجوه خود را در کیف پول خود حفظ کنند.

5.رابط کاربری

رابط کاربری یک جز از صرافی غیر متمرکز است که در آن کاربران می‌توانند با پلتفرم برای ثبت، مشاهده و لغو سفارش‌ها تعامل داشته‌ باشند، همچنین موجودی و تاریخچه تراکنش خود را مشاهده کنند.

6.ارائه دهندگان نقدینگ

یکی از چالش‌های کلیدی پیش رو صرافی‌های غیر متمرکز کمبود نقدینگی در مقایسه با صرافی‌های متمرکز است. برای رفع این مشکل، برخی از صرافی‌‌های غیر متمرکز با ارائه دهندگان نقدینگی ادغام می‌شوند تا عمق معاملات بهتر و تراکنش‌های یکپارچه بین ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه دهند.

7.پروتکل قابلیت همکاری

یک روند جدید در ساختار صرافی متمرکز استفاده از پروتکل‌های قابلیت همکاری است. این پروتکل به صرافی‌های مختلف اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر همکاری کنند، در نتیجه یک شبکه تجاری غیر متمرکز ایجاد می‌کند که به کاربران امکان دسترسی به طیف گسترده تری از دارایی‌های دیجیتال را می‌دهد و در عین حال به آنها اجازه می‌دهد مالکیت دارایی‌های خود را در یک اکو سیستم غیر متمرکز حفظ کنند. ترکیب این مولفه‌ها پلتفرم را قادر می‌سازد تا به صورت قابل اعتماد، شفاف و غیر متمرکز عمل کند و در عین حال یک محیط تجاری امن و کاربر پسند را برای کاربران فراهم کند.

سخن آخر

هدف ما در این مقاله این بود که صرافی‌های غیر متمرکز را مورد توجه قرار دهیم و نوع عملکردشان را زیر ذره بین بگذاریم. اما باید توجه داشت که اطلاعات در این حوزه بسیار زیاد است و ما در هر مقاله می‌توانیم به تعداد محدودی از آنها رسیدگی کنیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی رمزارز ها می توانید به سایت بلاک پست مراجعه کنید.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.