کد خبر : 40199 / /
/

چه سبک موسیقی گوش کنیم تا جوان بمانیم!؟

آیا شما طرفدار موسیقی پاپ هستید؟ سنتی؟ هیپ هاپ؟ یا جاز؟ آیا از تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار اطلاعاتی دارید؟

چه سبک موسیقی گوش کنیم تا جوان بمانیم!؟

 

موسیقی به شیوه‌های متنوع و متعددی بر مغز و بدن تأثیر می‌گذارد. هنگام گوش دادن به موسیقی ممکن است احساس کنید که پاهایتان شروع به ضربه زدن می‌کند یا انگشتان دستتان روی میز ضرب می‌گیرد. گاهی اوقات گردن، سر و شانه‌های تان با ریتم هماهنگ می‌شود. همانگونه که موسیقی بدن شما را به حرکت در می‌آورد، مغز شمارا نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

علیرضا کیارشی خواننده خوب کشور در این زمینه تحقیقاتی انجام داده که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

 

 

تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار ما

گوش دادن به موسیقی مزایای بسیاری دارد که بیشتر ما از آن ها مطلع نیستیم. اگرچه بعضی موسیقی ها می توانند مضر باشند و به سلامت روحی و روانی شما آسیب برسانند ولی در واقع این شما هستید که انتخاب می کنید چه خوراکی برای مغز و روح خود فراهم کنید. این خوراک قدرت این را دارد که برای شما جذب موفقیت کند یا از شما فردی افسرده بسازد. در اینجا به 6 گزینه از مزایای موسیقی که برای شما مفید هستند اشاره می کنیم

ترشح هورمون دوپامین

زمانی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهیم، هورمونی به نام دوپامین در مغزمان شروع به ترشح می کند. دوپامین نوعی ماده شیمیایی است که باعث احساس شادی و لذت در ما می شود.

تقویت حافظه

همانطور که می دانید ما با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود سعی می کنیم قسمت های زیادی از اشعار آن را حفظ کنیم. به این ترتیب با حفظ کردن اشعار، مکانیزم های حافظه تقویت می شود و به رشد مغز کمک می کند. اگر از مزایای حفظ کردن اشعار موسیقی بگذریم، وقتی آهنگی که دوران کودکی یا نوجوانی شنیده بودیم را دوباره می شنویم، حجم زیادی از احساسات و خاطرات گذشته برای ما زنده می شوند و خاطرات آن لحظه با دقیق ترین جزئیات به ما برمی گردند. تاثیر موسیقی بر مغز به اندازه‌ای است که می‌تواند زوال عقل و مشکلات ناشی از آلزایمر را به تاخیر بیاندازد.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی، مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر بیماری هاست. اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، احتمال بیمار شدن کاهش می‌یابد. از این رو تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از اولویت‌های حفظ سلامتی افراد است. روش‌های بی شماری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

برخی افراد بدین منظور ویتامین‌ها یا مکمل‌های خاصی مصرف می‌کنند. برخی دیگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند.

محققان دریافتند که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، سطح آنتی بادی را در بدن بهبود می‌بخشد. پژوهشگران ۳۰۰ نفر را مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها از شرکت کنندگان خواستند که به موسیقی‌های رقص یا مجموعه‌ای از آهنگ‌های تصادفی گوش دهند

افرادی که به موسیقی‌های رقص گوش داده بودند، سطح انتشار کورتیزول (هورمون اضطراب و استرس) در آن‌ها پایین‌تر از افرادی بود که مجموعه‌ای آهنگ‌های تصادفی را گوش می‌دادند

پس از ۵۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی رقص، این افراد در مقایسه با گروه دیگر سطح ایمونوگلوبین بالاتری داشتند که این اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هاست.

رشد سریع مغز

طبق مطالعات انجام شده، هنگامی که شما شروع به یادگیری و نواختن یکی از سازهای موسیقی می کنید، حجم سلول های خاکستری در مناطقی از مغز افزایش می یابد. یادگیری و نواختن سازهای موسیقی از مغز شما در برابر اثرات پیری محافظت می کند

بهبود مهارت های حرکتی

آلات موسیقی روش های متفاوتی برای نواختن دارند. نواختن موسیقی باعث ایجاد هماهنگی بین ذهن و مغز با عناصر فیزیکی بدن می شود. رقص نیز از این امر مستثنا نیست، وقتی حرکت بدن با صدای موسیقی هماهنگ می شود، مهارت های حرکتی بهبود می یابند.

افزایش خلاقیت

استفاده از موسیقی های مناسب با ریتمی آرام می تواند میزان خلاقیت و رشد فردی شما را افزایش دهد. بسیاری از مشاورین کاری و زندگی، گوش دادن به موسیقی در محل کار و محیط خانه را به مراجعه کننده های خود توصیه می کنند

معمولا نوازندگان موسیقی و آهنگسازان انسان های بسیار خلاقی هستند و خلاقیت خود را با ساختن قطعه های موسیقی متفاوت در دستگاه ها و گام های مختلف به چالش می کشند.

14

 

نوع سبک

نوع سبک رابطه مستقیمی با تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار ما دارد.

در ادامه با تاثیرات دقیق تر هر ژانر روی ذهن و افکار آشنا می شویم.

سنتی یا کلاسیک

باعث آرامش و افزایش قدرت تمرکز می شود

متال

باعث ایجاد احساس اجتماعی و حس هویت می شود

رپ

این سبک اعتراضی است و باعث کاهش افسردگی می شود

پاپ

به شما انرژی می دهد و استقامت شما را در هنگام تمرینات ورزشی بالا می برد

حماسی

حس غرور و وطن پرستی را به شما القا می کند

 

کلام آخر

اینکه تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار می تواند چقدر شخصیت و طرز تفکر ما را شکل دهد و چقدر در موفقیت های ما در زندگی سهیم باشد عجیب و باورنکردنی است. گوش دادن به موسیقی باعث ایجاد احساس شادی، تقویت حافظه، افزایش خلاقیت، بهبود سلامت، رشد سریع مغز و بهبود مهارت های حرکتی در ما می شود. پس منتظر چه هستید؟ هدفون را بردارید، صدا را به میزان کافی زیاد کنید و مغز خود را تقویت کنید.

15

برای آشنا شدن با جزییات این تحقیق میتوانید وارد پیج علیرضا کیارشی در اینستاگرام شوید

ALIREZA KIARASHI

https://www.instagram.com/alirezakiarashi/

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.