کد خبر : 6143 / /
/

قارچ سیاه/ علت بیماری قارچ سیاه / قارچ سیاه چیست؟

افزایش بیماران قارچ سیاه در ایران | هشدار جدی

قارچ سیاه در کردستان شایع شده است و جدیداً 9 مورد ابتلا به این بیماری در این استان شناسایی شد.

افزایش بیماران قارچ سیاه در ایران | هشدار جدی

 قارچ سیاه یک بیماری عفونی خطرناک است که اخیرا با شیوع موج تازه کرونا در جهان، در برخی کشورها گسترش یافته است. قارچ سیاه در برخی شهرهای هندوستان، منجر به مرگ بیش از 10 هزار نفر از مردم شده است. قارچ سیاه از عوارض درمان کروناست. دکتر عاطفه عابدینی توضیحاتی در رابطه با قارچ سیاه ارائه کرد. اخبار مربوط به بیماری قارچ سیاه را با ما دنبال کنید.

صدیق جدید الاسلامی با اشاره به علایم بیماری قارچ سیاه اظهار کرد:  تب، سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس از جمله این نشانه‌ها است و می تواند به صورت تاول یا زخم و ضایعات پوستی ظاهر شود  و ناحیه آلوده را سیاه کند.

وی با بیان اینکه تاکنون9  بیمار میتلا به قارچ سیاه در استان شناسایی شده اند اضافه کرد: این تعداد  توسط اکیپ درمانی در بیمارستان بعثت بستری و تحت درمان قرار گرفته اند.

این مقام مسئول در ادامه از تکمیل ظرفیت تخت‌های بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: با افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا ظرفیت تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان در حال تکمیل و پر شدن است‌.

دکتر جدیدالاسلامی افزود: متاسفانه در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان افزوده می‌شود که رقم  بسیار بالایی است و در صورت کند نشدن شیب بیماری باید برای بستری شدن بیماران تمهیداتی اندیشیده شود.

یک نماینده مجلس یازدهم، با اعلام خبر ابتلای ۵۰۰ نفر به بیماری قارچ سیاه در کشور، گفت: هنوز دُز دوم واکسن اسپوتنیک در ایران تولید نشده است و تا زمانیکه دُز دوم این واکسن تولید نشود، مجوز استفاده از آن صادر نمی‌شود. 

همایون سامه یح نجف آبادی، در برنامه تهران ما سلامت درباره حواشی تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران توسط شرکت اکتور گفت: اظهارات متناقضی در چند روز اخیر توسط شرکت اکتور ایران در راستای تولید واکسن اسپوتنیک ارائه شده است. در همین راستا و برای پاسخگویی مسئولان وزارت بهداشت، جلسه‌ای روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه در مجلس برگزار شد.

این نماینده مجلس، درباره نتیجه جلسه ۱۴ شهریور مجلس با موضوع تولید واکسن اسپوتنیک توسط شرکت اکتور و صادرات آن گفت: آن چیزی که گفته شده تا به امروز صادراتی نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: دُزهای واکسن اسپوتنیک متفاوت است و هریک از این دُزها آنتی‌ژن‌های خاص خود را دارند. شرکت اکتور تا کنون دُز یک این واکسن را تولید کرده است؛ به همین دلیل تا زمانیکه دُز دوم آن تولید نشود مجوز استفاده از آن صادر نخواهد شد.

نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: وزارت بهداشت تلاش می کند دُز دوم واکسن اسپوتنیک را برای افرادی که دُز یک این واکسن را تزریق کرده اند؛ فراهم کند. اگرچه این افراد می‌توانند برای دُز دوم از نوع دیگری از واکسن کرونا استفاده کنند. اما آنچه محرز است تاکنون صادراتی از دُز یک این واکسن توسط شرکت اکتور انجام نشده است.

سامه یح تاکید کرد تا زمانیکه مطمئن نشویم دُز دوم این واکسن در ایران تولید می شود به تزریق دُز یک برای هموطنان اقدام نمی‌کنیم. فعلا منتظر تولید دُز دوم این واکسن در ایران هستیم.

وی افزود: واردات واکسن برای رئیس جمهور و کابینه وی اهمیت زیادی دارد و در همین راستا طبق گفته معاونت وزارت بهداشت تا پایان شهریورماه حدود ۴۰ میلیون دز و تا پایان مهرماه ۳۵ میلیون دُز دیگر واکسن وارد کشور می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: ۱۵ میلیون دُز از واکسن‌های شهریورماه وارد شده و ۲۵ میلیون دُز آن باقی مانده است. در حال حاضر سینوفارم به کشور وارد می‌شود ولی در مهرماه واکسن‌های دیگری همچون فایزر و جانسون & جانسون از کشورهای اروپایی به کشور وارد خواهد شد. ضمن اینکه تولیدات داخلی هم ادامه می‌یابد و شرکت‌های داخلی درصدد تولید انبوه هستند. اگر شرایط به خوبی پیش برود خیلی زودتر از زمان تعیین شده تمامی مردم ما واکسینه می‌شوند و مردم وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا داروی قارچ سیاه موجود نیست؟ گفت: بیماری قارچ سیاه به کرونا مربوط است و بواسطه کاهش ایمنی بدن در ادامه مصرف زیاد کورتون و در پی مشکلات تنفسی بسیار شدید ایجاد می‌شود. مصرف آمفوتریسین‌بی که دارویی ضد قارچ است به دلیل شیوع کرونا و استفاده زیاد از کورتون در ایران افزایش یافت و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند. در حال حاضر این دارو به کشور وارد شده و در بیمارستان‌ها و داروخانه های منتخب دولتی موجود است و بیماران می توانند آن را دریافت کنند. اما آنچه مسلم است واردات این دارو باید ادامه پیدا کند.

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه برنامه وزارت بهداشت دولت سیزدهم برای واردات داروهای خاص چیست ؟ گفت: تصمیم‌گیری برای این موضوع فقط در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه تامین بودجه آن و شرایط تحریمی کشور از مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. اما یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت تامین داروی مردم است امیدواریم دکتر عین اللهی وزیر بهداشت بتواند به مسدولیت خود به خوبی عمل کند.

 با این دارو قارچ سیاه را از خودتان دور کنید

قارچ سیاه

 مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع داروی "آمفوتریسین بی" در داروخانه های منتخب سراسر کشور خبر داد.

دکتر حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود مقطعی داروی آمفوترسین بی که به دلیل افزایش بیماران مبتلا به موکور (قارچ‌سیاه) گفت: در گذشته میزان نیاز ماهانه کل کشور به این دارو تنها ۸ الی ۹ هزار عدد بود اما با افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا دلتا، میزان مصرف دوماهه کشور طی یک هفته به اتمام رسید.

وی افزود: سازمان غذا و دارو بلافاصله نسبت به واردات فوریتی این دارو اقدام و داروی مورد نیاز روز گذشته وارد کشور شده و پس از شناسه گذاری تحویل شرکت‌های پخش شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: آمفوتریسین بی از روز گذشته(۹ شهریور) در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور توزیع شده و در دسترس بیماران قرار دارد.

به گفته وی، واردات داروی آمفوترسین تا رفع نیاز کامل بیماران ادامه خواهد داشت و به صورت مستمر وارد و توزیع خواهد شد، اگرچه منطق و قوانین جاری کشور حکم می‌کند به منظور مدیریت هرچه بیشتر منابع، تجویز این اقلام با نهایت دقت و مطابق دستورالعمل های ابلاغی معاونت درمان انجام شود و دانشگاه های علوم پزشکی نیز باید در اجرای این راهنماهای الزامی نظارت کنند.

مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو گفت: امروز اولین محموله داروی قارچ سیاه (آمفوتریسین) وارد کشور شد.

سید حیدر محمدی، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره برخی اخبار منتشر شده درباره بی‌اثری داروهای معرفی شده برای درمان قارچ سیاه و حواشی آن در فضای مجازی، گفت: داروهایی مانند کسپوفانجین، وریکونازول، فلوکونازول برای درمان بیماری‌های قارچی توصیه شده است اما برخی همکاران پزشک برای هر بیماری قارچی آمفوتریسین تجویز می‌کنند و ما درخواست داریم تا پزشکان برای درمان بیماری‌های قارچی مطابق اندیکاسیون عمل و دارو تجویز کنند.

داروهای درمان قارچ سیاه اعلام شد

قارچ سیاه

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره داروی درمان قارچ سیاه اظهار کرد: برای قارچ سیاه داروی آمفوتریسین و پوساکونازول تجویز می‌شود که نمونه داخلی و وارداتی پوساکونازول موجود است و آمفوتریسین به دلیل افزایش مصرف در پیک پنجم کرونا کمبود داشتیم که برای واردات اقدام کردیم.

محمدی از واردات نخستین محموله داروی درمان قارچ سیاه خبر داد و گفت: امروز نخستین محموله آمفوتریسین لیپوزومال برای درمان داروی قارچ سیاه وارد شد و واردات محموله‌های بعدی تا پایان هفته به تدریج انجام می‌شود.

علت تاخیر در واردات داروی درمان قارچ سیاه

قارچ سیاه

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره علت تاخیر در واردات محموله آمفوتریسین برای درمان قارچ سیاه گفت: قرار بود محموله‌های دارویی جمعه وارد کشور شود اما شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل مشکلات تحریم در ارسال محموله‌های دارویی به ایران کارشکنی می کنند، قرار بود تا محموله داروی آمفوتریسین برای درمان قارچ سیاه از ایرلند به دبی و از آنجا به تهران منتقل شود که به دلیل بدعهدی‌ها واردات به تاخیر افتاد.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ متذکر شد: در برخی کشورها اگر فردی دو-سه قلم داروی غیرضروری تجویز کند باید پاسخگو باشد و حتی تا چندماه حق طبابت نخواهد داشت ولی اینجا خیلی راحت همه چیز تجویز می‌شود و این خیلی منصفانه نیست و کشور تاب‌آوری چنین اتفاقی را نخواهد داشت و یک مدیریت ضروری و اورژانسی در چنین موضوعاتی نیاز داریم و حتی فردا خیلی دیر است.

وی با انتقاد از سیاست‌گذاری و مدیریت در زمینه پیشگیری از کرونا بیان کرد: درمان آخرین مرحله از بیماری است و زمانی که مردم به این مرحله می‌رسند مطالبات فراوانی دارند که صحیح هم است ولی باید توجه داشت که ابتدا باید با آموزش و امر پروتکل‌های بهداشتی، طیف بیماری‌زایی را کاهش دهیم. ما سرمایه‌گذاری‌مان را روی مرحله آخر گذاشته‌ایم و خیلی تبلیغ می‌کنیم که نمود این برنامه‌ریزی در کووید مشخص شده است، اما به‌جای مثلا ترک سیگار، باید روی پیشگیری آن کار کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفت: باید با افزایش واکسیناسیون و تبلیغ اصول بهداشتی اپیدمی کرونا در مشهد را به مرحله کنترل برسانیم.

عابدینی تاکید کرد: نمی‌شود درمان را کنار گذاشت ولی سیاستگذاری و مدیریت این است که اصلا نگذاریم چنین هزینه‌هایی تحمیل شود. اکنون هزینه فراوانی صرف شیمی درمانی می‌شود ولی باید روی پیشگیری این موضوع کار کنیم. در ICU بهترین سرویس را ارائه می‌کنیم اما خیلی تلاشی برای کم کردن ویروس در سطح جامعه نمی‌کنیم. بر اساس یک محاسبه معمولی بین ۵ الی ۶۰ میلیون تومان هزینه درمانی یک مریض کووید است و مگر مراکز درمانی و بیمه‌ها چقدر توان پرداخت پول دارند.

وی با اشاره به بازدید اخیرش از برخی بیمارستان‌های کشور عنوان کرد: متاسفانه در حوزه نسخه‌ها هم مشکل داریم و یک بیمارستانی را دیدم که اگر به چشم نمی‌دیدم باورم نمی‌شد اما از ورودی بیمارستان تا ICU، تمام بیماران داروهای زینک، دیفن‌هیدرامین و ... مصرف می‌کردند و به صورت بی‌رویه از داروها استفاده می‌شد و اگر ۳۰۰ تا تخت وجود داشت، تمام بیماران داشتند این داروها را مصرف می‌کردند. این چه هزینه‌ای است که به سیستم تحمیل می‌کند؟ علتش این است که برخی از کادر درمان به صورت جدا از سیاستگذاری‌ها و دستورالعمل‌ها اقدام می‌کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.