کد خبر : 1354 / /
/

بیکارشدگان کرونا همچنان بیمه بیکاری کرونا ندارند!

در حالی که گزارش های مسئولان بیانگر این است که مشکلات بیمه بیکاری کارگران بیکار شده حل شده است اما آمارها بیانگر این است که هنوز تعدادی از بیکارشدگان از فروردین ۹۹ موفق به دریافت حداقل مقرری بیمه بیکاری نشده اند.

بیکارشدگان کرونا همچنان بیمه بیکاری کرونا ندارند!

نگاهی به پاندمی کرونا بیانگر این است که بخش زیادی از کسب و کارها در این ایام آسیب دیدند و برخی هم رشد داشته اند.

 آن دسته از کسب و کارهایی که آسیب دیدند, گاهی با نصف ظرفیت و گاهی به اجبار رو به تعطیلی رفتند. از اواخر سال گذشته با تصمیم گیری و برنامه ریزی کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا تسهیلات کرونایی در چهار بخش خانوار, اشتغال محور, بنگاه محور و وام ودیعه مسکن پرداخت شده است.

بیمه بیکاری کرونا نیز یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع این بیماری بود. برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس  bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند. بعد از این سامانه بود که مجدداً سامانه ای دیگر با عنوان سامانه prkar.mcls.gov.ir به بیمه شدگان معرفی شد که باز هم زیرساخت های آن مشکل داشت.

بیمه بیکاری کرونا

به گفته ی مهدی شکوری, مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تاکنون یک میلیون و 251 هزار و 975 نفربر اثر شیوع کرونا، مشمول بیمه بیکاری تشخیص داده شده‌اند که از این جمعیت، یک میلیون و 169هزار و 534نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.

وی ادامه داد:اعتبار پیش‌بینی شده در مصوبه ستاد ملی کرونا برای حمایت از بیکاران در دوره پاندمی، کمی بیش از 3هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون هزار میلیارد و 286میلیون تومان از این اعتبار تخصیص یافته و هزار میلیارد و 750میلیون تومان باقی مانده است.

در حالی این آمارها ارائه می شود که گزارش های  حاکی از این است که با جابه جایی سامانه بیمه بیکاری و نبود زیرساخت های مناسب برای انجام دقیق فرآیند پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیکارشدگان کرونا, تعدادی از افرادی که از فروردین ماه 99 به خاطر کرونا بیکار شده اند, هنوز موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده اند.

طی تماس هایی که گرفته شده است, بیکار شدگان اعلام می کنند که هم مدارک خود را به موقع در سامانه بارگذاری کرده ایم و هم مدارکمان کامل است, اما هر بار بهانه ای برای عدم پرداخت وجود دارد. پیگیری های زیادی از سازمان تأمین اجتماعی کرده ایم که نماینده بیمه که مسئول پاسخگویی بوده است, اعلام کرده است که همه اینها بهانه است دولت پول به سازمان نداده است.

اگرچه مسئولان وزارت کار تاکید دارند که زیرسامانه تحت وب بیمه بیکاری در سراسر کشور درحال بهره برداری است،امااظهارات برخی مردم نشان می دهد که این زیرسامانه با مشکلات اساسی مواجه است.

اهمیت این مساله آن جایی است که در دسترس بودن یا نبودن زیرسامانه بیمه بیکاری، به صورت مستقیم بر معاش کارگران بیکار شده تأثیر دارد و همان مبلغ ناچیز بیمه بیکاری نیز از آنها دریغ می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.