کد خبر : 2073 / /
/

بیمه‌شدگان چگونه بدون دفترچه درمانی خدمات دریافت کنند؟

بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران باید توجه داشته باشند که توقف صدور دفترچه های جدید درمانی به معنی حذف کامل دفترچه نیست و دفترچه هایی که هنوز برگ های آن به پایان نرسیده تا استقرار کامل نسخه نویسی الکترونیک و ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک معتبر هستند.

بیمه‌شدگان چگونه بدون دفترچه درمانی خدمات دریافت کنند؟

 

سازمان بیمه سلامت ایران از اول اردیبهشت 1400 برای خدمات بهتر و سریع تر به مردم و البته دلایل دیگر اقدام به کاهش کاربرد دفترچه‌های خدمات درمانی کرده است. در واقع هدف این سازمان این است که در راستای ارتقای دولت الکترونیک ، طرح نسخه نویسی الکترونیک را به گونه ای ساماندهی و اجرا کند که دیگر نیازی به استفاده از دفترچه های کاغذی نباشد. 

بیمه‌شدگان در صورت مراجعه به پزشک برای احراز هویت با کد ملی باید یکی از مدارک خود از جمله دفترچه قبلی که هنوز برگ های آن تمام نشده ، کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه را باید همراه داشته باشند. 

پزشک معالج پس از احراز هویت اقدام به ویزیت می کند و در صورت لزوم به تجویز دارو، خدمات آزمایشگاه، رادیولوژی و فیزیوتراپی می پردازد. در این مرحله نسخه الکترونیک توسط پزشک صادر می شود و بیمه شده می تواند با مدارک هویتی و کد ملی سایر قدم های درمانی مثل مراجعه به داروخانه، آزمایشگاه و غیره را انجام دهد.

اگر به هر دلیلی پزشک امکان صدور نسخه الکترونیک را نداشت نسخه کاغذی صادر می‌شود اما بیمه‌شدگان حتما باید توجه داشته باشند که نسخه هایی که از پزشک دریافت می کنند حتما نام و نام خانوادگی، تاریخ ویزیت و و کد ملی در آن درج شده باشد.

دفترچه بیمه بیمه‌شدگان می توانند با تماس با سامانه پاسخگویی 1666 که به صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران است و یا مراجعه به پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس WWW.IHIO.GOV.IR جهت افزایش اطلاع‌رسانی به بیمه شدگان، از برخورداری خود از پوشش بیمه ای مطلع شوند.  

بیماران خاص نیز همانند سایر بیمه شدگان می توانند از وضعیت پوشش بیمه ای خود مطلع شوند.این بیماران با پسوند خاص در استعلام ها مشخص می شوند.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه های درمانی و 10 رقم اول شماره سریال دفترچه صورت می گیرد و پذیرش نوزادان در بخش بستری نیز تا زمان صدور شناسنامه تا یک ماه از طریق شناسنامه مادر امکان پذیر است.

بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، بیمه‌شدگان در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی می‌توانند با سامانه مرکز ارتباطات مردمی سازمان بیمه سلامت ایران به شماره 1666 تماس بگیرند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.