کد خبر : 30421 / /
/

اثبات مالکیت ملک بدون سند رسمی و قولنامه

اثبات مالکیت ملک و زمین بدون سند رسمی و قولنامه + مشاوره حقوقی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری شیراز حامد اسکندری

اثبات مالکیت ملک بدون سند رسمی و قولنامه

 

 

 

اثبات مالکیت ملک بدون سند موضوع مورد بحث در این مقاله است که سعی خواهیم نمود به جنبه های مختلف این موضوع بپردازیم. در صورتی که ملک یا زمینی در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت نشده باشد، دارای سند رسمی نخواهد بود. برای نقل و انتقال چنین املاکی ممکن است با مشکلات زیادی مواجه گردید. اگر در این مواقع بین فروشنده و خریدار ملک اختلافی پیش آید، فردی که ذینفع باشد می تواند به منظور طرح دعوی اثبات مالکیت اقدام نماید.

 

چگونه برای زمین بدون سند اقدام به طرح دعوای اثبات مالکیت کنیم؟

دعوای اثبات مالکیت ملک را می توان از پیچیده ترین موارد دعاوی در زمینه املاک دانست. در این خصوص فرد ذینفع و یا خواهان باید با در دست داشتن مستندات و دلایل موردنیاز، به یکی از دفاتر خدمات قضایی برای طرح دعوای خود مراجعه نماید. وی باید در خصوص اثبات مالکیت ملک بدون سند، نسبت به تنظیم دادخواست اقدام نماید. لازم به ذکر است که خواهان باید هر گونه سندی که دال بر تصرف خواهان در ملک مورد دعوی بوده و مالکیت وی را اثبات نماید را همراه دادخواست خود به دادگاه ارائه دهد.

در نهایت بعد از احراز هویت مالکیت خواهان و اثبات سند مالکیت زمین بدون سند به نام خواهان، دادگاه رای به رفع تصرف خوانده از ملک مورد دعوا می دهد. نتیجه رای دادگاه طی حکمی اعلام می گردد تا از مشکلات احتمالی در آینده نیز جلوگیری گردد.

آیا اثبات مالکیت زمین بدون سند رسمی و قولنامه کار مشکلی است؟

همان طور که می دانید سند رسمی اعتبار زیادی دارد و از نظر قانون دلیل محکمی برای اثبات مالکیت محسوب می گردد. با وجود سند مالکیت می توان در دادگاه به راحتی و با توان بالا به اثبات مالکیت اقدام نمود. اثبات مالکیت ملک بدون سند، به دلیل نبود سند مالکیت و در دسترس نبودن آن تقریبا کاری دشوار به نظر می رسد. 

البته این کار قدری دشوار است ولی محال و نشدنی نیست زیرا قانون برای چنین مواردی راهکارهای مختلفی دارد. شهادت شهود، مبایعه نامه عادی و ... از جمله مواردی هستند که خواهان می تواند برای اثبات مالکیت خود از آنها استفاده نماید. 

اثبات مالکیت ملک بدون سند

اثبات مالکیت زمین بدون سند چگونه انجام می گیرد؟

روش های متعددی برای اثبات این موضوع وجود دارد. البته در صورتی که فرد به حالت قهری و یا از طریق ارث به تملک ملک دست یافته باشد، نیازی به داشتن مبایعه نامه و یا قرارداد برای اثبات آن نیست. فردی که ادعای مالکیت زمین موردنظر را دارد برای طرح دعوای اثبات مالکیت زمین می تواند به یکی از روش های زیر اقدام نموده و مالکیت خود را به اثبات برساند:

  • سند رسمی: ارائه سند مالکیت از سوی مالک بهترین و ساده ترین روش برای اثبات مالکیت زمین محسوب می گردد. در این مواقع دیگر نیازی به ارائه ادله بیشتر نیست و خیلی راحت می توان مالکیت مالک را به اثبات رساند.
  • شهادت شهود: اگر ملکی سند عادی و رسمی نداشته باشد اولین راه حل به منظور اثبات مالکیت، شهادت شهود می باشد. شهود افرادی هستند که مالکیت خواهان بر زمین موردنظر را در گذشته دیده باشند و بتوانند برای تایید این مطلب در دادگاه حاضر شده و شهادت دهند.
  • اماره تصرف: همانطور که می دانید در قانون اساسی تصرف بر ملک دلیل محکمی بر مالکیت محسوب می گردد. در این شرایط قانون فرد متصرف را مالک ملک موردنظر می شناسد مادامی که سند و یا مدرکی محکم بر خلاف آن در دسترس نباشد. فرد متصرف در این موارد نیازی به اثبات مالکیت خود ندارد ولی اگر شخصی این مالکیت را انکار کند باید ادعای خود را اثبات نماید.

هزینه دعوای اثبات مالکیت زمین بدون سند رسمی و قولنامه

در این خصوص فرد خواهان ملزم به پرداخت برخی هزینه ها می باشد که در ادامه تیتروار به آنها اشاره می کنیم:

  1. هزینه ثبت دادخواست
  2. رونوشت مستندات و دلایل دعوا
  3. هزینه دادرسی

هزینه دادرسی بر اساس اینکه دعوای در کدام حوزه مطرح می شود متغیر است. خواهان می تواند مبلغ دقیق آن را از مراجع قضایی مربوطه جویا شود. علاوه بر این خواهان این حق را دارد در زمانی که پرونده در حال جریان است و به آن رسیدگی می شود از محضر دادگاه تقاضا کند در صورت صدور رای به نفع وی، تمام هزینه ها از خوانده مطالبه گردد.

برای اثبات مالکیت ملک بدون سند باید به کجا مراجعه کنیم؟

طرح دعوای اثبات مالکیت زمین بدون سند از طریق دادگاهی که در محل زمین موردنظر قرار دارد پیگیری می شود. این مساله ربطی به محل اقامت خوانده ندارد. به عبارتی ممکن است خوانده در محل دیگری اقامت داشته باشد ولی دادگاه رسیدگی در محل ملک موردنظر تشکیل خواهد شد. 

پرونده دعوی به شعبه رسیدگی ارجاع داده می شود و پس از آن جلسه رسیدگی به پرونده تشکیل می گردد. طی این جلسه دادگاه به بررسی مستندات و مدارک ارائه شده از سوی خواهان می پردازد که اگر حقانیت وی برای دادگاه به اثبات برسد، رای به اثبات مالکیت خواهان صادر خواهد شد. 

البته لازم به ذکر است که رای اثبات مالکیت به صدور اجراییه نیازی ندارد و پس از قطعی شدن رای، خواهان می تواند از حق مالکیت خود بر ملک استفاده نماید. دریافت مشاوره از یک وکیل ملکی متخصص در این حوزه می تواند به حل سریع تر این پرونده ها کمک کند.

اثبات مالکیت ملک بدون سند رسمی

برای اثبات مالکیت زمین بدون سند به چه مدارکی نیاز است؟

مدارکی که برای این منظور به دادگاه ارائه می گردد باید ادعای مالکیت خواهان را به اثبات برساند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • برخی از مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • مبایعه نامه عادی
  • انجام تحقیقات محلی
  • ارائه شهادت نامه کتبی
  • اگر ملک یا زمین از طریق ارث به خواهان رسیده باشد، ارائه گواهی انحصار وراثت و یا وصیت نامه معتبر
  • تصویر و یا کپی مصدق رسید پرداخت وجوه

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا در مورد اثبات مالکیت ملک بدون سند و چالش های آن با شما صحبت کنیم. اشاره کردیم که در صورت مواجه با چنین مشکلی چگونه و از چه طریقی می توانید اقدام کنید. پس اگر دسترسی به سند مالکیت ندارید نگران نباشید قانون راهکارهایی برای چنین شرایطی پیش بینی کرده است.  در نهایت توصیه می کنیم تا حد امکان از معامله زمین هایی که سند رسمی ندارند خودداری کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده ادامه مطلب می توانید به وب سایت رسمی حامد اسکندری وکیل شیراز مراجعه نمایید.

 

برچسب ها : وکیل,وکیل ملکی,مالکیت ملک,ملک

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.