کد خبر : 38635 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی رئیسی | یارانه نقدی دهک های پایین

خبر مهم برای جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه نقدی | پیگیری یارانه با کد ملی | چند روش برای پیگیری پرداخت یارانه نقدی را ببینید

افرادی که کد ملی سرپرست خانوار را به سامانه #۶۳۶۹* پیامک کرده و کد رهگیری دریافت کرده‌اند می توانند با مراجعه به سامانه اعتراض hemeyat.mcls.gov.ir اعتراض خود را برای پیگیری بیشتر ثبت کنند.

خبر مهم برای جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه نقدی | پیگیری یارانه با کد ملی | چند روش برای پیگیری پرداخت یارانه نقدی را ببینید

یارانه نقدی | چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است.در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

افرادی که کد ملی سرپرست خانوار را به سامانه #۶۳۶۹* پیامک کرده و کد رهگیری دریافت کرده‌اند می توانند با مراجعه به سامانه اعتراض hemeyat.mcls.gov.ir اعتراض خود را برای پیگیری بیشتر ثبت کنند.

نحوه پیگیری یارانه نقدی با کد ملی

در ادامه نحوه پیگیری یارانه با کد ملی در سامانه اعتراض hemeyat.mcls.gov.ir را برایتان توضیح داده ایم.  نحوه ورود به سایت حمایت معیشتی www.hemayat.mcls.gov.ir برای ثبت اعتراض به حذف یارانه معیشتی و ثبت خانوار جدید در سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir و ثبت درخواست بررسی مجدد دریافت بسته حمایتی و یارانه بنزین را می توانید در خبر زیر در افکارنیوز بخوانید.

مطابق اعلام رسمی مسئولان، قرار بود برای افرادی که به واریزنشدن یارانه نقدی انتقاد دارند و کد ملی سرپرست خانوار را به سامانه #6369* ارسال کرده‌اند، طی 24 ساعت کد رهگیری ارسال شود؛ بعد از دریافت کد رهگیری با مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir سایر مراحل را پیگیری کنند.

مراحل درج کد رهگیری در سامانه hemayat.mcls.gov.ir به‌شرح زیر است:

پیگیری یارانه نقدی با کد ملی در سامانه اعتراض

پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض

یارانه1

یارانه 2

یارانه3

شماره ملی سرپرست

برای ورود به سامانه باید از شماره ملی سرپرست خانوار استفاده کنید. شماره ملی سرپرست را به‌صورت یک عدد 10 رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: 0123456789​

شماره حساب واریز یارانه

برای ورود به سامانه لازم است از شماره حسابی که یارانه خانوار شما به آن واریز می‌شود استفاده کنید. این شماره حساب را به‌صورت یک عدد بدون فاصله، خط تیره، نقطه و حروف وارد کنید. محدودیتی در تعداد ارقام شماره حساب وجود ندارد. مثال: 33335555

    توجه: شماره کارت با شماره حساب متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت واریزی یارانه وجود ندارد

    توجه: در صورتی که شماره حساب خود را نمی‌دانید از بانکی که یارانه شما به آن واریز می‌شود نسبت به اخذ شماره حساب خود اقدام کنید

    توجه: چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه 99 را وارد کنید

شماره ملی عضو خانوار

برای ورود به سامانه لازم است علاوه بر شماره ملی سرپرست، شماره ملی یکی از اعضای خانوار خود را نیز وارد کنید. شماره ملی عضو خانوار را به‌صورت یک عدد 10 رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: 0123456789

    توجه: چنانچه خانوار شما یک نفره است، گزینه «خانوار یک نفره» را انتخاب کنید

    توجه:چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به مردا ماه 1400را وارد کنید

تصویر امنیتی

این تصویر برای حفظ محرمانگی اطلاعات شما قرار داده شده است. لطفا عددی که در این تصویر نمایش داده شده است را در کادر وارد کنید

سایر ملاحظات

    چنانچه تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اید یا از اردیبهشت ماه سال 1393 به بعد یارانه دریافت نکرده اید، بر روی دکمه «ثبت خانوار» کلیک کنید.

سوالات متداول

جاماندگان طرح حمایت معیشتی که پیامک دریافت نکرده اند, چکار کنند؟

حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه گفت: در حال حاضر برای ۴ میلیون نفر متقاضی طرح معیشتی پیامک ارسال شده است، اما برخی افراد به دلایل گوناگون این پیامک‌ها را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: برای بررسی شماره تلفن افراد، ۵ مرتبه به این شماره‌ها پیامک ارسال کردیم که برخی از آن‌ها خاموش بودند.

میرزایی گفت: خانواده‌هایی که در سامانه #۶۳۶۹* درخواست خود را ثبت کرده‌اند، اما به آن‌ها پیامک ارسال نشده است، می‌توانند به سایت حمایت معیشتی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و شماره حسابی که با آن یارانه دریافت می‌کنند به عنوان کد رهگیری درخواست خود را ثبت کنند.

وی گفت: افرادی اعلام کرده‌اند که سرپرست خانواده آن‌ها سالمند است و شماره موبایلی به نام خود ندارد، این افراد هم می‌توانند در سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه درباره افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند، اما متقاضی دریافت کمک معیشت خانواده هستند، گفت: این افراد می‌توانند از اول دی ماه برای ثبت شماره حساب خود به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

اگر شما احساس می کنید که دهک بندی خانوار شما نیاز به بازبینی دارد این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چه چیزهایی ممکن است موجب تغییر دهک بندی شما گردد. دهک بندی خانوار با یک سری از شاخص ها از جمله چهار شاخص زیر تعیین می شود:

بُعد خانوار (تعداد اعضای خانواده)

تراکنش های بانکی

اطلاعات خودرو

حقوق و درآمد افراد

ممکن است دهک بندی شما به خاطر یکی از موارد زیر تغییر یافته باشد:

گروه اول: اگر در یک خانواده فرزندان ازدواج کردند و یا زندگی مستقل تشکیل دادند اما هنوز خانوار خودشان را از والدین جدا نکرده اند چون مجموع درآمدشان باهم حساب می شود ممکن است موجب شود خانوار ایشان در دهک ده قرار بگیرد. این افراد می توانند بعد از ثبت درخواست بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می کند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +۱۰ نسبت به تفکیک خانوار خودشان اقدام کنند.

گروه دوم: بعضی از افراد مثل کارپردازها و یا مدیران خرید هستند حساب شخصی و تجاری خودشان را جدا نکرده اند و یا وقتی افراد کارت بانکی خودشان را در اختیار دیگران گذاشته اند تا با آن کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل بالا رفته باشد ممکن است باعث شود دهک دهمی شناسایی شوند. در مورد اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در مورد دوم باید بدانند این کار می تواند تبعات حقوقی برای این افراد داشته باشد و نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. وزارت رفاه بعد از ۳ ماه این افراد را وسع سنجی می کند، در صورتی که تا ان موقع حسابشان تفکیک شده باشد مشمول یارانه خواهند شد.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودرو خود را به صورت قولنامه ای فروخته اند، چون خودرو این افراد هنوز فک پلاک نشده است جزو اموالشان به حساب می آید و ممکن است باعث شود جزو دهک ده قرار گیرند. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست دارایشان حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه دیگری هم هستند که واقعا درآمد بالایی دارند اما به دلیل داشتن بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای خانواده نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط خاص می شوند و می توانند با مراجعه به سایت اعتراض به دهک بندی و اعلام شرایط خود تخت بررسی مجدد قرار بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای : دولت امسال برنامه دارد یارانه خریداران ارز سهمیه ای را با توجه به ضرورت افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات، قطع کند.

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود این امر موجب رصد دقیق خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

•  افراد می توانند بعد از اصلاح موارد گفته شده با مراجعه به سامانه حمایت نسبت به ثبت بررسی مجدد وضعیت خود اقدام کنند تا مجدد تحت آزمون وسع قرار بگیرند و در صورت مشمول شدن یارانه خود را دریافت کنند.

یارانه‌ بگیران چطوری پیگیر اعتراض خود باشند؟

نوبت واریز یارانه بهمن ماه سر رسید اما صدوچهل‌وچهارمین مرحله‌ی این کمک معیشتی نیز بدون حاشیه نبوده است؛ گروهی از سرپرستان خانوار یارانه نگرفته‌اند و گروهی دیگر به دستشان رسیده اما نه با رقمی که انتظارش را داشتند! اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید چند راه را برای پیگری یارانه پیش روی خانوار قرار داده‌ایم.

قرار شد این ماه نیز به روال ماه‌های دیگر واریز یارانه در بیستم بهمن ماه انجام شود. هرچند گاهی یکی دو روزی وقفه در پرداخت یارانه نقدی مشاهده می‌شود. سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز خبر از پرداخت یارانه نقدی در این روز داد اما در ادامه سروصدای برخی خانوار بلند شد؛ می‌گویند یارانه به دستشان نرسیده یا اگر هم رسیده نه ۴۰۰ هزار تومان بلکه ۳۰۰ هزار تومان.

یارانه نقدی

دلیل واریز نشدن یارانه نقدی به حساب رفاه و قرض الحسنه مهر ایران

با پیگیری‌هایی که تجارت‌نیوز انجام داد، مشخص شد اشکال کار کجاست؛ اختلال سامانه در دو بانک. افرادی که یارانه خود را از دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک رفاه دریافت می‌کنند، هنوز مبلغ یارانه به دستشان نرسیده است. اختلال سامانه -اشکالی که برای ایرانی‌ها چندان هم تازه نیست- علت این امر عنوان شده اما به نگرانی خانوار از این بابت که مبادا از گروه یارانه‌بگیران حذف شده باشند، دامن زده است. این در حالیست که پیشتر، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داده بود که فعلا دولت برنامه و سیاستی برای حذف یارانه‌بگیران تا پایان سال ندارد.

اما گروه بعدی یارانه‌بگیران به مبلغ یارانه اعتراض دارند؛ ظاهرا برخلاف ماه‌های قبل به‌جای ۴۰۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان کمتر به حسابشان واریز شده است. در این باره هم پیشتر وزیر اقتصاد توضیح داده بود که قرار نیست در رقم یارانه نقدی تغییری ایجاد شود که حالا از الان شاهد این تغییر باشیم. لایحه بودجه هم در حالی تقدیم مجلس شد که رقم یارانه نقدی ثابت مانده بود. در این باره هیچ مسئولی اظهار نظری نداشته است، فقط امروز طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال تغییری ندارد، اما در بودجه سال آینده هر رقمی که برای یارانه ابلاغ شود، همان مبلغ پرداخت خواهد شد. با اینحال، سرپرستان خانوار از کجا می‌توانند پیگیر اعتراضات خود باشند؟

چند روش برای پیگیری پرداخت یارانه نقدی

مسئولان مربوطه می‌گویند مردم از چند روش می‌توانند به دهک‌بندی یا دیگر مشکلات خود درباره یارانه نقدی اعتراض کنند. دو سامانه‌ای که معرفی شده؛ یکی سامانه ثبت اعتراض و درخواست بازبینی و دیگری سامانه ثبت‌نام از جاماندگان یارانه است. وزارت رفاه هم اعلام کرده که سرپرستان خانوار می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین، یکی دیگر از راه‌ها پیگیری با کمک کد ملی است. افراد می‌توانند با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. در مرحله بعد باید کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند. با وارد کردن کد ملی و شماره تماس سرپرست خانوار، مشخص می‌شود که آیا یارانه به خانوار تعلق می‌گیرد یا نه.

حساب شخصی و تجاری تفکیک کنید

افرادی که به دلیل تراکنش‌های بالا یارانه آنها قطع شده است می‌توانند نسبت به تفکیک حساب شخصی و تجاری خود اقدام کنند. در این صورت در آینده سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها و درخواست بررسی‌ مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی‌ مجدد دهک‌بندی انتقادهایی دارند.

در سامانه حمایت معیشتی جدید به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

سایت ثبت اعتراض به دهک‌بندی یارانه

با این حال روند ثبت اعتراض به دهک‌بندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهک‌بندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

یارانه نقدی

ثبت نام جاماندگان یارانه نقدی

همچنین ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.

تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبت‌نامی‌های جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. ثبت‌نام افراد جامانده و انصرافی‌های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت می‌پذیرد.

پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.

تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها

درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار

وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه‌های اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه‌ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.

جداسازی یارانه فرزند مجرد

اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه‌ای‌ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح می‌شود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانه‌های اعلامی این سازمان صورت می‌پذیرد.

سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می‌کند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم‌های دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.

در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور می‌کنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانه‌شان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی‌های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آن‌ها در نظر گرفته نشود.

زری‌باف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم‌های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.

به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه‌های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی‌های آتی که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه صورت می‌پذیرد بهره برده خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.