کد خبر : 38109 / /
/

آشنایی با برنج کشت اول و دوم و بررسی تفاوت های آن‌ها با یکدیگر

تا به حال با اصطلاحاتی مانند برنج کشت اول و برنج کشت دوم رو به رو شدید؟ در رابطه با کشت و برداشت این غذای خوشمزه چه اطلاعاتی دارید؟

آشنایی با برنج کشت اول و دوم و بررسی تفاوت های آن‌ها با یکدیگر

 

 

در نظر داشته باشید که کشت و برداشت برنج شیوه‌های مختلفی داشته که هر کدام به صورت مجزا از یک روش خاص پیروی می‌کنند. طبیعتا نتیجه نیز تفاوت‌هایی دارد. اگر تصمیم دارید برای خرید آنلاین برنج ایرانی اقدام کنید باید با تمامی انواع برنج و نحوه کشت آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را از طریق اینترنت سفارش دهید.

به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم صحبت کنیم.

 

برنج کشت اول چیست؟

برای اینکه بخواهیم تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم را به صورت دقیق بیان کنیم، باید در ابتدا هر دو مورد را معرفی نماییم. کشت اول راحت‌ترین نوع کشت بوده و معمولا بذرهای برنج برای این نوع از کشت در ماه فروردین آماده خواهد شد. این کار مراحل مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  1. آماده سازی بذر برنج
  2. آماده کردن خزانه جهت پاشیدن بذر
  3. آماده سازی شالیزار برای شروع کشت
  4. رشد کردن بذر در خزانه
  5. کشت برنج در شالیزار
  6. از بین بردن آفات و علف‌های هرز
  7. رشد برنج
  8. برداشت برنج

به صورت معمول برداشت برنج در ابتدای تابستان، یعنی ماه تیر انجام می‌شود. البته نوع بذر تاثیر بسیار زیادی در زمان برداشت دارد. برای مثال برای خرید برنج فجر مینودشت باید بدانید کی برداشت می‌شود تا بتوانید در همان ابتدا اقدام کرده و بهترین برنج را خریداری کنید. بعد از آن می‌توانید برنج خود را در شرایط مناسبی نگه داری کنید تا ری کرده و به نهایت کیفیت خود دست پیدا کند.

انواع برنج کشت اول

  • برنج صدری
  • برنج بینام
  • برنج طارم
  • برنج شیرودی
  • برنج هاشمی
  • برنج امراللهی

مزایای استفاده از برنج کشت اول

مزایای برنج کشت اول

  1. این نوع از برنج پخت بسیار خوبی دارد.
  2. برداشت برنج کشت اول بسیار راحت است.
  3. عطر و طعم بسیار خوبی دارد.
  4. از میزان مناسبی از سموم در مراحل کشت استفاده می‌‎شود.

معایب برنج کشت اول

طبیعتا در کنار تمامی مزایای این نوع از کشت، باید معایب آن را نیز مد نظر قرار دهیم. اولین عیب کشت اول این است که کیفیت تمامی برنج‌ها، وابستگی بسیار زیادی به مهارت کشاورز داشته و اگر او کوچک‌ترین خطایی انجام دهد، برنج خراب خواهد شد.

همچنین شالیزار اهمیت زیادی داشته و اگر خاک و بستر مناسب نباشد، ممکن است نتیجه نیز خیلی خوب نشود.

برنج کشت دوم چیست؟

در ادامه توضیحات در حوزه تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم، باید بدانید که کشت دوم زمانی اتفاق می‌افتد که برداشت اول کاملا به اتمام رسیده باشد. در این شرایط زمین را دوباره شخم زده و بذرهای کشت دوم را در شالیزار می‌کارند. باید بدانید که مراحل کار کشت دوم، مانند کشت اول بوده و تفاوتی از این نظر ندارند.

کشت دوم در مرداد آغاز شده و برنج حاصل از آن در آبان برداشت خواهد شد. به این صورت مشاهده می‌کنید که مراحل این کشت در تابستان انجام می‌شود. می‌دانید که بارش در تابستان بسیار کم بوده و هوا به شدت گرم است. در این شرایط باید از آب بسیار بیشتری استفاده شود.

البته نباید برنج کشت دوم را با برنج چین دوم یا راتون اشتباه بگیرید. شاید میان این دو شباهت‌هایی وجود داشته باشد ولی تفاوت آن‌ها بسیار زیاد است.

همچنین گرمای هوا باعث می‌شود تا نتوان کشت دوم را در هر شهری از شمال کشور انجام داد. تبخیر در این فصل زیاد بوده و باید بدانید که استان مازندران بهترین گزینه برای کشت دوم محسوب می‌شود.

شاید برنج‌های کشت دوم مازندان بسیار معروف باشند ولی این موضوع باعث نمی‌شود کیفیت برنج‌های شهرهای دیگر مانند مینودشت زیر سوال برود. شهرستان مینودشت بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌ها را داشته و با خرید برنج دم سیاه مینودشت می‌توانید از این ادعا اطمینان حاصل کنید.

معایب برنج کشت دوم

  • این نوع از برنج‌ها یک بار بیشتر به سم آلوده خواهند شد و این به دلیل شرایط کشت می‌باشد.
  • برداشت آن‌ها بسیار سخت است.

بررسی تفاوت های برنج کشت اول و دوم

برنج کشت اول با برنج کشت دوم چه تفاوت‌هایی دارند؟

  1. کیفیت:

    اولین گزینه در لیست تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم، کیفیت این دو می‌باشد. به صورت کلی کیفیت برنج کشت دوم بهتر از کشت اول است. این موضوع دلایل مختلفی دارد. برای مثال گاهی کشاورزان برای افزایش بهره وری، به زمین خود کود اضافه می‌کنند که این کار می‌تواند کیفیت را بالا ببرد.

  2. عطر:

    گزینه بعدی در تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم، این است که عطر کشت دوم خیلی بیشتر از برنج کشت اول است. همچنین پخت آن بسیار بهتر می‌باشد. خیلی از کشاورزان این موضوع را به آب و هوا و زاویه تابش خورشید ارتباط می‌دهند.

  3. رقم دانه برنج:

    باید این را بدانید که نمی‌توان برای تمامی دانه‌های برنج، از روش کشت دوم استفاده کرد. دانه برنج باید رقم این را داشته باشد تا شرایط آب و هوایی متفاوت را تحمل کرده و در تمامی حالات رشد کند. این در حالی است که برای کشت اول این موضوع درست نبوده و می‌توانید از هر دانه‌ای استفاده کنید. این یکی از مهم‌ترین تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم می‌باشد.

  4. قیمت:

    در آخر باید به قیمت به عنوان یکی دیگر از تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم اشاره کنیم. با توجه به ویژگی‌هایی که تا اینجا بیان کردیم، طبیعی است که قیمت برنج کشت دوم، بیشتر از کشت اول باشد. میزان برنج‌های کشت دوم کمتر از کشت اول بوده و دانه‌های درشت‌تری هم دارند. به همین دلیل قیمت بالاتری خواهند داشت.

آیا برنج کشت دوم سرطان زا است؟

با توجه به اینکه سم بیشتری برای برنج کشت دوم استفاده می‌شود، برخی از افراد فکر می‌کنند که ممکن است سرطان زا باشد. ولی باید بدانید که این تفکر کاملا اشتباه است. فاصله زمانی بین مرحله سم پاشی تا برداشت برنج بسیار زیاد بوده و تا آن زمان تمامی سموم از برنج خارج خواهند شد.

برای اطمینان بیشتر باید این را بدانید که برنج کشت دوم در آزمایشگاه‌های بسیار معتبر و مجهز بررسی شده و سلامت آن‌ها به صورت کاملا علمی تایید شده است.

منبع محتوا : فروشگاه شالیکار 24

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.