کد خبر : 37428 / /
/

چگونه می‌توان فیش حقوقی دریافت کرد

فیش حقوقی یکی از مهم‌ترین اسنادی است که به کارمندان و کارگران ارائه می‌شود و در آن اطلاعات مهمی نظیر میزان حقوق و دستمزد، مزایا، بیمه، مالیات، اضافه کاری و... محاسبه می‌شود. در واقع می‌توان گفت که فیش حقوقی برگه ای است که از سوی کارفرمایان صادر شده و در آن اطلاعات کارمندان و میزان دستمزد و حقوق آن‌ها به صورت کامل و به شکل ریز درج می‌شود. در این بین یکی از سوالات بسیار مهمی که افراد مطرح می‌کنند، این است که چگونه می‌توان فیش حقوقی را دریافت کرد؟ به منظور پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی دریافت فیش حقوقی توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

چگونه می‌توان فیش حقوقی دریافت کرد

 

 

 

فیش حقوقی چیست؟

پیش از بررسی روش‌های دریافت فیش حقوقی، بهتر است تا در مورد مفهوم آن صحبت کنیم. فیش حقوقی یکی از اسنادی است که از سوی کارفرمایان به کارمندان و کارگران ارائه و صادر می‌شود. در فیش حقوقی در کنار نام کارمندان و کارگران، اطلاعاتی چون نام شرکت، تاریخ صدور، دستمزد، حقوق مزایا و کسورات و... ذکر می گردد. در پایین این فیش‌ها، جمع حقوق و مزایا ارائه شده و مجموع کسری‌ها و خالص دریافتی به شکل عددی و به صورت ریالی صادر می‌شود.

اگر بخواهیم شما را با پارامترهای مختلفی که در فیش حقوقی وجود دارد آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوق مبنا
  • حقوق ماهیانه
  • اضافه کاری
  • هزینه غذا
  • کسورات
  • بیمه
  • مالیات
  • تشویقی
  • وام
  •  بیمه تکمیلی
  • بستانکاری
  • جریمه
  • سختی کار
  • افزایش سنواتی
  • ناخالص پرداختی
  • حداقل دریافتی
  • میزان تعطیلات کاری
  • کمک هزینه حمل و نقل
  • سختی شرایط محیط کار
  •  محرومیت از تسهیلات زندگی
  • حقوق مربوط به مناطق محروم
  • کمک هزینه عائله مندی
  • کمک  هزینه اولاد

این پارامترها در کنار هم در نهایت میزان پرداختی شما را مشخص می‌کند.

روش‌های دریافت فیش حقوقی

8

امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی، انجام کارهایی همچون دریافت فیش حقوقی آسان شده و شما می‌توانید به صورت اینترنتی و آنلاین، فیش حقوقی خود را دریافت کنید. در این بین، باید گفت که فیش حقوقی برای شاغلین در مشاغل مختلف به روش‌های گوناگونی ارائه می‌شود. به عنوان مثال، شاغلان در ادارات و نهادهای دولتی نیاز است تا با مراجعه به سامانه‌های مشخص شده برای دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

1.دریافت فیش حقوقی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می‌توانند از طریق وب سایت tamin.ir برای دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند. پس از ورود به این سایت و وارد کردن اطلاعات خود، می‌توانید به پنلتان دسترسی پیدا کرده و سپس از این طریق فیش حقوقی خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دریافت فیش حقوقی بازنشستگان از طریق کد ملی اینجا را کلیک کنید.

2.دریافت فیش حقوقی صندوق کشوری

در صورتی که اگر جزو نیروهای صندوق کشوری هستید، به منظور دریافت فیش حقوقی خود، نیاز است تا به سراغ وب سایت dl.cspf.ir آمده و سپس از این طریق به اطلاعات کامل این فیش دسترسی پیدا کنید.

3.دریافت فیش حقوقی سازمان نیروهای مسلح

برای راحتی کار نیروهای مسلح این امکان به وجود آمده تا بتوانند با ورود به وب سایت esata.ir و وارد کردن اطلاعات خود به فیش حقوقی شان دسترسی پیدا کرده و بتوانند به صورت آنلاین آن را مشاهده کنند.

4.دریافت فیش حقوقی افراد بازنشسته

یکی از چالش‌های افراد بازنشسته، نحوه دریافت فیش حقوقی خود است. در راستای بررسی نحوه دریافت این فیش حقوقی باید گفت که بازنشستگانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند از طریق ورود به سایت سازمان تامین اجتماعی و وارد کردن اطلاعات خود نظیر کد ملی، اقدام به دریافت فیش حقوقی کنند.

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی اقدام به پرداخت حقوق و مستمری به پنج میلیون بازنشسته که تحت پوشش این بیمه هستند، می‌کند. در چنین شرایطی شما می‌توانید به منظور دریافت فیش حقوقی بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق کد ملی خود به صورت آنلاین اقدام به دریافت آن کنید.

در صورتی که قصد دارید اقدام به دریافت فیش حقوقی کارمندان بازنشسته تامین اجتماعی کنید، نیاز است تا وارد سامانه تامین اجتماعی به آدرس tamin.ir شوید. پس از ورود به سامانه نیاز است تا به بخش قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد آمده و گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه شما به آدرس eservices.tamin.ir  منتقل می‌شوید.

در این مرحله، برای وارد شدن به اکانت خود نیاز است تا نام کاربری و گذر واژه ای که در هنگام ثبت نام در سامانه انتخاب کرده اید را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید. در صورتی که اطلاعات خود را به درستی وارد کرده باشید، به صفحه مربوط به دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران وارد خواهید شد. در نهایت می‌توانید فیش حقوقی خود را به راحتی از این طریق مشاهده کنید. البته، اگر جزو بازنشستگان تامین اجتماعی نیستید، برای مشاهده ریز پرداختی‌ها و مستمری‌هایتان نیاز است تا به سراغ وب سایت و سامانه مربوطه آمده و از این طریق برای دریافت این اطلاعات اقدام کنید.

چه افرادی فیش حقوقی دریافت می‌کنند؟

9

اگر بخواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم، باید گفت که فیش‌های حقوقی برای افرادی صادر می‌شود که شغل دولتی دارند. در واقع در مشاغل آزاد، کارفرمایان معمولاً فیش حقوقی صادر نمی‌کنند. به صورت کلی، در کشور ما افرادی که در نهادهای دولتی فعالیت دارند، فیش حقوقی صادر می‌شود. از مهم‌ترین این افراد می‌توان به نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش، فرهنگیان، معلمان، کارمندان شاغل در وزارت خانه‌ها، کارمندان شاغل در مدارس، کارمندان شاغل در ادارات دولتی، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و... اشاره کرد. این افراد از طریق دریافت این فیش می‌توانند ثابت کنند که در چه اداره یا نهادی مشغول به کار بوده و به صورت کامل و دقیق چه مقدار حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

البته، یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که امروزه بر اساس قانون، برخی از شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها نیز وظیفه دارند تا برای افزایش شفافیت، برای کارکنان خود فیش حقوقی صادر کنند. این موضوع باعث شده تا حتی در برخی از شرکت‌های کوچک، کسب و کارهای مختلف و... نیز فیش حقوقی برای کارمندان و کارگران صادر شود.

در این مطلب نگاهی به چگونگی دریافت فیش حقوقی انداخته و بیان کردیم که با توجه به نهادی که در آن فعال هستید، چگونه می‌توانید به فیش حقوقی خود دسترسی پیدا کنید. همچنین، در صورتی که جزو افراد بازنشسته تامین اجتماعی هستید، می‌توانید با بررسی نکات گفته شده در این مطلب نیز برای مشاهده اطلاعات پرداخت حقوق و مستمری خود اقدام کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.