کد خبر : 42491 / /
/

قانون جدید مهریه در مجلس | مهریه قانونی چقدر است؟

قانون جدید مهریه در مجلس | مهریه قانونی چقدر است؟

 

مهریه از حقوق قانون مدنی مربوط به زن است که می تواند از نوع مال منقول یا غیر منقول باشد. فلذا بعد از عقد زن به آن مالکیت پیدا می کند. لذا مرد نیز بعد از عقد بر ذمه اش است که آن را پرداخت کند. این حق در صورتی که عین معین مانند سکه یا خانه باشد باید عینا تسلیم زن شود، ولی اگر وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. در این صورت نرخ مهریه بر اساس شاخص بانک مرکزی و بر اساس فرمول خاص محاسبه خواهد شد.

 

 

مهریه قانونی چقدر است؟

شاید از خود بپرسید که مهریه قانونی چقدر است؟ امروزه در قانون در راستای کاهش طلاق و کاهش حبس آقایان، قانون جدیدی وضع شده که بر اساس آن تعداد سکه در صورتی که به اندازه ۱۱۰ عدد باشد، قانون حبس بر آن اجرا می شود. به گونه ای که اگر مقدار مهریه تا ۱۱۰ عدد باشد زن می تواند آن را در هر زمانی مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مرد می تواند درخواست حبس او را داشته باشد. ولی در مورد مازاد بر این ۱۱۰ سکه، زن در صورتی می تواند درخواست مطالبه کند که استطاعت مالی مرد را به اثبات برساند. اگر صداق تا ۱۱۰ عدد باشد و مرد توانایی مالی نداشته باشد می تواند درخواست اعسار بدهد و در صورت اثبات اعسار حکم به پرداخت آن به صورت اقساط داده خواهد شد. اگر مرد بخواهد وجه سکه را پرداخت کند باید قیمت زمان مطالبه را به نرخ روز بپردازد. محاسبه مهریه به نرخ روز نیز بر اساس شاخص بانک مرکزی و فرمول مربوط به آن انجام خواهد شد.

26

 

نحوه دریافت مهریه در قانون جدید

در صورتی که عقد در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسید باشد زن جهت مطالبه صداق باید به دفترخانه ای که عقد در آنجا اجرا شده مراجعه کند و از طریق دفترخانه نیز مراتب به مرد به صورت ابلاغیه ارسال می شود. اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند، زن در خصوص مهریه درخواست اجرای مفاد سند ازدواج را می کند. در صورتی که زن مالی از مرد معرفی کند که جزء مستثنیات دین نباشد می تواند درخواست توقیف آن را بدهد. اگر مرد مالی نداشته باشد ولی کارمند دولت باشد زن می تواند درخواست توقیف یک سوم از حقوق زوجه را کند. اگر صداق وجه نقد یا در حکم وجه نقد باشد زن با مراجعه به دفتر ازدواج یا دفتر ثبت می تواند درخواست صدور اجراییه کند. این اجراییه به مرد فرستاده می شود و جهت پرداخت دین ۱۰ روز به او مهلت داده می شود. در صورتی که در این ۱۰ روز صداق را پرداخت نکند، زن می تواند درخواست توقیف اموال او یا مسدود کردن حسابش یا توقیف یک سوم از حقوق دولتی اش را بدهد.

اگر مهریه وجه نقد باشد مرد باید آن را به نرخ روز پرداخت کند. نرخ روز مهریه نیز بر اساس شاخص تورم و فرمول خاص محاسبه خواهد شد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.