کد خبر : 2728 / /
/

دستورات مهم رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتش+جزئیات بیشتر

فرماندهان ارتش در همایش گرامیداشت خلیج فارس، دستاوردهای دریایی ارتش را تشریح کردند.

دستورات مهم رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتش+جزئیات بیشتر

 

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش روز دوشنبه در گردهمایی و نشست تخصصی گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، افزود: برای بهره گیری از دریاها باید تفکر و سیاست‌های کشوری را از خط مشی‌های بری به سیاست‌های بحری تغییر جهت دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به تاکیدات مکرر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حرکت به سوی دریاها و بهره برداری از آن، گفت: دریا دارای منابع عظیم انرژی و ثروت فزاینده است؛ دشمنان همواره تلاش کردند تا ما را از دریاها دور چک کنند تا در واقع از منابع قدرت و ثروت دور بمانیم.

دریادارسیاری افزود: کشور ایران از گذشته‌های دور دارای تمدن دریایی بوده است بنابراین امروز باید به سمت احیای تمدن دریایی و ترویج فرهنگ دریایی حرکت کنیم چرا که موفقیت در پرتو رسیدن به این دو موضوع مهم شکل می گیرد.

وی ادامه داد: اگر ما با دیگران کاری نداشته باشیم، کشورهای استکباری و قدرت‌های فرامنطقه ای با ما و منطقه خلیج فارس کار خواهند داشت بنابراین باید قدرتمند باشیم.

دریادار سیاری یادآور شد: در صورتی دشمنان در منطقه ناکام خواهند ماند که ما قدرتمند باشیم و بتوانیم امنیت را در منطقه خودمان تامین کنیم؛ که اگر اینطور باشد در واقع می توانیم از ظرفیت‌های منطقه ای خود نیز بهره کافی را ببریم در غیر اینصورت دشمن از ظرفیت‌های منطقه‌ای ما استفاده خواهد کرد.

دستورات مهم رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتش

دستورات مهم رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتشوی با اشاره به دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در طول چهار دهه گذشته، گفت: یکی از دستاوردهای نیروی دریایی احیای کلمه «مکران» است؛ این کلمه پیش از این اصلاً مطرح نبود؛ اما امروز سخنرانان، اساتید، سیاستمداران از سواحل مکران سخن می‌گویند و این واژه وارد ادبیات جغرافیایی ما شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امروز به وجود آمدن کار گروه توسعه سواحل مکران در دولت جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از دستاوردهای نیروی دریایی است.

دریادار سیاری گفت: توسعه دیپلماسی دریایی از دیگر اقدامات و دستاوردهای نیروی دریایی در طول چند سال گذشته ایران است و همانطوری که مشاهده کردیم حضرت آقا اینگونه اقدامات و سفرهای دریایی ایران اسلامی را برای دیگر کشورها الهام بخش عنوان کردند.

وی افزود: اسکورت ۱۵ هزار کشتی تجاری و نفتکش از دوران دفاع مقدس تاکنون از دیگر دستاوردهای نیروی دریایی قلمداد می‌شود.

تجلی اقتدار نداجا در ۲ میلیون و ۷۰ هزار کیلومتر از آب‌های آزاد

 دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی در گردهمایی و نشست تخصصی گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که دوشنبه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، افزود: منطقه خلیج فارس از ثروتمندترین مناطق و آبراهه‌های دنیا است که در طول تاریخ جذابیت‌های فراوانی داشته است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: همین جذابیت‌ها بوده است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای را به این منطقه کشانده است؛ قدرت‌های فرامنطقه ای از گذشته به بهانه‌های تجارت و بازرگانی در منطقه حضور پیدا کردند و همچنان که پای شان محکم شد اهداف استعماری خودشان را رقم زدند و به دنبال تسلط بر این منطقه اقداماتی انجام دادند.

دریاردار طحانی، منطقه خلیج فارس را دارای ۶۵ درصد از ذخایر معدنی دنیا ارزیابی کرد و گفت: این ذخایر ناخودآگاه قدرت‌های جهانی را برای حضور در این منطقه وسوسه می‌کند. منطقه خلیج فارس همواره کانون رقابت قدرت‌های بزرگ و فرامنطقه بوده و در طول چند سال اخیر نیز فاجعه بار ترین جنگ ها نیز در این منطقه رخ داده است

وی با اشاره به حضور تاریخی و اثر گذار ایران اسلامی در منطقه خلیج فارس گفت: تاریخ بشریت گواه می‌دهد تمدن ایرانی اسلامی در این منطقه همواره تمدن شایانی را به مردم دنیا ارائه کرده است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت همگرایی در منطقه خلیج فارس، گفت: هشت کشور حاشیه خلیج فارس به جای اینکه امنیت پایدار و با ثبات را با گرایش و هم افزایی ایجاد کنند، متاسفانه با پیروی از سیاست‌های دیکته شده قدرتهای فرامنطقه ای با واگرایی مواجه هستند.

دریادار طحانی با بیان اینکه خلیج فارس بخشی از هویت ایران اسلامی محسوب می‌شود، تصریح کرد: امروز خلیج فارس کانون مقابله تمدن ایرانی اسلامی با تمدن غرب است؛ در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که یکی از موارد کلیدی مطرح شده بحث تمدن سازی است که این ظرفیت در منطقه خلیج فارس با محوریت جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمدن سازی یعنی اینکه دنیای غرب بداند خیزش تمدن شرق آغاز شده است که این خیزش با محوریت جمهوری اسلامی ایران در منطقه اجرا خواهد شد؛ میزبانی ایران در رزمایش ها و تمرینات مرکب بیانگر توان تعیین کننده دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است که بازتاب جهانی قابل توجهی داشت.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: ایران کشور دریایی است که از موقعیت دریایی برخوردار بوده و به طور مستقیم با اقیانوس ارتباط دارد.  قدرت دریایی با مفهوم جنگ دریایی فرق می کند با سه مولفه مهم ناوگان نظامی، ناوگان غیرنظامی و علوم زیرساخت‌ها ارتباط مستقیم دارد که به حمدالله تمامی این سه مولفه در جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده و احصا است.

دریادار طحانی ادامه داد: قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران از منطقه فراتر رفته است و امروز توان دریایی ما در بیش از ۲ میلیون و ۷۰ هزار کیلومتر از آب‌های آزاد متجلی است و اقتدار دریایی ما تا اقیانوس هند و اخیرا نیز به دریای سرخ ورود پیدا کرده است.

منبع:ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.