کد خبر : 40942 / /
/

رابطه سلامتی کودکان و تغذیه مناسب

رابطه سلامتی کودکان و تغذیه مناسب

 

 

از عوامل مهم و تاثیر گذار در سلامتی کودکان تغذیه مناسب می باشد که نیازمند توجه و دقت در این امر می باشد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنیم باید بدانیم اولین نکته در تغذیه کودکان میزان و تعداد وعده های غذایی می باشد، هر کودک در طول شبانه روز نیازمند 3 وعده اصلی غذایی به همراه 1 تا سه میان وعده می باشد. اینکه میان وعده های تدارک دیده برای کودک به اندازه غذای اصلی سالم و مفید باشد بسیار مهم است و باید خوراکی ها و غذاهای میان وعده ها هم مثل غذا سالم باشد.

غذاهای سالم برای کودکان

لبنیات

لبنیات از بهترین وعده های غذایی به خصوص برای صبحانه کودک می باشد. خوردن صبحانه یکی از عادات مثبت برای حفظ و افزایش سلامتی می باشد که باید در همان سنین کم برای کودک این عادت را ایجاد کرد.

تخم مرغ

یکی دیگر از موادغذایی سالم و بسیار پر از خواص تخم مرغ می باشد. این ماده غذایی پر از پروتئین می باشد و میتوان گفت یک وعده غذایی بسیار عالی به خصوص برای صبحانه می باشد، تخم مرغ حاوی امگا3 که برای رشد مغزی کودک کمک می کند می باشد. در صورت امکان می توانید روزانه 1 تخم مرغ را در وعده غذایی کودک خود جای دهید.

حبوبات

 یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مناسب برای کودکان حبوبات است که به رشد کودکان کمک می کند. حبوبات به ویژه برای کودکان زیر دو سال مفید و ضروری‌اند.

تغذیه مناسب برای کودکان بر اساس سن

تغذیه مناسب برای کودکان بسیار مهم است و باید به توسعه و رشد آن‌ها منطبق باشد. در زیر، تغذیه مناسب بر اساس سن برای کودکان را شرح می‌دهم:

0 تا 6 ماهگی:

تغذیه مناسب در این بازه سنی، شیر مادر برای کودک می باشد. هر کودک باید در این دوره از شیر مادر تغذیه شود. اگر مادری امکان شیردهی به کودک خود را نداشته باشد، می تواند از فرمول شیر مصنوعی استفاده کند. در این دوران هیچ نیازی به مکمل ها و غذاهای جامد نیست.

 

تغذیه کودک از 6 ماهی تا 1 سالگی:

در این بازه سنی، می توان کودکان را به خوردن و استفاده ازغذاها عادت داد. برای شروع می توان از مواد غذایی مانند آرد برنج، پوره میوه و سبزیجات، پنیر رنده شده، گوشت نرم شده و سایر مواد غذایی نرم کننده را شروع کرد. همچنین در این زمان نباید شیر مادر قطع شود، ادامه دادن به شیر مادر یا فرمول شیر مصنوعی نیز در کنار غذاها توصیه می شود.

 

بازه سنی 1 سال تا 3 سالگی:

کودکان در این سن نیازمند غذاهای متنوع تری خواهند بود. غذاهایی مثل آرد کامل، غلات، ماکارونی، ماهی، گوشت، مرغ، سبزیجات و میوه‌های تازه باید به تنوع غذایی اضافه شوند. باز هم همانند دوره قبلی در این بازه سنی نیز شیر مادر یا فرمول شیر مصنوعی همچنان باید مصرف شود.

 

از 4 تا 6 سالگی:

کودکان در این بازه سنی امکان مصرف غذاهای خانگی را به شکل کلی دارند. تغذیه کودکان در این سن می تواند شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و محصولات لبنی باشد. در این دوره از مصرف مواد غذایی غنی از چربی اشباع و قند ساده باید پرهیز کنند.

 

توجه داشته باشید که این مطلب و اطلاعات آن فقط یک راهنمای کلی می باشد که بر اساس نیازهای تغذیه ای هر کودک ممکن است متغییر و متفاوت نسبت به اطلاعات این مطلب باشد. برای اطمینان بیشتر و دریافت اطلاعات تخصصی از تغذیه مناسب کودکان، همیشه به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.