کد خبر : 477 / /
/

خبرفوری/ یارانه معیشتی جدید در ماه رمضان داده می شود/ برای دریافت کلیک کنید

روحانی: یک کارت اعتباری به مردم می دهیم که پشتوانه اش سهام عدالت است.​

خبرفوری/ یارانه معیشتی جدید در ماه رمضان داده می شود/ برای دریافت کلیک کنید

یارانه معیشتی یا سوبسید شکلی از کمک مالی است که به مردم کم درآمد داده می‌شود.یارانه معیشتی به صورت نقدی در زمان مقرر به حساب مردم واریز می‌شود. یارانه معیشتی  اعطاء کمک مالی است که به مردم جهت افزایش رفاه عمومی جامعه داده می‌شود.یارانه معیشتی از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت. اخبار  یارانه معیشتی را در سایت خبری خبرآزاد دنبال کنید.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: در روزهای اول ماه رمضان یک نوبت اضافی از یارانه کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود.

روحانی در یک کارت اعتباری در اختیار مردم قرار می‌دهیم که نیاز به مراجعه به بانک ندارد. پشتوانه این کارت اعتباری می‌تواند سهام عدالت باشد. برای برخی به ازای هر نفر ۷ میلیون تومان و برای برخی ۱۴ میلیون تومان اعتبار خواهد داشت.

طبق اعلام سازمان هدفمند سازی یارانه ها،‌ امشب بناست یارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد به حساب مشمولان واریز شود.

برهمین اساس و پیرو مصوبات مجلس شورای اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا "چهارمین و آخرین مرحله ازیارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد" بر اساس لیست افراد مشمول اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساعت ۲۴: ۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ به حساب ذینفعان واریز و قابل برداشت خواهد بود.

بر اساس مصوبات فوق الذکر مقرر گردیده است:

۱-به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.

۲- به سایر افراد با دارا بودن مشخصات زیر ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق دریافت نمی کنند، افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه، مصوبه کمیسیون تلفیق را برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دادند و برای تامین شورای نگهبان با اصلاحات تبصره ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماده واحده موافقت کردند.

بر اساس جزء یک تبصره ۱۳ که توسط نمایندگان به تصویب رسید، اجازه داده می‌شود از محل منابع تنخواه‌گردان موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اقدامات زیر صورت پذیرد.

در ادامه این جزء آمده است: پرداخت تا مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به جمعیت هلال ‌احمر جمهوری اسلامی ایران و تا مبلغ یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت هزینه در موارد مندرج در بند م ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ که اصلاحی شورای نگهبان است به تصویب نمایندگان رسید.

همچنین در بند الف تبصره ۱۴ برای تامین شورای نگهبان مصوب شد که در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع ماده (۱۲) و ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌شود.

همچنین نمایندگان مصوب کردند که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است بدون نیاز به ابلاغ و تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور و بند (الف) تبصره (۱۸) و ردیف محرومیت‌زدایی مندرج در جدول (۳-۱۰) رأساً اقدام نماید.

سازوکار جدید یارانه معیشتی

یارانه معیشتی

بر اساس بند (ب) تبصره ۱۴ نیز سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مکلفند نسبت به ثبت‌نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و سایر یارانه‌ها به کلیه افراد واجد شرایط از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت نام ننموده‌اند و افرادی که منصرف شده‌اند اقدام نمایند. عدم ثبت‌نام یا تأخیر در ثبت‌نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و نیز یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب و مسؤولیت آن بر عهده کلیه مدیران ذی‌ربط است. این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذی‌صلاح است.

همچنین برای تامین شورای نگهبان جزء ۳ بند (د) تبصره ۱۴، از این جهت که آیا اولویت مذکور اطلاق دارد و شامل همه منابع مورد نیاز تبصره است یا یارانه ها و نیز از این جهت که آیا این اولویت نسبت به سایر امور مهم دیگر جریان دارد یا خیر، توسط کمیسیون تلفیق و با تصویب نمایندگان حذف شد.

بر اساس بند الحاقی ۴ تبصره ۱۵ که اصلاحی کمیسیون تلفیق است و توسط نمایندگان به تصویب رسید، به شرکتهای تابعه و وابسته وزارت نیرو اجازه داده می‌شود با رعایت ملاحظات امنیتی کشور از محل واگذاری بخشی از املاک و دارایی‌های خود نسبت به تأمین مالی طرحهای نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور از جمله مناطق کمتر توسعه‌یافته و طرحهای نیمه‌تمام تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

همچنین بر اساس این مصوبه آیین‌نامه اجرائی نحوه محاسبه عوارض تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک و پروانه‌های ساختمانی ظرف دوماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و دستگاههای ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

با اینکه پنج شنبه هفته گذشته اولین مرحله از کمک ۱۰۰ هزار تومانی دولت به حساب بعضی از خانوارهای مشمول واریز شد، اما هنوز اعتراضها به نحوه واریز این یارانه ادامه دارد.

زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق کمیسیون مجلس اظهار داشت: نرخ ارز گمرکی سال آینده از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد که موجب درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت خواهد شد که باید به عنوان یارانه معیشتی یا سلامت به مردم پرداخت کند

کمک ۱۰۰ هزار تومانی دولت به خانوارهای بدون درآمد ثابت و بدون بیمه در چند روز گذشته حاشیه های زیادی به همراه داشته است. خیلی از خانوارهایی که خودشان را مشمول این طرح می دانند از عدم واریز یارانه می گویند و نمی دانند کجا باید اعتراضهایشان را ثبت کنند. به همین دلیل حسین میرزایی سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه در یک لایو اینستاگرامی به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داده است که ۱۰ نکته مهم آن در ادامه مطلب آمده است.

یارانه جدید

۱- بسته حمایت معیشتی به اقشار کم درآمد و فاقد درآمد تعلق می گیرد

بسیاری از کسب و کارهایی که فاقد درآمد ثابت بودند مثلا دستفروش ها، کارگران فصلی و مشاغلی که ناپایداری شغلی داشتند، آسیب بیشتری دیده اند و نیازمند حمایت بیشتر بودند.

۲- ۳۴ میلیون نفر بدون درآمد ثابت شناسایی شد

۳۴ میلیون نفر شناسایی شدند.یعنی خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند. کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند. خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند. بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند. خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.

۳- از مشمولان هم عده ای جامانده اند

در گروه معیشت بگیران هم نیمی بهره مند نشده اند. این ۳۴ میلیون نفر فاقد درآمد ثابت هستند، یعنی کارمندان دولت و بازنشسته ها، بیمه پردازها، تحت پوششین بیمه های اجباری تامین اجتماعی و بیمه های خویش فرما (با یک استثنا) مشمول نمی شوند.

یارانه جدید

۴- ۹ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند

نزدیک به ۹ میلیون تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند. ۲۵ میلیون نفر یارانه حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی و سه میلیون و ۱۱ هزار و ۷۶ خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ( هشت میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۳۱ نفر) یارانه حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت کرده اند.

۵- وضعیت معیشتی خانوادها مدام رصد می شود

ما وضعیت افراد را از حیث شاخص های مختلف مرتب رصد می کنیم و با ۶۰ نهاد داده ای در ارتباط هستیم. اما اطلاعات به ما نشان داد افراد فاقد درآمد ثابت، بیشترین آسیب را دیده اند. کسانی را داریم که ذیل قانون کار مشغول به کار هستند ولی حتی همین بیمه را هم ندارند و از نظر شاخص های بانکی در وضعیت پایینتری قرار دارند. اینها باید حمایت معیشتی می گرفتند و در اولویت بودند.

۶- افراد مجرد به پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه کنند

اگر فردی جدای از خانواده اش زندگی می کند می تواند برود به پلیس به علاوه ۱۰ و اطلاعاتش را از خانواده اش جدا کند.

یارانه جدید

۷-امکان اعتراض وجود ندارد

اکنون بحث امکان اعتراض مطرح نیست. ما به اطلاعات مردم واقف تریم. مطلع هستیم که میانگین تراکنش ماهانه اعضای خانوار چقدر بوده است ولی شاید خود فرد به طور دقیق نداند. این طرح متفاوت است و نیاز به درخواست و اعتراض نیست، زیرا افراد طبق اطلاعات سیستمی در اولویت قرار گرفته اند.

۸- اطلاعات بانکی بانک مرکزی خطا نمی کند

اطلاعات بانکی بانک مرکزی خطاپذیر نیست. افرادی را داریم که دستگاه پوز اجاره ای دارند و کسب درآمد می کنند اما حساب به نام خودشان نیست. باید اطلاعات به صورت دقیق تحلیل شود.

۹- کارگران ، رانندگان ، بازنشستگان فعلا مشمول طرح نیستند

ما مجبور شدیم گروهی را مشمول نکنیم و باید اولویت بندی می کردیم. فعلا این گروه در طرح نیستند.

۱۰- جامانده ها صبور باشند

برای عده اندکی که هنوز واریز نشده تا آخر هفته صبر کنند و امید است مشکلی نباشد. به علت مشکلات بانکی هنوز پول برای این عده اندک واریز نشده است که حل می شود. اولین نوبت واریز ۲۷ ام ماه بود و احتمالا واریزهای بعدی در همین بازه زمانی باشد و دهه سوم هر ماه واریز شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.