کد خبر : 27352 / /
/

معرفی خوراک دام مناسب:

معرفی خوراک دام مناسب:

خوراک دام، غذایی است که پرورش‌دهندگان دام به حیوانات اهلی می‌دهند. خوراک دام درواقع بخش اصلی هزینه‌های مربوط به نگهداری دام را تشکیل می‌دهد، ازاین‌رو دامداران معمولا سعی می‌کنند که از موادی برای تغذیه دام و طیور استفاده کنند که نیاز به بودجه کمتری داشته باشد. در این مقاله بر آن شده‌ایم که شما را با انواع خوراک دام سنگین، دام سبک و طیور آشنا کنیم.

برای خریدانواع دستگاه‌های بسته بندی ذرت علوفه‌ای با ما شماره: 09122582397 تماس حاصل نمایید

بهترین خوراک برای دام

بحران‌های زیست‌محیطی مانند خشکسالی از نظر اقتصادی آسیب‌های زیادی را به دامداران وارد می‌کند؛ زیرا به دلیل خشک‌شدن چراگاه‌ها این افراد مجبورند به خرید خوراک دام گران‌قیمت روی بیاورند و این مسئله پرورش‌دهندگان دام و طیور را با چالش‌های عدیده‌ای روبرو می‌کند.

سلامتی حیوانات به نوع غذای مصرفی آن‌ها بستگی دارد. نوع خوراک دام علاوه بر سلامت حیوان، بر محیط‌زیست نیز تأثیر می‌گذارد، مثلاً اگر برای تغذیه دام از میزان زیادی غلات استفاده شود، علاوه بر این که حیوان را ناقل امراضی نظیر E.coli می‌کند، صدمات بسیاری را نیز به محیط‌زیست وارد می‌آورد.

برای تغذیه دام از علوفه استفاده می‌شود، علوفه موادی مانند یونجه، کاه، ذرت سیلو شده، خوراک فشرده (پلت)، انواع کنجاله غلات و حبوبات را دربر می‌گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی محققان، گاوها و گوسفندها به‌ازای تولید هر یک کیلوگرم گوشت به 8 کیلو غلات نیاز دارند، این میزان در طیور به 1.6 کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین برای رشد مناسب حیوانات، باید مواد غذایی کافی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

گاهی برای تغذیه دام و طیور از خوراک مرکب علوفه‌ای استفاده می‌شود. این مخلوط تغذیه‌ای باتوجه‌به نیازهای دام موردنظر فرموله می‌شود و به‌صورت‌های مختلفی مانند پودری، گلوله‌ای، خرد شده و غیره تولید می‌گردد. مواد اصلی موجود در این خوراک ترکیبی معمولاً شامل سویا، ذرت، جو دوسر و جو است.

برای این‌که نیاز بدن دام به انواع موادغذایی برطرف شود، معمولاً به این خوراک‌های ترکیبی موادی نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد پروتئینی و غیره نیز اضافه می‌کنند.

بهترین خوراک برای دام و طیور

برای مشاهده تصاویری از پروژه‌های نصب و راه اندازی دستگاه‌های بسته بندی ذرت کلیک کنید.

ترکیبات موجود در خوراک دام

حیوانات برای رشد و تولیدمثل به موادی مانند عناصر معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و آب نیاز دارند، بنابراین این مواد باید در ترکیب غذای حیوان وجود داشته باشند.

در خوراک دام از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود، یکی از موادی که در تغذیه حیوانات به‌ویژه حیوانات آبزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، لارو حشرات است. ماده دیگری که به‌وفور برای تغذیه انواع دام به کار می‌رود، کنجاله دانه‌هایی مانند کلزا، سویا و ذرت است.

کنجاله سویا از بقایای دانه سویا پس از استخراج روغن، تولید می‌شود. این ماده غذایی عمدتاً به‌عنوان منبع پروتئین و انرژی به کار می‌رود. به‌طورکلی در ترکیبات خوراک دام موادی مانند غلات، کنسانتره با میزان انرژی بالا، جو، ذرت، چاودار، گندم، کنجاله کلزا، پنبه‌دانه، بادام‌زمینی، فرآورده‌های حاصل از فرآوری چغندرقند، نیشکر، علف‌های زراعی مانند یونجه، سیلاژ، کاه، ساقه ذرت و غیره وجود دارد.

آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از جمله موادی هستند که برای کنترل عفونت‌های باکتریایی در خوراک دام به کار می‌روند. افزودن این مواد به جیره خوراک حیوان، باعث بهبود عملکرد رشد می‌شود. رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های مورداستفاده در غذای دام عبارتند از اکسی تتراسایکلین، پنی‌سیلین، تایلوزین و غیره.

پودرماهی نیز سال‌هاست که به‌عنوان یک منبع پروتئینی غنی در خوراک دام مورداستفاده قرار می‌گیرد. پودرماهی سرشار از اسیدهای آمینه است و نیاز بدن حیوان به این ماده را به طور کامل رفع می‌کند. در صورت کمبود پروتئین، استخوان‌های حیوان به‌خوبی رشد نکرده و فرآیند تولیدمثل با اختلال روبرو می‌شود.

پودر استخوان نیز یکی دیگر از موادی است که به خوراک دام اضافه می‌شود، پودر استخوان به‌عنوان منبع اصلی فسفر عمل می‌کند. نیاز بدن دام به نمک بسیار بیشتر از نیاز انسان است، بنابراین نمک معمولی هم در فرمولاسیون خوراک استفاده می‌گردد.

ترکیبات موجود در خوراک دام

نحوه فرموله کردن خوراک دام

خوراک دام باید به‌گونه‌ای فرموله شود که نیازهای تغذیه‌ای این حیوان را در مراحل مختلف زندگی تأمین کند. امروزه در صنعت دامپروری، لزوم تغذیه مناسب حیوانات به‌خوبی درک شده است، بنابراین دامداران به دنبال خوراکی هستند که ضمن تأمین احتیاجات بدن حیوانات اهلی، بهداشتی بوده و قابلیت هضم مطلوبی داشته باشد، تا سلامت روده دام حفظ گردد.

خوراک دام گوسفندی و گاو علاوه بر مواد پایه باید دارای افزودنی‌هایی نیز باشد که کمبودهای بدن حیوان را کاملاً برطرف کرده و باعث سرعت بخشیدن به رشد گاو و گوسفند و همچنین حفظ سلامت دام شود. این مواد بازارپسندی حیوان را افزایش داده و از بروز انواع امراض ناشی از کمبود مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.

نمک‌های فلزاتی مانند کبالت، مس، آهن، منگنز و روی از جمله افزودنی‌هایی هستند که به خوراک دام و طیور اضافه می‌شوند. منگنز برای رشد حیوانات مخصوصاً طیور بسیار ضروری است، کمبود منگنز باعث بروز بیماری تاندون لغزش (پروز) در جوجه‌های بوقلمون می‌شود. همچنین ممکن است سبب عدم خروج تخم از بدن پرنده گردد.

برای تهیه خوراک دام غلاتی مانند جو، ذرت، جو، چاودار و سورگوم را به‌صورت کامل یا آسیاب شده، با مواد پروتئینی، مواد معدنی و ویتامین‌ها غنی می‌کنند. از این خوراک به‌عنوان یک غذای کامل برای طیور یا یک مکمل غذایی مناسب برای نشخوارکنندگان مورداستفاده قرار می‌دهند.

حتماً مطالعه کنید: مزایای دستگاه بسته‌بندی نسبت به سیلو کردن سیلاژ ذرت علوفه‌ای به روش سنتی

دانه‌های گیاهی که برای تغذیه دام به کار می‌روند، عبارتند از سویا، بادام‌زمینی، بذر کتان، کلزا، پنبه‌دانه، تخمه آفتاب‌گردان و غیره. دانه‌ها پس از فرآوری و حذف روغن، باقی‌مانده‌شان به‌عنوان خوراک دام به بازار عرضه می‌شود. دانه‌های پنبه و بادام‌زمینی پوسته سختی دارند که اغلب قبل از پردازش به طور کامل جدا می‌شوند. این دانه‌ها بهترین منبع پروتئین برای دام مخصوصاً گاوها هستند؛ زیرا نشخوارکنندگان فقط به پروتئین نیاز دارند، تا میکروب‌های شکمبه بتوانند اسیدهای آمینه را سنتز کنند.

 

نحوه فرموله کردن خوراک دام

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی خوراک دام از یک‌سری مواد پایه به همراه مکمل‌های غذایی تشکیل می‌شود. دام و طیور برای رشد مناسب و حفظ سلامتی بدن به انواع مختلف مواد معدنی، مواد ‌پروتئینی، ویتامین‌ها و غیره احتیاج دارند؛ ازاین‌رو باید خوراک این حیوانات اهلی به شیوه‌ای استاندارد تهیه شود. آهن، منگنز، مس، کبالت، ویتامین A، ویتامین B12، آنتی‌بیوتیک‌ها و محرک‌های رشد از جمله موادی هستند که باید به خوراک دام اضافه شوند.

شرکت آریا صنعت اسرار در زمینه فروش آنلاین دستگاه بسته‌بندی ذرت علوفه‌ای فعالیت دارد، کسانی که در زمینه پرورش دام فعالیت دارند و خواهان تهیه این دستگاه مدرن و پیشرفته هستند، برای خرید کافیست سفارش خود را در سایت ثبت نموده، تا دراسرع‌وقت به آن رسیدگی شود.

برای اطلاع از خدمات شرکت ماشین کلیک کنید...

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.