کد خبر : 24792 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی خانوار | یارانه نقدی جدید

افزایش مقدار یارانه حقیقت دارد؟ | چقدر به یارانه افزوده‌خواهد شد؟!

ماجرای افزایش یارانه تا چه حد صحت دارد؟!

افزایش مقدار یارانه حقیقت دارد؟ | چقدر به یارانه افزوده‌خواهد شد؟!

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان یارانه نقدی جدید هنوز قابل برداشت نیست. یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

میزان یارانه نقدی این ماه چقدر است؟!

در سال های گذشته مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی و کمک هزینه‌ای به برخی از اقشار جامعه پرداخت می‌شد. مبلغی که کافی نبود و تنها بار بودجه‌ای به دنبال داشت. با حذف ارز ترجیحی قرار به اصلاح این یارانه‌ها شد. بنابراین در یک شب رییس جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی از افزایش مبلغ یارانه نقدی به ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومان خبر داد و قرار بر آن شد تا یارانه‌های قبلی حذف شوند.

 طبق این طرح ٣دهک اول که همان ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان و۶  دهک بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

یارانه نقدی یا کالابرگ؟! مسئله این است!

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

باید اجازه دهیم خانواده خودش انتخاب کند

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

چگونه اینترنت رایگان بواسطه یارانه دریافت کنیم؟!

مجید حقی اظهار کرد: در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اختصاص بسته اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار، اطلاعات مشمولینی که در بازه زمانی تعیین شده از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir یا کد دستوری #۱۲۳۴*۴* ثبت‌نام کرده‌اند، پس از صحت‌سنجی شماره‌ها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طریق سازمان فناوری اطلاعات به رگولاتوری اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه صرفاً سرپرستان خانوارهای سه دهک اول مشمول این بسته‌ها می‌شوند، اضافه کرد: در حال حاضر کد ملی و شماره تلفن همراه اعلام شده حدود ۹۴۴ هزار نفر از سرپرستان خانوارها که مشترک اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تلفن همراه شاتل موبایل، های وب، آپتل، سامان تل و منطقه آزاد کیش هستند به این اپراتورها اعلام شده است و برای سیم‌کارت این دسته از مشمولان که مشکلی برای فعال‌سازی بسته (مانند قطعی سیم‌کارت به دلیل بدهی یا مسدودی …) نداشته‌اند، بسته اینترنت برایشان فعال شده و پیامک فعال‌سازی ارسال شده است.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: این بسته سالانه اینترنت ۴۰ گیگابایتی است که ۳۰ گیگابایت آن برای استفاده از سایت‌های منتخب و ده گیگابایت آن برای استفاده از اینترنت در نظر گرفته شده و با هدف حمایت از اقشار کم برخوردار و در قالب مسئولیت اجتماعی اپراتور اجرایی می‌شود.

مجید حقی خاطرنشان کرد: متقاضیانی که ثبت‌نام آنها از طریق سامانه خدمات دولت هوشمند یا کدهای دستوری موفقیت‌آمیز بوده و این بسته برای آنها فعال نشده است می‌توانند با مراکز تماس اپراتور خود تماس گرفته و وضعیت فعال‌سازی بسته اینترنت خود را جویا شوند. در صورت عدم دریافت پاسخ با مراجعه به نشانی https://۱۹۵.cra.ir درخواست خود را ثبت کنند تا رسیدگی شود.

 رئیسی ساعت ۲۴ امشب ۲۵ اسفند ماه یارانه نوروز واریز می‌شود. کمک معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشتی عید نوروز است.

رئیس جمهور در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، یارانه حمایت معیشتی عید باستانی نوروز به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به حساب سرپرستان ۱۲ میلیون ۳۵۸هزار سرپرست خانوار واریز می شود.

مشمولان یارانه معیشتی نوروز،‌ غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا افتاده اند.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوارها خواهد بود.

یارانه معیشتی در هر ماه بر خلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است برای خانوارها بسته به بُعد خانوار متغیر است، بر این اساس برای خانوار  یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه‌نفره ۱۳۸ هزار،  چهار نفره ۱۷۲هزار و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

به هر ترتیب فعلا جریان پرداخت یارانه جدید مبهم است و زمان مشخصی برای آن در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیست مگر در روزهای آینده تصمیم دیگری اتخاذ شده و پرداخت در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

رضا پدیدار درباره سناریوهای تغییر نحوه توزیع بنزین سهمیه‌ای اظهارکرد: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود، ما قبلا در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی این موضوع کار کردیم و اخیرا هم گزارشی تهیه و به دولت ارائه دادیم بر این اساس که باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

 وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.