کد خبر : 18443 / /
/

راهنمای کامل و جامع برای شما که قصد تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های ترکیه را دارید.

راهنمای کامل و جامع برای شما که قصد تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های ترکیه را دارید.
 

مقدمه:

سالانه دانشجویان زیادی کشور ترکیه را به عنوان مقصد تحصیل پزشکی انتخاب می‌کنند، یکی از عمده دلایل این انتخاب مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی می‌باشد و این رشته را مناسب‌ترین رشته برای ادامه تحصیل و ورود به بازار کار می‌دانند. دانشجویان ایرانی به دلیل نزدیک بودن ترکیه به کشور خود، تحصیل در ترکیه را انتخای می‌نمایند. برای دانشجویی که قصد ورود به رشته پزشکی را دارد این سوالات پیش می‌آید که آیا مدارک پزشکی کشور ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران خواهد بود؟ هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به چه میزان است؟ بنابراین ما در این مقاله سعی کرده‌ایم این سوالات را برای شما حل کرده و شرایط و قوانین تحصیلی کشور مقصد را به تفصیل بیان کنیم.

شرایط ورود به رشته پزشکی در ترکیه

برای ورود به رشته پزشکی دانشجو باید در ترکیه به مدت 1 سال در کالج شرکت نماید تا آمادگی لازم را بری شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه را داشته باشد، شرکت در کالج قبل از پزشکی در سراسر دنیا الزامی می‎باشد تا دانشجو برای تحصیل در پزشکی و پیرا پزشکی آمادگی کافی را به‌دست آورد.

دوره‌ کالج در کشورهایی نظیر انگلستان تا 2 سال و در اسپانیا تا 1.5 سال می‌باشد. زبان تحصیل پزشکی در ترکیه انگلیسی و یا ترکی می‌باشد. دقت داشته باشید که آزمون‌های ورودی برای پزشکی عمومی در تمامی شهرهای ترکیه برگزار می‌شود اما آزمون ورودی دوره تخصصی فقط در شهر آنکارا برگزار می‌شود

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

معتبر بودن مدارک پزشکی ترکیه در سطح بین‌المللی، همچنین مود تایید بودن هفت دانشگاه پزشکی ترکیه در سال 2019 از نظر وزارت بهداشت ایران، نزدیک بودن مسافت به ایران، امکان سفر به ترکیه بدون ویزا (دانشجویان پس از ورود باید اقامت تحصیلی دریافت کنند)، بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه، شباهت‌های فرهنگی دو کشور و پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورها، از مهم‌ترین دلایلی هستند که مورد توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.

ار دیگر مزایای مهم تحصیل پزشکی در ترکیه می‌توان به ارائه کارت طبابت بین‌المللی به فارغ‌التحصیلان اشاره کرد. همچنین پزشکی در ترکیه به زبا‌ن‌های ترکی و انگلیسی ارائه می‌شود، که این امر باعث بالا بردن دانش و سطح علمی بین‌المللی دانشجویان خواهد شد و دانشجویان به راحتی می‌توانند در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان به کار و یا تحصیل مشغول باشند.

گروه سفیر مشاور رسمی دانشگاه های برتر ترکیه می باشد و خبر خوب اینکه اگر متقاضی  اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور هستید، کارشناسان گروه سفیر اپلای مشاوره رایگان در این زمینه ارائه می دهند.

در حال حاظر ما به شما کشور ترکیه را برای تحصیل پیشنهاد میکنیم چرا که بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران میباشد و همچنین این دانشگاه ها دارای استاندارد های بین المللی و از شرایط بسیار عالی برخوردارند.

5

آزمون پزشکی ترکیه

همانطور که اشاره شد دانشجو برای تحصیل در پزشکی باید در آزمون ورودی دانشگاه که در دو نوع آزمون yos و sat می‌باشد شرکت کند. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی آزمون yos و جهت ورود به دانشگاه‌های خصوصی آزمون sat مود نیاز است. در این آزمون‌ها دانشجو باید بتواند نمره قبولی را کسب کند. برای شرکت در آزمون yos متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه باید دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرده سپس در این آزمون شرکت نماید. شرکت در آزمون‌ sat برای تحصیل پزشکی در ترکیه، سالانه رو به افزایش می‌باشد و این آزمون نزدیک به 1000 شعبه در سراسر دنیا دارد.

آزمون sat ترکیه

این آزمون یکی از پراستفاده‌ترین آزمون‌ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه محسوب شده و برای تحصیل پزشکی در ترکیه آزمون sat برای دانشجویان انگلیسی زبان که قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه را دارند برگزار می‌شود و حداقل سن دانشجوی متقاضی برای این آزمون 17 تا 18 سال است. در این آزمون دانشجو مورد سنجش در جهت ضریب هوشی و زبان انگلیسی و همچنین در جهت سنجش معلومات علوم پایه قرار می‌گیرد. میانگین نمره این آزمون برای تحصیل پزشکی در ترکیه 1068 بوده که این نمره همه ساله متغییر است و ماه‌های برگزاری این آزمون اکتبر، نوامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن می‌باشند.

دانشگاه پزشکی در ترکیه

انتخاب نوع دانشگاه و مدرک آن برای هر کسی اهمیت بسیاری دارد و یافتن شغل مناسب و موفقیت پس از تحصیل به مدرک و دانشگاه شخص بستگی دارد. دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم شده و طول دوره تحصیل پزشکی به مدت 5 سال می‌باشد و دانشجو می‌تواند براساس آزمون‌های ذکر شده وارد دانشگاه شود. در تحصیل پزشکی اگر شخص بتواند معدل بالایی کسب کرده و آزمون را به راحتی سپری کند می‌تواند بدون گذراندن دوره 1 ساله کالج، مستقیما وارد دانشگاه شده و تحصیل نماید.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

برای هر دانشجویی قبل از اقدام به تحصیل، مسئله هزینه تحصیل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از آنجا که قبولی در آزمون‌ دانشگاه‌های دولتی بسیار دشوار بوده و رقابت شدیدی بین دانشجویان در این زمینه وجود دارد بیشتر به خاطر پایین بودن هزینه این دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه است. لازم به ذکر است که هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی سالانه تقریبا بین 240 الی 1500 دلار بوده و نسبتا رایگان به شمار می‌رود. البته علاوه بر کشور ترکیه، کشورهایی نظیر اتریش، آلمان، اسپانیا و فرانسه شرایط مناسب و امکان تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. نا گفته نماند که هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی با دیگر کشوره تفاوت چندانی ندارد.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

برای تحصیل پزشکی در ترکیه اگر شخص بتواند در آزمون yos که آزمون دانشگاه‌های دولتی بوده قبول شود حداکثر 1500 دلار سالیانه به دانشگاه پرداخت می‌کند. برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه دانشجو باید بتواند 1 یا 2 سال اول خود را با نمرات عالی سپری کند که در این صورت علاوه بر تحصیل رایگان می‌‌‌‌‌‌تواند به صورت تمام وقت هم کار کند. معمولا متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه سعی می‌کنند از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌ها استفاده کنند و شرط استفاده از این امکانات داشتن معدل دیپلم بالای 18 و مهارت زبان است.

6

مدرک پزشکی ترکیه در ایران

دانشجویانی که برای تحصیل پزشکی به ترکیه سفر می‌کنند و مدرکی که در این زمینه  اخذ می‌نمایند بهتر است بدانند که آیا مدرک پزشکی آن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار می‌گیرد یا نه و این که آیا بعد از فارغ‌التحصیلی و معادلسازی این مدرک می‌توانند وارد بازار کار شوند. در پاسخ به این سوالات بهتر است بدانید که بله بسیاری از مدارک پزشکی در ترکیه مورد قبول وزارت بهداشت ایران می‌باشد. اما توصیه ما برای شما این است که قبل از اقدام به تحصیل پزشکی در ترکیه، اطمینان لازم را از میزان تایید مدرک دانشگاه مورد نظر را به‌دست آورید تا بعد از اتمام تحصیل با عدم معادلسازی مواجه نشوید.

تحصیل تخصص پزشکی در ترکیه

برای تحصیل در دوره تخصص پزشکی در ترکیه باید مهارت کامل در سطح زبان را داشته باشید و سپس باید دانش علوم پزشکی عمومی شما در سطح بالایی بوده و در مرحله بعدی شما باید بتوانید 2 آزمون tus و sts را سپری کنید.

آزمون STS جهت سنجش آشنایی شما با زبان انگلیسی می‌باشد و در مرحله بعد، متقاضی باید آژمون tus  را پاس کند. برای تحصیل در این زمینه در ترکیه اگر پزشک عمومی این 2 آزمون را با موفقیت سپری کند می‌تواند وارد دوره تحصیلی تخصص پزشکی شود. این آزمون در شهر انکارا و در ماه‌های سپتامبر و آوریل برگزار می‌شود و نتیجه آن پس از 24 ساعت اعلام می‌گردد؛ نمره قبولی در این آزمون 60 از 100 می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

  • ارائه فرم درخواست تکمیل شده توسط دانشجو
  • ارائه مدرک دیپلم
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت وحود
  • نامه اثبات تمکن مالی
  • ارائه فیش پرداختی درخواست تحصیل پزشکی در ترکیه (35 الی 100 دلار)
  • ارائه نمرات اژمون ورودی

اگر قصد ادامه ی تحصیل یا مهاجرت به ترکیه  را دارید ما به شما  گروه سفیر را توصیه میکنیم. گروه سفیر مشاور رسمی دانشگاه های برتر ترکیه می باشد. و  با یک دهه تجربه،  با بهره گیری از بهترین امکانات و مشاوران متخصص ، شما را در امر مهاجرت، اقامت تحصیلی، اقامت کاری، کاریابی بین الملل، خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه، روسیه، چین و … یاری می کند برای دریافت مشاوره می توانید به وبسایت www.safirapply.com مراجعه نموده یا با تلفن های ۰۲۱-۸۸۸۸۲۴۲۰ و ۰۲۱-۸۸۸۸۹۶۲۰ تماس حاصل فرمایید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.