کد خبر : 24951 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت

روش گرفتن وام میلیونی با سهام عدالت!

چطور میتوانیم با سهام عدالت وام بگیریم؟!

روش گرفتن وام میلیونی با سهام عدالت!

اما شرایط دریافت و بازپرداخت وام سهام عدالت چیست و به کدام یک از سهامداران اختصاص می‌یابد؟جاماندگان دریافت سهام عدالت منتظر اعلام خبر رسمی از سوی دولت و مجلس هستند تا بتوانند برگه های سهام عدالت خود را دریافت کنند.برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسیدآخرین اخبار سهام عدالت را با هم در سایت خبر آزاد می خوانیم.

سهام عدالت

چگونه با سهام عدالت وام بگیریم؟!

بنابر گفته مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی، فرآیند توثیق هوشمند برای عموم جامعه به این صورت خواهد بود کهسهامداران پس از آن که اقدامات اولیه را در بانک مربوطه خودشان تکمیل کردند به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه و خدمت توثیق راانتخاب می‌کنند.

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: سهامداران برای دریافت وام، پس از تکمیل درخواست در بانک مربوطه بهصفحه خدمات بازار سرمایه شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه کنند.

خانم سمیه محمدی مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با شرایط و نحوه توثیق سهام نکاتی را مطرح کرد.

سوال:فرآیند توثیق هوشمند سهام به چه شکل است؟

سمیه محمدی:فرآیند توثیق هوشمند برای عموم جامعه به این صورت خواهد بود که سهامداران پس از آن که اقدامات اولیه را در بانکمربوطه خودشان تکمیل کردند به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه و خدمت توثیق را انتخاب می‌کنند.

سوال:کدام سهامداران می‌توانند از خدمات توثیق استفاده کنند؟

سمیه محمدی:سهامدارانی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان اطلاعات خود را ثبت کرده وسجامی شده باشند.

سوال:مراحل و جزییات در خواست برای توثیق سهام چگونه است؟

سمیه محمدی:پس از وارد شدن به سامانه ثبت توثیق یک رمز یکبار مصرف به شماره موبایل سجامی افراد ارسال می‌شود و یک احرازصورت می‌گیرد بعد از وارد کردن رمز یکبار مصرف دارایی قابل توثیق را افراد مشاهده و میزان دارایی کل یا بخشی از آن دارایی قابلتوثیق را انتخاب و به صفحه شرکت سپرده گذاری مرکزی هدایت می‌شوند. بعد از این که به صفحه سپرده گذاری هدایت شدند یک سریشرایط و تعهداتی است که سهامدار باید با دقت و آگاهی مطالعه کند و پس از پذیرش آن‌ها و پرداخت کارمزد مراحل انجام شده و سپسبه صفحه بانک هدایت می‌شوند.

سوال:آیا فرآیند توثیق و در خواست آن در روزهای مشخصی انجام می‌شود؟

سمیه محمدی:سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که ارائه کلیه خدمات با توثیق هوشمند در روزها و ساعت‌های کاری قابلانجام است. در پایان روز کاری تمام درخواست‌ها از بانک‌های عامل که سرویس‌ها را پیاده سازی کردند به شرکت‌ها سپرده گذاری مرکزی ارسالمی‌شود و بعد از پردازش در سامانه‌های اطلاعاتی، نتیجه درخواست در روز بعد به بانک‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

سهام عدالت

سوال:سهامداران برای توثیق باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند؟

سمیه محمدی:شرایط توثیق در بازار سرمایه به این شکل است که سهامداران محدویت ناظر (به اصطلاح فریز) نداشته و دارایی شانقابل معامله و سپرده باشد.

سوال:اگر سهامدار به تعهدات خود عمل نکنند چه رقم می‌خورد؟

سمیه محمدی:سهامداران توجه داشته باشند بعد از پذیرش شرایط و تعهدات در ابتدای فرآیند درصورتی که در بازه زمانی مشخصسهامدار به تعهدات خود عمل نکند عملیات رفع توثیق اتفاق می‌افتد و در صورت عدم اجرای تعهدات توسط بانک مربوطه بر اساسقردادهای که در ابتدا وجود داشته دارایی سهامدار به فروش می‌رسد.

مروری بر تاریخچه سهام عدالت

در دولت هشتم و دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که طرح توزیع سهام عدالت مطرح شد؛ طرحی که آیین‌‌‌‌‌‌نامه اجرایی آن در مردادماه ۱۳۸۴ و پس از شروع فعالیت دولت نهم، به تصویب هیات‌وزیران رسید ‌و درنهایت با موافقت رهبر معظم انقلاب از سال‌۱۳۸۵ اجرایی شد.  براساس این طرح که به‌دنبال شکل‌‌‌‌‌‌گیری تفسیری جدید از اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شد، دولت تا ۸۰درصد از سهام کارخانه‌‌‌‌‌‌ها و بنگاه‌های بزرگ دولتی را که شامل شرکت‌های خودروسازی‌‌‌‌‌‌، فولادی، معدنی، بانک، نفت و گازی، کشتیرانی و... می‌‌‌‌‌‌شد، به مردم واگذار کرد، اما مشمولان این طرح چه اشخاصی بودند؟

پس از اجرایی‌شدن طرح توزیع سهام عدالت، مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی، روستاییان و عشایر، کارگران فصلی ساختمانی، گروه سایر اقشار که شامل گروه‌های کم‌‌‌‌‌‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست‌خانوار، طلاب، خادمان مساجد و گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری در گروه مشمولان سهام عدالت قرارگرفتند. درواقع، سهام عدالت میان ۶ دهک جمعیتی کشور (از پایین‌ترین درآمد به بالا) توزیع و در مرحله اول واگذاری، برگه‌‌‌‌‌‌هایی به ارزش ۴۹۲هزار‌تومان، ۵۳۲هزار‌تومان و یک‌میلیون‌تومان به مشمولان اختصاص داده شد؛ البته میزان سهام عدالت در ابتدا ۵۰۰هزار‌تومان بود، اما در ادامه به یک‌میلیون‌تومان افزایش پیدا کرد.

سهام عدالت

دوره طولانی آزاد‌سازی سهام عدالت

با وجود اینکه در طرح توزیع سهام عدالت مالکیت بخشی از سهام بنگاه‌های دولتی به مردم سپرده شد، اما مدیریت این سهام در اختیار دولت بود و سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی وظیفه خرید و فروش‌‌‌‌‌‌ و جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهم‌‌‌‌‌‌های موجود در سبد سهام عدالت را برعهده داشت و مردم سود خود را به ‌‌‌‌‌‌صورت سالانه دریافت می‌کردند، اما اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بود که رهبر معظم انقلاب با انتشار ابلاغیه‌‌‌‌‌‌ای، موافقت خود را با درخواست حسن روحانی، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، برای آزادسازی سهام عدالت اعلام و شروط سه‌‌‌‌‌‌گانه‌‌‌‌‌‌ای را برای موافقت با این طرح عنوان کرد. متن ابلاغیه به شرح ذیل است:

«در پی تصمیم واگذاری‌درصدی از سهام اصل۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم‌‌‌‌‌‌درآمد، انتظار این بود که توسط مسوولان مربوط در دولت‌های مختلف با اجرای دقیق مواد ۸گانه ابلاغی ۱۲/ ۴/ ۱۳۸۵ هرچه سریع‌تر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم شده و آیین‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

۱. دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌پذیر را انتخاب کنند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

۲. مقررات موردنیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورای‌عالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌‌‌‌‌‌الاجراست.

۳. نسبت به سهام باقی‌مانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورای‌عالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذی‌ربط هرچه زودتر زمینه ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم کند.  با توجه به تاخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش‌آمده است و به دلیل ضرورت بهره‌‌‌‌‌‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه‌گانه فوق را به‌‌‌‌‌‌عمل آورد.‌»

۳۰درصد از سهام عدالت در خردادماه ۱۳۹۹ و ۳۰درصد دیگر آن در مردادماه همان سال، آزادسازی شد؛ با وجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده در بهمن‌ماه سال‌۱۳۹۹ بود، اما این موضوع هیچ‌گاه رخ نداد و حتی فروش سهام عدالت هم متوقف شد؛ این در حالی است که از آن زمان تاکنون نه‌تنها این ماجرا به کلی فراموش شده و تاکنون تاریخ جدیدی برای واگذاری ۴۰درصد باقی‌مانده اعلام نشده، بلکه اظهاراتی مبنی‌بر شروع آزادسازی سهام عدالت از صفر نیز مطرح‌شده است.

سهام عدالت برای شماست، اما حق فروش ندارید

پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، دو روش مدیریتی برای مشمولان در‌نظر گرفته شد و از مجموع ۴۹‌میلیون نفر دارنده این سهام، ۱۹‌میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و ۳۰‌میلیون نفر روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کردند، اما تفاوت این دو روش در چیست؟ در روش مدیریتی مستقیم، تصمیم‌گیری درخصوص سهام عدالت و مالکیت آن برعهده مشمولان است، اما در روش غیرمستقیم با وجود اینکه مالکیت سهام در اختیار دارنده آن است، مدیریت و نگهداری سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که در بورس پذیرفته شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، سپرده شده است، اما سوال اصلی اینجاست که چرا فروش سهام عدالت متوقف و قدرت تصمیم‌گیری از سهامداران گرفته شد؟ آزادسازی ۶۰درصد از سهام عدالت، مصادف با روزهای اوج بورس و رکوردشکنی شاخص بود؛ تصادفی که ارزندگی این سهام را تا حد زیادی بالا برد و ارزش سبد ۵۳۲هزار‌تومانی سهام عدالت را در نقطه اوج خود در تاریخ پانزدهم مرداد‌ماه سال‌۹۹ به ۲۰‌میلیون و ۶۲۵‌هزار‌تومان رساند. با این وجود، سهام عدالت هم از اثرات ریزش بورس در تابستان ۱۳۹۹ در امان نماند. در آبان‌ماه ۱۳۹۹ فروش سهام عدالت به‌صورت خرد در حالی متوقف شد که بسیاری از مشمولان  سهام خود را به فروش رسانده اما هنوز وجه حاصل از آن را به‌طور کامل دریافت نکرده بودند. اعمال فشار بر بازار سرمایه، دلیل این توقف از سوی مسوولان سازمان بورس و اوراق‌بهادار اعلام شد.

پس از این موضوع نیز مسوولان سازمان بورس و اوراق‌بهادار در اظهاراتی متعدد، سهامداران را به نگهداری از سهام عدالت و به فروش نرساندن آن به دلیل ارزش بالا تشویق می‌کردند؛ این در حالی است که فروش سهام عدالت چه به‌صورت خرد و چه به‌صورت بلوکی همچنان ممنوع است.

اما ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود؛ اگر به زمانی‌که سهامداران امکان فروش سهام عدالت را داشتند، برگردیم، داستان مشمولانی که به امید دریافت وجه نقد اقدام به فروش سهام خود می‌کردند، اما وجه حاصل از فروش سهام عدالت ناقص به‌دست آنها می‌رسید، خودنمایی می‌کند. مشکلاتی که توقف فروش سهام عدالت به آن دامن زد و حق مردم را به‌دست آنها نرساند. از سوی دیگر، بازار سرمایه مدت‌‌‌‌‌‌هاست از وضعیت نزولی شدید خود فاصله گرفته و این موضوع، انتظار سهامداران را برای فراهم‌شدن دوباره امکان فروش سهام عدالت تقویت می‌کند.

سهام عدالت

جاماندگان عدالت

داستان سهام عدالت تنها به آزادسازی آن محدود نشده است. سال‌۱۳۹۶ بود که پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، اما بی‌‌‌‌‌‌نتیجه ماند، با این‌حال ۱۳‌خردادماه ۱۳۹۹ و یک‌ماه پس از آزادسازی این سهام، طرج جاماندگان سهام عدالت در مجلس اعلام وصول شد.  این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس اعلام وصول شد که دولت دوازدهم از همان ابتدا اعلام کرد سهامی برای اختصاص به آن دسته از مشمولانی که سهام عدالت دریافت نکرده‌‌‌‌‌‌اند، ندارد! اما بهارستان‌نشین‌‌‌‌‌‌ها که تعداد جاماندگان را ۲۰‌میلیون نفر برآورد کرده بودند، بر اختصاص سهام به آنها اصرار زیادی داشتند. 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.