کد خبر : 32474 / /
/

خودرو سبز چیست؟ راهنمای کامل انواع خودروی سبز در یک جا

خودرو سبز چیست؟ راهنمای کامل انواع خودروی سبز در یک جا

 

خودرو سبز، خودرویی دوستدار محیط زیست

 

خودروی سبز یا همان green vehicle در صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت و افزایش میزان استفاده است. این خودروها علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، می‌توانند از نظر هزینه‌ها هم برای خریداران مقرون به صرفه‌تر باشند. با توجه به رقابتی که بین طرفدارهای خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی است باید بدانید که ارائه خودروهای با کیفیت باعث شده تا بتوان میزان آلایندگی‌ها را کاهش داد.

 

اینکه افراد بتوانند با خرید خودروهای سبز به کاهش میزان سم‌های گازی کمک کند یک موضوع قابل بحث است؛ اما قبل از آن باید تولید کنندگان خودرو به فکر تولید محصولاتی با خروجی گازهای سمی کمتر باشند.

 

خودروی سبز چیست؟

منظور از خودروی سبز (Green vehicle) همان خودروهایی است که آلایندگی کمتری را برای محیط زیست دارند. به طور تقریبی می‌توان گفت که حدود 99 درصد از خودروهای سواری و مسافربری‌ها با بنزین یا دیزل کار می‌کند. از طرفی هم با پیشرفت تکنولوژی و صنعت خودروسازی، سوخت‌های دیگری هم برای ماشین‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوان میزان آلایندگی هوا را کاهش داد. تولید مدل‌های جدید خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید سال به سال بیشتر خواهد شد، همچنین محصولات دیگری هم هستند که با گاز طبیعی فشرده (CNG) یا E85 که مخلوطی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین است کار می‌کنند که جایگزینی برای خودروهای بنزینی و گازوییلی هستند.

 

به طور حتم سوخت‌های گفته شده می‌تواند جایگزین بهتری برای خودروها باشد تا با انتشار گازهای خطرناک سمی محیط زیست آلوده نشود. همچنین استفاده از خودروی سبز باعث می‌شود که علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا، در کاهش هزینه‌های سوخت هم صرفه جویی شود. این حالت برای مصرف کننده‌ها نیز هزینه کمتری دارد.

 

ماشین‌های الکتریکی چه زمانی رونمایی شدند؟

به گفته  Kelley Blue Book، ایده ماشین‌های الکتریکی در اوایل دهه 1970 مطرح شد، زمانی که یک بحران جهانی نفت وجود داشت. این امر باعث افزایش قیمت بنزین شده بود و مردم سعی کردند منابع سوخت جایگزین را به عنوان یک گزینه مناسب برای خودروها در نظر گیرند. تا به امروز، قیمت بنزین هرگز به قبل از بحران نفتی کاهش پیدا نکرده و به طور متوسط ​​بسیار بالاتر از آن دوره هم هست. از این رو در اواخر دهه 1990، تلاش‌های زیادی در سراسر جهان برای یافتن سوخت جایگزین انجام شد و در نمایشگاه‌های خودرو به نمایش گذاشته شدند که در نتیجه منجر به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی مدرن شد.

 

بررسی انواع خودروی سبز

خودروی سبز به دسته‌ی اصلی هیبرید، برقی و پلاگین هیبرید تقسیم می‌شود. این دسته بندی بر اساس سوخت مصرفی ماشین‌ها انجام شده که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

 

1.ماشین‌های برقی

خودروی برقی یک یا چند موتور الکتریکی دارد که انرژی لازم برای حرکت خودرو را تأمین می‌‎کند. این باتری‌ها قابل شارژ بوده که معمولاً در کف خودرو جاسازی می‌شوند. اجزای مهم این محصولات شامل باتری اصلی، باتری کمکی، پورت شارژ، مبدل شارژ، موتور الکتریکی، شارژر داخلی، کنترل نیرو، سیستم خنک کننده و واحد کنترل می‌شود. اما نکته‌ای که در مورد ماشین‌های برقی قابل تأمل است؛ با اینکه این اتومبیل‌ها با سوخت پاک دارند و هوا را آلوده نمی‌کنند، اما برقی که انرژی لازم برای حرکت آنها را تأمین می‌کند در نیروگاه‌ها تولید می‌شود. نیروگاه‌ها هم از منابع تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ و گاز برای تولید این برق استفاده می‌کنند.

 

2.خودروهای هیبریدی

خودروی هیبریدی یکی از محبوب‌ترین خودروی سبز در جاده‌ها است که تا حدی با سوخت معمولی و بخشی از آن با برق کار می‌کند. بیشتر این خودروها یک موتور معمولی دارند که از احتراق داخلی استفاده کرده و یک موتور الکتریکی با باتری را ترکیب می‌کنند. همچنین تغییرات بی شماری در مورد نحوه کار این ماشین‌ها وجود دارد. به طور معمول بخش احتراق از گاز یا گازوئیل استفاده می‌کند، اما در برخی مدل‌ها از بیودیزل یا سایر نسخه‌های سوخت زیستی هم استفاده می‌شود.

 

3.خودروهای پلاگین هیبرید

همچنین پلاگین هیبرید نسخه دیگری از خودروهای هیبریدی است که برای شارژ مجدد باتری الکتریکی، باید خودرو را به منبع انرژی وصل کنید. این خودروها اغلب مصرف سوخت بهتری دارند، اما اگر جای مناسبی برای شارژ نداشته باشید، باتری می‌تواند به راحتی تمام شود.

 

مشکلات سوخت‌های قدیمی

11

مشکلات خودروی برقی

 

با به وجود آمدن خودروی سبز، افراد ترجیح می‌دهند که از این خودروها استفاده کنند تا از هوای پاک بیشترین لذت را ببرند. علت این استقبال را هم می‌توان در روزهای سرد سال بیشتر احساس کرد. زیرا با توجه به استفاده از خودروهای معمولی، مشاهده می‌کنیم که آنها میزان آلاینده‌های بیشتری را تولید می‌کنند.

 

در حقیقت بنزین و گازوئیل هر دو از نفت تهیه می‌شوند و این ماده سیاه از بقایای فسیل شده گیاهان و حیوانات است. نفت متشکل از ترکیبات کربن است که در زمان سوختن باعث تأمین انرژی برای حرکت خودرو می‌شود. به همین خاطر دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای فراوانی تولید شده که برای کره خاکی و جو اتمسفر مضر است.

 

در سال‌های اخیر گازهای ایجاد شده از سوخت‌های قدیمی باعث شده که میزان گاز در اتمسفر زمین، به غلظت بیش از  ۴۰۰ بخش در میلیون باشد. بیشتر دانشمندان که در حوزه‌های آب و هوایی فعالیت می‌کنند بر این باور هستند که افزایش سطح دی اکسید کربن که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در خودروهای ایجاد می‌شود، باعث گرم‌تر شدن سطح زمین شده است. مهم‌ترین ایرادهای سوخت‌های قدیمی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، همین موضوع گرم‌تر شدن زمین محسوب می‌شود.

 

از طرفی هم خودروهای دیزلی در دهه 2000 با توجه به تولید CO2 کمتر نسبت به خودروهای بنزینی، با محیط زیست سازگارتر بودند. اما اکسید نیتروژن به طور تقریبی 300 برابر از گاز گلخانه‌ای قوی‌تر است و یک آلاینده مهم شناخته می‌شود که هر چه میزان این گاز بیشتر باشد دود قهوه‌ای رنگی از خودرو خارج خواهد شد. از این رو بهتر است که کارشناس‌های خودروسازی تلاش کنند که شرایط استفاده از خودروی سبز بیشتر شود تا هوای مطلوب‌تری را تنفس کنیم.

 

سوخت خودروهای سبز

 

12

ماشین‌های برقی و کاهش آلودگی

 

طبق گزارش‌های Green Car، سوخت‌هایی که ماشین‌های سبز را تأمین می‌کنند می‌توانند بسیار متفاوت باشند. در بیشتر موارد، انرژی آن‌ها از سوخت‌های غیر فسیلی مانند: لیتیوم یون یا باتری‌های دیگر در مدل‌های پلاگین یا هیبریدی تأمین می‌شود. همچنین این اتومبیل‌ها می‌توانند از هوای فشرده، سلول‌های سوختی هیدروژنی، گاز طبیعی، اتانول یا حتی سوخت‌های زیستی ساخته شده از روغن ذرت تغذیه کنند. برخی از این ماشین‌ها با ترکیبی از سوخت‌های فسیلی و سایر منابع انرژی تغذیه می‌شوند که شامل خودروهای هیبریدی گازی/الکتریکی، گازوهول (بنزین ترکیب با الکل) یا گاز معمولی و همچنین خودروهایی هستند که از بیودیزل ترکیب شده با اتانول استفاده می‌کنند.

 

کاهش آلودگی با خودروی معمولی

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید مصرف انرژی و هزینه‌های خود را کاهش دهید که به شرح زیر هستند:

 

  • انتخاب یک موتور کم مصرف برای جایگزینی موتوری که در حال حاضر در وسیله نقلیه شما وجود دارد، البته در برخی از مواقع تعویض موتور می‌تواند گران‌تر از خرید یک خودروی سبز باشد اما این یک هزینه اولیه بزرگ است که می‌تواند در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی کند.
  • می‌توان از سوخت‌های زیستی مانند: اتانول یا گاز طبیعی به جای سوخت‌های مبتنی بر نفت استفاده کرد. اگرچه این برای همه وسایل نقلیه امکان پذیر نیست، اما برای برخی به عنوان یک گزینه خوب عمل می‌کند.
  • برای تعمیر و نگهداری خودرو خود برنامه ریزی داشته باشید. این کاری است که همه می‌توانند انجام دهند، بنابراین به برنامه تعویض روغن، تنظیم و چرخش لاستیک خود پایبند باشید.
  • داخل ماشین خود را تمیز نگه دارید. هرچه وزن کمتری داشته باشید، مصرف سوخت کمتری هم خواهید داشت.
  • بهبود کیفیت هوا، مهم‌ترین مزیت استفاده از خودروی سبز

بهبود کیفیت هوا واضح‌ترین مزیت زیست محیطی است اما به طور حتم یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. خودروهای برقی هیچ گونه گاز مضری تولید نمی‌کنند و حتی لوله اگزوز ندارند! همچنین خودروهای پلاگین هیبرید با استفاده از یک موتور الکتریکی، در کنار موتور بنزینی یا دیزلی کار می‌کنند و آلایندگی کمتری نسبت به یک خودروی معمولی تولید می‌کنند. همچنین خودروهای (PHEV) پلاگین‌ها می‌توانند در حالت فقط برقی برای مدت زمان کوتاهی رانندگی کنند که به معنی آلایندگی صفر است.

 

کاهش گازهای گلخانه‌ای با خودروی سبز

به طور کلی سوخت‌های فسیلی سنتی سطوح بالایی از گازهای گلخانه‌ای مانند: متان، دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن را ایجاد می‌کنند که 85 درصد از کل انتشار CO2، از خودروهای موجود در جاده‌ها ناشی می‌شود. متأسفانه، بازار خودرو سریع‌ترین منبع این گازهای در حال رشد است. رانندگی با خودروی سبز فواید بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها حفاظت از محیط زیست و همچنین صرفه جویی در هزینه سوخت هر ماه است.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/)

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.