کد خبر : 37712 / /
/

بررسی پلی کربنات و کاربرد آن در معماری

درباره پلی کربنات و کاربرد آن در معماری چقدر می‌دانید؟ معمولا از ورق پلی کربنات شفاف به عنوان یکی از جایگزین‌های شیشه استفاده می‌شود. برای آشنایی با مزایای استفاده از ورق پلی کربنات در معماری و قیمت ورق پلی کربنات شما را به مطالعه ادامه مقاله دعوت می‌کنیم.

بررسی پلی کربنات و کاربرد آن در معماری

 

ورق پلی کربنات چیست؟

پیش از بررسی مزایای پلی کربنات و کاربرد آن در معماری ابتدا باید به این پرسش احتمالی پاسخ دهیم که پلی کربنات چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پلی کربنات در واقع نوعی ترموپلاستیک است.

حالا امکان دارد این سوال ایجاد شود که ترموپلاستیک به چه معناست؟ ترموپلاستیک‌ها در حقیقت پلاستیک‌هایی هستند که از رزین پلیمری ساخته شده‌اند. این محصولات هنگامی که در معرض حرارت بسیار بالا قرار بگیرند نرم شده و در دماهای پایین بسیار سخت و مقاوم خواهند بود.

پلی کربنات علاوه بر معماری در صنایع شیمیایی، صنعت خودرو سازی و سایر پروژ‌های دیگر نیز کاربرد فراوانی دارد. این محصول انواع مختلفی دارد. یکی از پرکاربردترین مدل‌های آن ورق پلی کربنات شفاف است.

علت این امر امکان جایگزینی ورق پلی کربنات شفاف با شیشه است. این جایگزینی دلایل زیادی دارد. از جمله این دلایل وزن سبک و قیمت ورق پلی کربنات است. حالا وقت آن است که با مهمترین ویژگی‌های پلی کربنات و کاربرد آن در معماری آشنا شویم.

ویژگی‌های پلی کربنات و کاربرد آن در معماری

برای دانستن کاربرد پلی کربنات در معماری ابتدا باید با ویژگی‌های این محصول آشنا شوید. این ویژگی‌ها در واقع مزایای استفاده از پلی کربنات را نیز به ما نشان می دهد. پلی کربنات محصول سبکی است. وزن کم این محصول موجب می‌شود امکان حمل و نقل آن به مکان‌های مختلف با سهولت انجام شود.

 

به خصوص در مقابل شیشه، ورق پلی کربنات از وزن پایینی برخوردار است. خاصیت دیگر پلی کربنات عایق بودن آن می‌باشد. این محصول در برابر تغییرات دمایی مقاوم بوده و اجازه تبادل دما نمی‌دهد.

با توجه به ضد ضربه بودن پلی کربنات، مزیت دیگر استفاده از این محصول، قیمت ورق پلی کربنات است‌. پلی کربنات در مقایسه با شیشه بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و از قیمت کمتری برخوردار می‌باشد.

ویژگی دیگری که می‌توان برای پلی کربنات به آن اشاره نمود، مقاومت سطحی بالا در برابر انواع ضربه و خراشیدگی است. به علاوه این محصول در انواع شرایط آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

با توجه به ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد و قیمت ورق پلی کربنات، درباره پلی کربنات و کاربرد آن در معماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده به عنوان سقف سوله و گلخانه، به علت وزن سبک و عدم فشار به سازه
  2. استفاده در ساختار ساختمان‌های مستعد آتش‌سوزی به دلیل خاصیت عایق و ضداشتعال بودن
  3. استفاده در سازه‌هایی که محیط اطرافشان پر سروصدا است. چراکه یکی از ویژگی‌های پلی کربنات عایق صوتی بودن آن است.
  4. استفاده از ورق پلی کربنات شفاف به جای شیشه در اماکن مختلف
  5. استفاده به عنوان پوشش گلخانه‌ای به دلیل خاصیت ضد اشعه ماوراء بنفش
  6. استفاده به عنوان سقف خارجی سازه به علت خاصیت ضد استاتیک
  7. استفاده در ورزشگاه‌ و استادیوم‌ها به خاطر استحکام و مقاومت بالا
  8. استفاده در اماکن نورگیر مانند پاسیو و انبار
  9. استفاده به عنوان سقف متحرک به خصوص در استخرها
  10. استفاده در پل‌های عابر پیاده به عنوان حفاظ مراقبتی
  11. استفاده به عنوان پارتیشن برای جداسازی در فضاهای داخلی

با توجه به شهرت فراوان پلی کربنات و محصولاتی از قبیل آن، پیدا کردن اجناس باکیفیت روز به روز دشوارتر می‌شود. شرکت پلیمر طلایی یزد، به عنوان یکی از بهترین و قدیمی‌ترین سازندگان ورق پلی کربنات و آکریلیک فعالیت می‌کند. دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنبال بهترین محصول پلیمری باشد و نام این شرکت را نشنیده باشد. شرکت پلیمر طلایی یزد که با نام ptyco نیز شناخته می‌شود، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ و در شهرک صنعتی تفت استان یزد آغاز کرده است. تا به امروز این شرکت موفق شده است با استفاده از نیروی کار متخصص و ابزارآلات باکیفیت، انواع و اقسام محصولات پلیمری را تولید، و به مشتریان خود عرضه کند.

 

18

انواع ورق پلی کربنات

پلی کربنات مدل‌های مختلفی دارد. هر فرد با توجه به کاربری و نیاز خود می‌تواند مناسب‌ترین مدل را تهیه کند. البته به طور کلی می‌توان این محصول را در سه دسته قرار داد. تفاوت این سه دسته نیز بیشتر به میزان ضخامت و شکل ساختار آنها بازمی‌گردد. سه مدل اصلی ورق پلی کربنات عبارتند از:

ورق پلی کربنات تخت

ورق پلی کربنات شفاف که به عنوان جایگزین شیشه به کار گرفته می‌شود، از مدل ورق پلی کربنات تخت است. استحکام و مقاومت این مدل بسیار بالاست. به همین دلیل این مدل در فرهنگ عامه با عنوان آهن شفاف نیز شناخته می‌شود. عمده استفاده از ورق پلی کربنات تخت در موارد زیر است:

  • سقف پل‌های هوایی
  • آفتابگیر عابر بانک‌ها
  • جایگزین شیشه در پنجره‌های هواپیما و قطار
  • کلاه ایمنی
  • قاب چراغ اتومبیل

ورق پلی کربنات دو یا چند جداره

پلی کربنات‌های چند جداره، محکم‌ترین و قوی‌ترین مدل ورق پلی کربنات است. به علاوه لایه خارجی این محصولات دارای خاصیت ضد اشعه یو وی می‌باشد. ورقه‌های پلی کربنات دو یا چند جداره قابل شکل‌دهی بوده و امکان بازیافت دارند.

به همین دلیل این مدل ورق پلی کربنات در معماری کاربرد گسترده‌ای دارد. طبیعتا قیمت ورق پلی کربنات دو و چند لایه بیشتر از ورق پلی کربنات شفاف تخت است. از جمله موارد استفاده پلی کربنات دو یا چند لایه عبارت است از:

  • ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها
  • فرودگاه‌ها
  • نورگیرها
  • انواع سقف اعم از سقف کاذب
  • پارتیشن‌بندی و حفاظ

ورق پلی کربنات موج‌دار

ورق پلی کربنات موج دار در دو مدل شفاف و رنگی تولید می‌شود. کاربرد اصلی پلی کربنات موج‌دار برای انواع سقف ورزشگاه، پارکینگ، گلخانه، سوله و انبار است. با توجه به ویژگی‌های ورق پلی کربنات، این محصول یک انتخاب ایده‌آل برای انواع سقف خواهد بود.

 

19

قیمت ورق پلی کربنات

حالا که درباره مزایای پلی کربنات و کاربرد آن در معماری سخن گفتیم، خوب است تا کمی درباره قیمت این محصول نیز صحبت کنیم. تعیین قیمت ورق پلی کربنات در معماری به عوامل متعددی بستگی دارد. مدل ورق پلی کربنات، تعداد جداره‌ها، ضخامت و در بعضی مدل‌ها متر مربع ورق در میزان قیمت موثر است.

معمولا قیمت این محصولات از یک میلیون و خرده‌ای شروع شده و تا بالای شش میلیون تومان تعیین قیمت می‌شوند. به طور معمول گران قیمت‌ترین مدل پلی کربنات مربوط به ورق پلی کربنات چهار جداره با ضخامت 16 می‌باشد.

سخن پایانی  

با انواع پلی کربنات و کاربرد آن در معماری آشنا شدیم. برای انواع پروژه‌های ساختمانی می‌توان از ورقه پلی کربنات به عنوان سقف، پارتیشن، حفاظ و... استفاده کرد. در صورتی که قصد استفاده از ورق پلی کربنات در معماری یا پروژه‌های دیگر دارید، برای آگاهی از آخرین قیمت و خرید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.