کد خبر : 32974 / /
/

لوله صنعتی چیست؟ (جامع ترین راهنما کاربرد و خرید)

لوله صنعتی چیست؟ (جامع ترین راهنما کاربرد و خرید)

لوله صنعتی نامی آشنا است که احتمالاً بارها و بارها به گوش شما خورده است. امروزه لوله و اتصالات فولادی و انواع آهن آلات از ابزارهای مهم در صنعت محسوب می شوند. انواع لوله صنعتی با ویژگی‌ها و مشخصات فنی خاص خود، از تجهیزات کاربردی در این زمینه هستند. اگر به‌دنبال شناخت بهتر انواع لوله صنعتی، آگاهی از قیمت روز لوله صنعتی و تفاوت آن با لوله گاز هستید، ادامه مطلب را ازدست ندهید!

لوله صنعتی چیست؟

لوله صنعتی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین انواع لوله فولادی است. جنس این لوله ها از آلیاژهای مختلف فولادی به ویژه فولاد کربن دار است. لوله صنعتی اغلب به وسیله خم کردن ورق های فولادی سیاه و جوشکاری لبه ها تولید می شود. 

 

کاربرد لوله صنعتی

همان گونه که از نام لوله صنعتی پیداست، کاربرد اصلی این تجهیزات در صنایع مختلف سبک تا سنگین است. مواردی از قبیل:

  • انتقال انواع سیالات به ویژه نفت و گاز در نیروگاه ها و صنایع گازی
  • ساخت سازه های فلزی نظیر ستون، پل فلزی، خرپا و پروژه های ساختمانی
  • قابلیت استفاده فراوان در صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی، پالایشگاه نفت و ...
  • استفاده در انواع واحدهای تولیدی نظیر کارخانه ها، سوله های صنعتی و
  • پرکاربرد در حوزه های مرتبط با حمل و نقل نظیر تجهیزات ایمنی راه و خودروسازی

آشنایی با انواع لوله صنعتی

لوله صنعتی به دلیل کاربرد فراوانی که دارند، در انواع مختلفی تولید می شوند. چراکه صنایع گوناگون به تجهیزات متفاوتی در زمینه لوله و اتصالات فلزی نیاز دارند. برجسته ترین انواع لوله صنعتی عبارتند از:

لوله سیاه درزدار

این نوع لوله ها از رایج ترین و پراستفاده ترین انواع لوله صنعتی هستند. روکش و پوشش خاصی نداشته و به دلیل اکسید آهن ظاهری تیره رنگ دارند. قابلیت جوشکاری، قیمت مناسب و امکان اتصال آسان از مزایای این نوع لوله هاست. امروزه لوله های سیاه درزدار در صنایع مختلف، از تجهیزات و لوازم بسیار پرکاربرد محسوب می شود.

لوله سیاه درزدار ( Welded steel pipe ) از خم شدن و متصل کردن ورق‌های فولادی به‌وسیله جوشکاری ساخته و تولید می‌شوند. به بیانی دیگر لوله های درزدار برخلاف لوله های مانیسمان ساختاری یکپارچه نداشته و دارای درزهای ناشی از اتصال است. لوله های سیاه درزدار دارای انواع مختلفی مانند لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی و لوله درزدار مستقیم هستند.

در تصویر زیر مراحل تولید لوله صنعتی به روش درزدار را مشاهده می نمایید:

روش ساخت لوله صنعتی

لوله مانیسمان بدون درز

از دیگر انواع لوله صنعتی، لوله های مانیسمان هستند. ساختار یکپارچه و بدون درز و جوش مهمترین مشخصه این نوع لوله ها به شمار می رود. در تولید این نوع لوله های خبری از خم کردن ورق و جوشکاری نیست. بلکه به وسیله نورد گرم شمش های فولادی تولید می شوند. همین ویژگی باعث استحکام و مقاومت بسیار بالا و قابل توجه لوله مانیسمان نسبت به سیار لوله ها گردیده است.

لوله مانیسمان بدون درز به وسیله شمش‌های فولادی و ایجاد حفره به وسیله سمبه تولید می شوند. در حالی که سایر لوله ها نظیر لوله فولادی سیاه، با خم کردن و اتصال صفحات فولادی به وسیله جوش ساخته می شوند. بنابراین لوله های مانیسمان دارای استحکام و دوام بالاتری نسبت به لوله های دیگر هستند. در نتیجه برای شرایط مختلف و انتقال انواع سیالات و مواد شیمیایی ایده آل محسوب می شوند.

برای مطالعه ویژگی ها و مزایای لوله مانیسمان توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.

لوله صنعتی گالوانیزه

در برخی شرایط لوله و آهن آلات باید در برابر شرایط محیطی نظیر زنگ زدگی، رطوبت و مواد شیمیایی قرارگیرند. از این رو نیاز به مقاومت بالایی در این خصوص دارند. لوله صنعتی گالوانیزه با پوشش آبکاری شده فلز روی، دارای این ویژگی ارزشمند می‌باشد.

لوله صنعتی چدنی

لوله صنعتی چدنی از دیگر انواع لوله صنعتی با ترکیب متفاوتی از آلیاژ فولاد هستند. طول عمر بسیار بالا، ضخامت بیشتر، مقاوم در برابر یخ زدگی و ترکیدن از ویژگی‌های مهم لوله چدنی است. فرسایش نه‌چندان زیاد در طول زمان و عایق بوی نامطبوع نظیر فاضلاب از دیگر خصوصیات این نوع لوله صنعتی است.

سایر انواع لوله صنعتی

همان‌گونه که بیان شد، لوله های صنعتی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. به غیر از موارد اشاره شده به عنوان لوله های پراستفاده، انواع دیگری نیز وجود دارد. لوله جدار چاه آب، لوله API، لوله اسپیرال، لوله گاز، لوله مسی، لوله برنجی، لوله آلومینیومی ازجمله این موارد است.

ویژگی ها و مزایای لوله صنعتی

از مهمترین مشخصات فنی لوله فلزی صنعتی و ویژگی های برجسته این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع فوق العاده بالا در ابعاد، ضخامت و اندازه برای تأمین نیازهای مختلف
  • پر استفاده و پر کاربرد در صنایع گوناگون سبک تا سنگین
  • امکان جوشکاری و وصل کردن انواع اتصالات فلزی
  • طول عمر و دوام بسیار مناسب به دلیل به کارگیری از آلیاژهای فولادی
  • فعالیت برندهای داخلی و خارجی و امکان خرید لوله صنعتی قیمت مناسب

قیمت لوله صنعتی

قیمت خرید لوله صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله آن می توان به مشخصات فنی لوله صنعتی از جمله قطر، ضخامت و طول لوله اشاره کرد. قیمت فلزات جهانی بر قیمت تمام شده تولیدات اثرگذار است.

هزینه‌های مربوط به حمل و بارگیری، نوع برند لوله صنعتی، وارداتی یا داخلی بودن نیز قیمت را دست‌خوش تغییر می‌نماید. شرایط اجتماعی نظیر میزان عرضه و تقاضای بازار و عواملی نظیر نوسانات نرخ ارز از دیگر موارد حائزاهمیت است. شما عزیزان برای مشاهده آخرین قیمت انواع لوله صنعتی می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

انبار لوله صنعتی

خرید لوله صنعتی با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر با تجربه بیش از دو دهه فعالیت در زمینه لوله و آهن آلات آماده ارائه خدمات متنوع است. همکاری با برندهای خوب داخلی، تأمین بهترین لوله های وارداتی و ارسال به سراسر کشور از مزایای مجموعه است.

شما مخاطبان‌گرامی می‌توانید نرخ قیمت روز لوله صنعتی و طیف وسیعی از انواع لوله را در فروشگاه سایت ملاحظه نمایید. همچنین برای ثبت سفارش خرید لوله صنعتی و مشاوره تخصصی می توانید با با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰ تماس بگیرید.

خرید لوله صنعتی

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.