کد خبر : 38027 / /
/

پرداخت وام ازدواج سال ۱۴۰۲ شروع شد | مبلغ وام و مدت بازپرداخت تسهیلات

بانک مرکزی دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

پرداخت وام ازدواج سال ۱۴۰۲ شروع شد | مبلغ وام و مدت بازپرداخت تسهیلات

 به نقل از بانک مرکزی، در تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شده که بانک مرکزی صورت فصلی گزارش عملکرد را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و براین اساس بانک‌ها موظف هستند نسبت به اعلام عملکرد خود در این حوزه به صورت سه ماهه برای ارسال به مراجع مربوطه اقدام کنند و بانک‌ها حداکثر ظرف یک هفته موضوع را به واحدهای اجرایی ابلاغ کنند.

بند (الف) به شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج مربوط می‌شود و شرط نخست داشتن تابعیت ایرانی است.

در بند دوم تاکید شده که به هر یک از زوجین ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود، چنانچه سن ازدواج زوج‌ زیر ۲۵ سال و زوجه‌ زیر ۲۳ سال باشد، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

برای شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.

اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

در بند سوم اعطای تسهیلات دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی الزامی است.

با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (با وجود ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شود. موضوع قابل توجه این است که به هر یک از متقاضیان تنها یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

مطابق دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین ماه ۱۳۹۸ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج شامل اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه‌های ضامن‌ها، اصل کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین، اصل کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام است.

شرایط ضامن‌ها

مطابق دستورالعمل جدید تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله، پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

روش ثبت نام

همه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند که در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ۱۰ رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها منتفی تلقی می‌شود.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است. اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور است.

دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

تسهیلات موضوع دستور العمل ازدواج از محل منابع قرض الحسنه بانک‌های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می‌شود.

به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال است و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

متقاضی ایثارگری می‌تواند در سامانه ازدواج ثبت نام کند که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد هستند.

مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) است.

پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا است.

رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی است.

بر اساس این دستورالعمل چنانچه استعلام وضعیت مشمولان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نشده باشد، مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

مطابق قانون مشمولان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شامل خانواده‌هایی است که یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد، خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود و در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد./ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.