کد خبر : 2051 / /
/

چرا این افراد سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند؟+جزئیات بیشتر کلیک کنید

مشمولان سهام عدالت بهتر است برای دریافت سود سهام عدالت به طور حتم در سامانه سجام ثبت نام کنند.

چرا این افراد سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند؟+جزئیات بیشتر کلیک کنید

 مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود آن در سامانه سجام ثبت نام کنند. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد. سهام عدالت دارای سود برای سهامداران است که از طریق کارت اعتباری به سهامداران داده می شود.سود سهام عدالت طی دوره های مختلف به دارندگان سهام داده می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید.

در روزهای پایانی سال ٩٩ نخستین مرحله از واریز سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب سهامداران پرداخت شد، در این میان سهامدارانی بودند که با تماس به این خبرگزاری اعلام کردند با وجود دریافت سود سهام عدالت در سال‌های گذشته اما امسال تاکنون هیچ سودی به حساب آنها پرداخت نشده است و حتی نسبت به صحت و درستی شماره شبای ارائه شده برای دریافت سود اطمینان خاطر دارند، در این زمینه حسین قشمی در واکنش به صحبت برخی از مشمولان سهام عدالت که در نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت، سودی به حساب آنها پرداخت نشده است، اظهارکرد: واریز سود سهام عدالت در سال‌های گذشته از طریق سازمان خصوصی‌سازی به شماره شبای سرپرست خانوارها صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: اکنون برای پرداخت سود، شماره شبا را راستی آزمایی می‌کنیم و شماره شبای افراد باید متعلق به فردی باشد که دارای سهام عدالت است، این اقدام از طریق کدملی افراد مورد کنترل قرار می‌گیرد.

قشمی خاطرنشان کرد: از ۴۹ میلیون نفر که دارای سهام عدالت بودند، حدود ۴۴ میلیون نفر در لیست واریز سود سهام عدالت قرار داشتند که براساس آمار ارائه شده سود سهام عدالت سال ٩٨ در اسفند ماه برای حدود پنج میلیون نفر پرداخت نشده است.

علت عدم واریز سود سهام عدالت به حساب برخی از سهامداران

سهام عدالت مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دلیل عدم واریز سود سهام عدالت سال ٩٨ برخی از مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: بیش از سه میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند و به دلیل اینکه حساب این افراد بسته شده است نمی‌توان سودی را برای آنها واریز کرد، این موضوع باعث خروج این افراد از لیست واریزی‌های سود سهام عدالت شد.

وی اظهارکرد: در واریز سود سهام عدالت حدود دو میلیون نفر از سهامداران هم با مشکل عدم تطابق کدملی با شماره شبای بانکی آنها مواجه بودیم.

قشمی با بیان اینکه بعد از واریز سود سهام عدالت، بانک‌ها لیست افرادی که در واریزی با مشکل مواجه بودند را به شرکت سپرده‌گذاری ابلاغ کردند، افزود: تعدادی که در اسفند ماه برای آنها سود واریز نشده است چشمگیر نیست و اسامی آنها دوباره به شرکت سپرده‌گذاری برگشت خورده است.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه تا زمانی که کد ملی با شبای بانکی افراد مطابقت نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه واریز سود سهام عدالت را برای این افراد نداریم، ادامه داد: راه‌های مختلفی در اختیار سهامداران قرار گرفته بود تا شماره شبا را تغییر دهند، تعداد زیادی از سهامداران براساس پیگیری‌های انجام شده و انجام اقدامات لازم این موضوع را به سرانجام رساندند و شماره شبای خود را اصلاح کردند.

عدم امکان واریز به حساب‌های راکد سهام عدالت

وی به مشکلاتی که مانع از واریز سود سال ٩٨ سهام عدالت به حساب سهامداران شد تاکید کرد و گفت: سود تعلق گرفته به سهامداران به حساب افرادی که راکد بود واریز نشد و طبق قانون همه بانک‌ها پول افرادی که حساب آنها راکد بوده را برگشت زدند و این موضوع به عنوان یک مکانیزم مشترک بین بانک‌ها پیگیری شد.

شماره شبای نامعتبر حساب‌های با دو امضا برای سهام عدالت

قشمی با اشاره به اینکه برای برخی دیگر از افراد شماره شبای ارائه شده نامعتبر بود، افزود: در این مورد حساب مشترک بوده است و متعلق به یک نفر یا یک کدملی نبود بلکه حساب با دو امضا و مربوط به دو کد ملی بوده است.

عدم امکان واریز به حساب سپرده‌های بلند مدت سهام عدالت

سهام عدالت مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دیگر مشکلی که مانع از واریز سود سهام عدالت به حساب سهامداران شد اشاره کرد و اظهارکرد: شماره حساب ارائه شده از سوی افراد، سپرده بلندمدت بوده است که به هیچ عنوان امکان واریز برای این حساب وجود ندارد و حتی سود حساب بلندمدت افراد هم به حسابی دیگر واریز می‌شود.

عدم امکان واریز به بن کارت یا کارت قسط سهام عدالت

وی با بیان اینکه در برخی دیگر از موارد شماره حساب هایی ارائه شده است که مربوط به بن کارت یا کارت قسط بودند، گفت: برای حساب‌هایی که امکان واریزی وجود داشت، سود واریز شد اما در برخی دیگر از حساب‌ها امکان واریز سود وجود نداشت، نکته جالب اینجاست به گفته کارشناسان بانکی افراد از واریز وجه به حساب قسط خود در بیشتر موارد مطلع نمی‌شوند و گمان می‌کنند سود به حساب آنها واریز نشده است ولی در بررسی بیشتر تماس هایی که با مرکز تماس ۱۵۶۹ بوده است پس از بررسی موضوع مشخص شده که سود به حساب قسطی که سهامدار معرفی کرده است واریز شده ولی سهامدار بی‌اطلاع بوده است.

عدم امکان واریز به حساب ارزی سهام عدالت

قشمی ادامه داد: در کنار این افراد، سهامدارانی با تعداد محدودی وجود داشتند که برای دریافت سود حساب ارزی اعلام کرده بودند، به طور قاعده امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.

راه‌های اصلاح شماره حساب مشمولان سهام عدالت

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به راه‌های اصلاح شماره شبا از سوی سهامداران اشاره کرد و گفت: مشمولان سهام عدالت برای اینکه بتوانند سود سهام عدالت و دیگر خدمات را دریافت کنند بهتر است در سامانه سجام ثبت نام کنند که مسیر‌های رایگان غیر حضوری برای ثبت نام و احراز هویت بر روی سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و همچنین بر روی سایت sahamedalat.ir وجود دارد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری جهت ثبت نام در سجام یا احراز هویت نیست.

قشمی ادامه داد: سهامداران باید نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند که شماره حساب وارد شده در سایت سهام عدالت دچار مشکل مسدودی یا دیگر مشکل‌های اعلام شده نیست؛ بنابراین سهامداران باید تا چند روز آینده و پیش از تامین اعتبار برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت نسبت به اصلاحات مورد نیاز اقدام کنند تا سود به حساب آنها واریز شود.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: اگر فردی به هر دلیلی سود مرحله نخست سهام عدالت را دریافت نکرده باشد، به طور حتم سود در نظر گرفته شده بعد از انجام اصلاح شماره شبا به طور کامل به حساب فرد واریز می‌شود.

منبع: ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.