کد خبر : 27421 / /
/

مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال چیست

مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال چیست

 

یکی از مزایا ارز های دیجیتال، حالت غیر متمرکز بودن آن بوده که توسط هیچ نهاد یا ارگان مالی، سیاسی و نظامی کنترل نمی شود. برای بررسی مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال همراه ما باشید.

ارز متمرکز چیست ؟

ارز متمرکز نوع پول بود که توسط یک مقام مرکزی کنترل شده و به عبارت دیگر هیچ کالای فیزیکی پشتوانه ‌ای بر آن وجود ندارد. این نوع ارز، ارزش ذاتی نداشته در واقع ارزش آن توسط مقام ‌های تولید کننده و چاپ کننده آن تعیین می شود. به عنوان نمونه می توانیم به ریال ایران اشاره نماییم که در زمان کسر بودجه یا موارد دیگر، اقدام به چاپ پول می شود. در در طولانی مدت باعث افزایش تورم و موارد اقتصادی منفی در کشور می شود. در ادامه به مزایا و معایب ارز متمرکز و مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال می ‌پردازیم.

مزایا ارز های متمرکز چیست ؟

در کنار معایب بسیار ارز های متمرکز، می توانیم به مزایای آن نیز بپردازیم. هزینه تراکنش یکی از معضلات بزرگی است که در ارز های غیرمتمرکز وجود دارد. ارز های متمرکز مانند دلار، ریال، یورو و غیره از هزینه تراکنش کمتری برخوردار هستند. این ارز ها نقدینگی بالا تری نسبت به ارزهای غیر متمرکز را دارا می باشد.

ارزهای متمرکز در مقایسه با ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال قیمت با ثبات تری دارند اما به دلیل برخی از مشکلاتی که در کشور از تحریم ها حاصل شده قیمت ذاتی ریال ایران در حال نوسانات شدیدی به سر می دارد.

مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال

ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال توسط مقام مسئول یا نهادی کنترل نشده و هر کس می تواند ارز دیجیتال اختصاصی خود را معرفی و توسعه دهد. ارز های متمرکز پایدار تر بوده ولی ارزش ثابتی ندارند. ارز های غیرمتمرکز ارزش و ثبات کمتری را برخوردار بوده و امکان هک یا دستکاری این سری از ارز ها غیر ممکن است. این ارز ها به شکلی رمزنگاری شده است که  در نتیجه امکان هک آن به کمترین مورد می رسد.

اگر قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، به آموزش های مرتبط در سایت آکادمی یزدانی مراجعه نمایید تا با آموزش ارز دیجیتال ، آموزش خرید بیت کوین و ارز اتریوم آشنا شوید.

مزایا و معایب ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال

انواع ارز غیرمتمرکز در جامعه متعلق به کسی نبوده و قابل ردیابی نیس و می توان حریم خصوصی سرمایه شما رعایت شود. بدون اطلاع سازمان ها یا افراد شخصی به معاملات خود اقدام نمایید. بیشتر افراد برای جلوگیری از پرداخت مالیات های سنگین دولت ها، سرمایه های خود را تبدیل به ارزهای دیجیتال می‌ نمایند.

در نظر داشته باشید قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است در کمترین زمان ممکن بیش از ۱۰۰ درصد قیمت خود را از دست بدهد و توان و جبران آن به سختی امکان پذیر باشد. در نتیجه سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ممکن است ریسک بالایی داشته باشد. در ادامه بحث مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال، به صرافی های غیر متمرکز اشاره می کنیم.

معامله در صرافی های غیر متمرکز چگونه امکان پذیر است؟

اگر تا به حال در صرافی های متمرکز ایرانی یا خارج از کشور فعالیت کرده باشید، قسمت احراز هویت یا ثبت نام را مشاهده کرده اید. شما در زمان احراز هویت، تمام اطلاعات مورد نیاز و خود را به صرافی ارائه کرده و صرافی نیز می ‌تواند در زمان نیاز اطلاعات شما را در اختیار دولت ها و سازمان های مختلف قرار دهد. می توانید بدون احراز هویت مستقیماً در بلاک چین به صورت معامله نمایید. برای این کار تنها به کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری ارز دیجیتال نیاز دارید.

با اتصال کیف پول به صرافی غیرمتمرکز، می ‌توانید معاملات منظم با کارمزد کمتری داشته باشید. برخی از صرافی های غیرمتمرکز برای انجام تراکنش های مالی جوایزی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

سخن نهایی

با توجه به اینکه در صرافی های غیرمتمرکز حجم معاملات به شدت پایین است، در زمان صعودی بودن بازار یا نزولی بودن آن، امکان فروش لحظه ای با قیمت به روز وجود ندارد. ممکن است شما کمی با قیمت اصلی معامله خود را به فروش برسانید. کمبود ارزش معاملات در صرافی های غیرمتمرکز، یکی از مواردی است که تحلیلگران همیشه از آن را به وحشت دارند. در این زمان در صرافی های متمرکز تعداد کاربران و حجم معاملات بیشتر از صرافی های غیر متمرکز خواهد بود

برای اطلاعات بیشتر در مورد مفهوم ارز غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال و مطالب مفید در مورد آموزش ارز دیجیتال، به آکادمی یزدانی مراجعه نمایید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.