کد خبر : 24878 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوار | یارانه نقدی جدید

زمان واریز یارانه نقدی شهریور ماه مشخص شد!

یارانه نقدی شهریور ماه دقیقا چه روزی واریز می‌گردد؟!

زمان واریز یارانه نقدی شهریور ماه مشخص شد!

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان یارانه نقدی جدید هنوز قابل برداشت نیست. یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

زمان واریز یارانه شهریور ماه مشخص شد!

مطابق روال دفعات گذشته، این بار نیز در فاصله زمانی شامگاه بیستم تا بامداد بیست یکم یارانه معیشتی شهریور ماه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

البته در یکصد و سی و نهمین مرحله واریز یارانه معیشتی، قرار است باقیمانده معوقات گروهی از جاماندگان و معترضان تایید صلاحیت شده تسویه شود.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مقام کارگزار پرداخت یارانه معیشتی اعلام کرده بود: شهروندانی که از مرداد ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه می‌شوند بخشی از مطالبات خود را شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

از اردیبهشت ماه سال جاری که برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت عملیاتی شد، یارانه جدیدی به شهروندان مستقر در دهک‌های درآمدی اول تا نهم تعلق گرفت.

در عین حال دولت تضمین کرد تا به شهروندانی که بعد از این به فهرست یارانه بگیران اضافه می‌شوند، یارانه معوقه را از همان اردیبهشت ماه پرداخت خواهد کرد.

دهک بندی جدید برای یارانه نقدی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند ضمن مشاهده نتایج، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را ثبت کنند.

در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند.

براساس این گزارش، همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به‌صورت تفکیک شده ثبت کنند.

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص ماخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است، البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، دعوت کرده است تا برای مشاهده نتایج بررسی‌ها بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: برای خدمت‌رسانی بهتر، سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه کنند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه کنند.

گفتنی است، سامانه‌ای که قبلاً فعال بود صرفاً قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش موردنظر را داشت، در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می‌توانند اعتراض خود را به تک‌تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و ... به‌صورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی بجای یارانه نقدی

در عین حال بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که گزینه پرداخت غیر نقدی یارانه همچنان به صورت جدی روی میز دولت است.

در همین رابطه گویا در حال حاضر در برخی از شهرستانهای کشور، گروه‌های کوچکی از مردم انتخاب شده‌اند تا فرآیند توزیع یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی بر روی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

البته در این فرآیند آزمایشی، یارانه معیشتی جمعیت هدف به سیاق دیگر یارانه‌بگیران به صورت نقدی پرداخت می‌شود اما در عوض اعتباراتی که بنا بوده از سوی برخی نهادهای حمایتگر به این جمعیت اختصاص یابد در قالب طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی میان آنها در حال توزیع است.

پیش از این معاون استانداری ایلام بدون اشاره به جزئیات از اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در این استان خبر داده بود. از طرف دیگر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز چندی پیش از توزیع ۱۷ هزار بسته‌ حمایتی اقلام لبنی میان خانوراهای نیازمند خبر داد.

از کنار هم قرار دادن این اخبار می‌توان نتیجه گرفت که نحوه اجرای آزمایشی طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی به چه صورتی در دست اجراست.

بر این اساس در صورتی که دولت بعد از اتمام برنامه آزمایشی توزیع کالابرگ الکترونیکی به جمع بندی نهایی در خصوص چگونگی نحوه اجرای این طرح برسد، ممکن است در خصوص تغییر روال پرداخت یارانه معیشتی تصمیم گیری کند.

توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی یکی از زیر مجموعه‌های برنامه دولتی اصلاح ارز ترجیحی بود، براساس این برنامه سایر اقلام کالایی، غیر از نان، دارو و بنزین باید در قالب کالابرگ الکترونیکی توزیع شوند.

به دلیل آنچه که فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم عنوان شده است از اردیبهشت ماه تاکنون این یارانه به صورت نقدی و غیر کالایی در حال توزیع میان شهروندان است.

به دلیل شرایط اقتصادی ویژه‌ای که اغلب شهروندان کم درآمد با آن مواجه هستند، در ماه‌های گذشته هرگونه زمزمه در خصوص تغییر پرداخت یارانه معیشتی از حالت نقدی به کالایی اغلب با واکنش منفی افکار عمومی روبرو بوده است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.