کد خبر : 38379 / /
/

کالابرگ | کالابرگ دولت رئیسی | کالابرگ و یارانه نقدی

اگه یارانه نقدی شما هم کم واریز شده این مطلب را بخوانید | کدام سرپرستان خانوارها یارانه کم گرفتند؟

یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۷ مربوط به اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه قابل برداشت است.

اگه یارانه نقدی شما هم کم واریز شده این مطلب را بخوانید | کدام سرپرستان خانوارها یارانه کم گرفتند؟

یارانه نقدی | چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است.در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۲ واریز شد

یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۷ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کرده‌اند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد./مهر

یارانه نقدی

خرید رایگان از این فروشگاه ها برای کسانی که یارانه نقدی می گیرند

بر اساس اعلام مسئولان وزارت کار بالغ بر ۳۰ هزار فروشگاه در کشور به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده است و مردم می توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی کالاهای مشمول این طرح را خریداری کنند.

طرح کالابرگ الکترونیکی طرحی است که دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد به اجرا درآورده و به اذعان کارشناسان در صورت مدیریت صحیح و استقبال مردمی بخش اعظمی از تورم موجود را کنترل خواهد کرد.

این طرح در چند هفته گذشته در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و طبق گفته مسئولان وزارت کار در برخی استانها از جمله هرمزگان با اقبال عمومی مواجه شد و در برخی دیگر تمایل به یارانه نقدی بیش از خرید اعتباری کالابرگ بود، با این حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی است و دولت بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند، از این رو مردم می‌توانند کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدی را انتخاب و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

وی اخیرا ضمن اشاره به فرایند استانی طرح ملی کالابرگ الکترونیک از اتصال بیش از ۳۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی خبر داده است.

به گفته وی مردم می‌توانند تقریباً یک ماه زودتر از زمان واریز یارانه نقدی نسبت به خرید اعتباری در طرح کالابرگ الکترونیک اقدام کنند.

آنطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در طرح کالابرگ الکترونیک مردم بین دریافت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی مردد هستند ولی امیدواریم با مشوق‌هایی که در نظر می گیریم اقبال مردم بیشتر شود.

دولت در طرح کالابرگ الکترونیک این امکان را برای آحاد جامعه به وجود آورده که کالاهای اساسی را به نرخ ثابت و اعتبار یارانه یک ماه زودتر خریداری کنند. این کالاها ۱۰ قلم کالای اساسی به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.

در روزهای گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، آغاز اجرای این طرح به صورت ملّی در سراسر کشور را اعلام کرد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شدند هم اکنون به این سامانه متصل شده و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند.

پیش از این حمید فرداد ـ مجری طرح کالابرگ الکترونیک با اشاره به اختیاری بودن خرید کالا در طرح کالابرگ الکترونیک درباره ادامه این طرح در سال ۱۴۰۲ و تامین اعتبار لازم برای اجرای آن گفته بود: در حال حاضر فراگیری صددرصدی طرح مدنظر است و تلاش داریم همه فروشگاه‌ها را فعال کنیم. اینکه طرح ادامه داشته باشد به تصمیم سیاست‌گذاران بستگی دارد.گفت و گوهای تخصصی ادامه دارد و انتظار داریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در میان بگذارد.

شانزدهم اسفندماه امسال نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند در سال آینده علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند. در این طرح قیمت کالاها بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند. افراد می توانند با اجرای کد دستوری *۷۸۸*۲۸# و یا از طریق سامانه shoma.sfara.ir از اطلاعات مربوط به یارانه خود و افراد تحت پوشش با خبر شوند.

یارانه نقدی

یارانه نقدی - کالابرگ

مطهری به گروهی که بیشترین استفاده از کالابرگ الکترونیکی در این مدت داشتند اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵ دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استفاده از کالابرگ را داشتند.

وی در مورد طرح دولت برای ایجاد مشوق برای ترغیب مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیک گفت: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ یک آیین نامه اجرایی برای طرح های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین نامه اولویت طرح های تشویقی برای ۵ دهک پایین جامعه است که جلسات آن از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون در دست بررسی است و دولت تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد و موظف است این آیین نامه را تدوین کند ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را بدهد این طرح تشویقی در آن اعمال شود.

یارانه نقدی

یارانه نقدی بهتره با کالابرگ

این مسئول اظهار کرد: تدوین این آیین نامه موجب می شود تا ۵ دهک پایین جامعه دریافتی بیشتری از طریق کالابرگ الکترونیک نسبت به یارانه خود داشته باشند. مبلغ آن هنوز مشخص نیست و بر سر آن کش و قوس هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد. در حقیقت شارژ ریالی بیشتری برای این دهک ها انجام خواهد شد تا بتوانند از ۱۰ قلم کالای اعلامی موجود، تعداد بیشتری خرید کالا انجام دهند.

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا افزود: برداشت از حساب یک ماه زودتر موجب شده تا هم میزان اتصال فروشگاه ها به سامانه "شما" و هم میزان استفاده تهرانی ها برای خرید کالا بیشتر شود. در این مدت اکثر کسانی که مراجعه کرده اند درصد قابل توجهی از یارانه نقدی خود را کالا خریده اند.

مطهری به گروه کالایی هم که بیشتر استفاده شد، اشاره کرد و گفت: مردم در این مدت بیشتر روغن و برنج از طریق کالابرگ الکترونیک خریداری کردند.

سرپرستان خانوار اگر بخواهند ریز تراکنش های خرید خود از طریق کالابرگ را ببینند می توانند از طریق اپلیکیشن "شما" زیر اطلاعات حساب خود را مشاهده کنند.

میزانی که از اعتبار سرپرستان خانوار برداشته می شود فعلا بر اساس جدول قیمتی است که سال گذشته در آن نرخ ها اعلام شد و میزان برداشت فعلا بر اساس آن است. مطهری گفت: اگر مسئولان ذیربط تغییر قیمت را به ما اعلام کنند ما تغییر را در سیستم و سامانه ایجاد خواهیم کرد اما فعلا جدول قبلی به قوت خود پایدار است./خبرفوری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.